• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402111813760
  • خبرنگار : 50649

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

پایش مستمر آفت‌کش‌ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس

پایش مستمر آفت‌کش‌ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس

ایسنا/فارس معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پایش مستمر آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات‌ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس خبر داد.

محمدجواد راعی امروز، ۱۸ بهمن‌ماه در نشست خبری، دو اقدام موثر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی دولت سیزدهم را شامل راه‌اندازی سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه‌ای برای نخستین بار در کشور و پایش مستمر آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین و نیترات‌ها در محصولات خام کشاورزی استان فارس معرفی کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه پایش آفت‌کش‌ها و نیترات‌ها از سال ۱۳۹۳، در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز شده و هر ساله بیش از ۸ محصول پرمصرف از سطح مزارع و میدان تره‌بار مورد پایش قرار گرفته است، افزود: با توجه به افزایش این تعداد در سال ۱۴۰۲، در حال حاضر، ۳۱ محصول از نظر آفت‌کش، ۲۱ محصول از نظر فلزات سنگین و ۱۵ محصول از نظر نیترات در سطح قطب پنج کشور مورد پایش کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی، نخستین و مهم‌ترین اقدام در این راستا را تشکیل کمیته پایش آفت‌کش‌ها با حضور استاندار فارس و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برشمرد و با اشاره به مصوبات این کمیته در زمینه انجام ۸۰ درصد نمونه‌برداری‌ها از مزارع و باغات گفت: این نمونه‌ها به آزمایشگاه ارجاع و از نظر آلودگی به حدود ۲۷۰ نوع سم، نیترات و فلزات سنگین، بررسی می‌شود.

راعی با اشاره به اهمیت سلامت جامعه، از ارجاع افرادی که اصول علمی را در باغات و مزارع رعایت نکنند، به مراجع قضایی خبر داد و از اصحاب رسانه استان خواست تا با اطلاع‌رسانی در سطح جامعه و به ویژه کشاورزان استان، همچون همیشه در کاهش بروز این‌گونه چالش‌ها و ارتقای سلامت عمومی جامعه، مشارکت داشته باشند.

وی راه‌اندازی سامانه الکترونیکی تجویز و توزیع شیر مصنوعی را حاصل اندیشه رو به جلو و نوین برشمرد که زمینه‌ساز خدمتی موثر برای نجات جان نوزادان نارس بوده است و افزود: سامانه توزیع شیر خشک مصنوعی یارانه‌ای به عنوان یکی از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ۱۰ شهرستان به تمام شهرستان های استان فارس و قطب ۵ کشور گسترش یافته و در آینده نزدیک نیز شاهد گسترش این سامانه در سطح کشور هستیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر تداوم همکاری و برنامه‌ریزی مشترک معاونت‌های بهداشت، درمان و غذا و داروی دانشگاه در راستای توسعه اقدامات اثربخش در این زمینه تاکید کرد.

راعی همچنین از پیگیری روند گسترش این سامانه الکترونیکی و انتخاب این برنامه به عنوان طرح برتر کشوری و برنامه‌ریزی برای اجرای آن در دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و نسبت به گسترش دستاوردهای مثبت این امر در سلامت جامعه، با توسعه آن در سطح استان و کشور ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha