• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402111813386
  • خبرنگار : 50662

عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی کدام است؟

عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی کدام است؟

ایسنا/خراسان جنوبی پژوهشگر سم شناسی آفت کش‌ها در خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از 600 عامل خسارت زا به محصولات کشاورزی در کشور شناسایی شده است که مجموعه عوامل خسارت زا و مضر به محصولات کشاورزی شامل عوامل زنده و غیرزنده است.

غلامرضا توکلی کرقند، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در گفت‌و‍‌گو با ایسنا با بیان اینکه محصولات کشاورزی از مرحله کاشت تا انبار کردن در معرض عوامل مختلف خسارت‌زا می باشند که از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارند و کنترل این عوامل، یکی از راههای موثر در افزایش تولیدات کشاورزی بشمار می رود، گفت: هر عاملی که تعادل طبیعی یک زیست بوم یا محصول کشاورزی را به هم بزند را عامل زیان آور یا خسارت‌زا می گویند لذا عوامل خسارت‌زا باعث اختلال در رشد، کاهش رشد، کاهش عملکرد، کاهش بازارپسندی و حتی کاهش کیفیت محصول می شوند. 

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از 600 عامل خسارت زا به محصولات کشاورزی در کشور شناسایی شده است که مجموعه عوامل خسارت زا و مضر به محصولات کشاورزی شامل عوامل زنده و غیرزنده است.

توکلی در خصوص حشرات که به عنوان مهم‌ترین گروه از عوامل خسارت‌زا در کشاورزی محسوب می‌شوند گفت: حشرات، با داشتن بیش از یک میلیون گونه از مهم‌ترین و پرچمعیت‌ترین رده سلسله جانوری هستند که بوسیله تغذیه از قسمت‌های مختلف گیاهان مانند برگ، گل، میوه شاخه، تنه، ریشه و یا مکیدن شیره گیاهی اغلب نابودی کامل و یا ضایع شدن نسبی محصولات کشاورزی را باعث می‌شوند.


پژوهشگر سم شناسی آفت کش‌ها در خراسان جنوبی با بیان اینکه از راه انتقال و انتشار بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌هایی ویروسی، باکتری‌ و قارچی موجب بروز عوارض ثانوی درگیاهان زراعی می‌شوند که به نوبه خود حائز اهمیت زیاد است، افزود: حشرات گرده افشان، از مهم‌ترین حشرات مفید هستند که بعضی حشرات مانند زنبورهای عسل، پروانه کرم ابریشم و شپشک‌های لاک ساز تولید فرآورده‌های تجاری و غذایی می‌کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دلایل پیدایش، زمینه‌ها و عوامل مساعدکننده‌ی حمله‌ی آفات است، گفت: گیاه ضعیف نمی‌تواند مانند گیاه قوی در مقابل حمله‌ی آفات مقاومت نماید و آفات زمانی می‌توانند در یک منطقه استقرار و توسعه یابند که شرایط زیستی برای آن‌ها در آن منطقه مهیا باشد که یکی از مهم‌ترین شرایط، وجود غذای مناسب و کافی است بنابراین مساحت زیرکاشت یک محصول نقش تعیین کننده‌ای دارد به خصوص اگر تک محصولی رواج داشته باشد، این مسئله مشکل‌سازتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha