• پنجشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402111914276
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

تمدن توحیدی، مهمترین پیام بعثت برای انسان معاصر است

تمدن توحیدی، مهمترین پیام بعثت برای انسان معاصر است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یادمان باشد آنچه که امروز برای انسان معاصر وجود دارد این است که انسان معاصر، انسان را به گونه‌ای می‌بیند که در نفسانیات و در امیالش آزاد باشد؛ اما آنچه که در بحث بعثت وجود دارد انسان معاصر، انسانی را می‌خواهد که کاملا مطیع و تسلیم اوامر الهی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت عید مبعث، اظهار کرد: به صورت کلی آن نکته‌ای که همیشه باید مورد توجه قرار دهیم، این است که باید سیر اتفاقاتی که از ابتدای عالم خلقت تا به امروز برای ما رخ داده را برای خود نیز ترسیم کنیم تا بتوانیم به معنای واقعی هدف بعثت و انبیاء و اولیاء الهی را به صورت کلی درک کنیم.

وی افزود: سیری که وجود دارد و قرآن این مسئله را برای ما ترسیم می‌کند یک تقابل جدی جبهه حق در برابر جبهه باطل است و طبیعتا جبهه حق با آن شرایطی که در مباحث توحیدی دارد، به دنبال این است که جامعه به سمت یک تمدن توحیدی حرکت کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای رسیدن به این تمدن توحیدی لازم است انسان‌هایی حضور داشته باشند تا این چرخه هدایت را دنبال کنند تا بتوانیم به آن قله تمدن توحیدی برسیم. از زمان حضرت آدم (ع) تا وجود پیامبر اکرم(ص) همه حلقه‌هایی هستند و قرار است مبحث هدایت را دنبال کنند تا ما بتوانیم به تمدنی که به دنبال آن هستیم، دست پیدا کنیم و به تمدن توحیدی که رسیدن به آن هدف نهایی است، برسیم.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین شرایطی که در این چرخه رسیدن به تمدن توحیدی وجود دارد، وجود حضرت محمد(ص) است. همچنین با توجه به اینکه نبوت و ختم آن با بعثت پیامبر(ص) اتفاق می‌افتد، یکی از حلقه‌های بسیار مهم و کلیدی برای رسیدن به این داستان است. بنابراین زمانی که نگاه کلی به این مسئله داشته باشیم می‌توانیم یک ترسیم درستی نسبت به این موضوع داشته باشیم.

ویژه در خصوص اینکه تنها هدف بعثت تکمیل اخلاق بوده است، عنوان کرد: مشکلی که به نظر من در تعریف اخلاق و در محدوده آن وجود دارد، تبادل ذهنی بسیاری از افراد است و تا زمانی که اسم اخلاق می‌آید ذهنیت بسیاری از افراد به این سمت می‌رود که ما قرار است در مورد اخلاق فردی صحبت کنیم. حضرت محمد (ص) آمده است که اخلاق را تکمیل کند و به کمال برساند اما ذهن‌ها به سمت اخلاق فردی نیز می‌رود.

برای رسیدن به تمدن توحیدی باید اخلاق تمدن توحیدی را داشته باشیم

وی با بیان اینکه ما اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داریم، اضافه کرد: دامنه اخلاق بسیار گسترده و وسیع است و هر موضوعی که امروز در مباحث انسانی و جمعی وجود دارد قطعا زیر چتر اخلاق معنا پیدا می‌کند. اخلاق صرفا یک اخلاق فردی نیست و می‌تواند در تمام حوزه‌های مختلف وجود داشته باشد و ما می توانیم شاهد سقوط اخلاق در این حوزه‌ها باشیم.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بنابراین پیامبر(ص) آمده‌اند تا این اخلاق را تکمیل کنند؛ اخلاقی که می‌تواند همه موضوعات را در برگیرد. ریشه تمام مسائل، اخلاق فردی است و اگر فرد اصلاح شود تمام مسائل هم مرتفع خواهد شد اما به این معنا نیست که صرفا توجه خود را به سمت فردگرایی ببریم.

وی ادامه داد: متاسفانه این تفکری که وجود دارد، تفکر جبهه باطل و سیستم فردگرایی است که حتی می‌خواهد اخلاق را فردی معنا کند. مطمئنا یکی از زیرشاخه‌های اخلاق، اخلاق فردی است اما آیا همه آن‌ها اخلاق فردی است؟ قطعا خیر. بنابراین اینکه امروز هدف پیامبر(ص) را اتمام و کامل شدن بحث اخلاق می‌دانیم، به این صورت است.

ویژه با اشاره به اینکه برای رسیدن به آن نگاه تمدن توحیدی طبیعتا باید اخلاق تمدن توحیدی را هم داشته باشیم، بیان کرد: اتفاقی که تمام موضوعات را در برگیرد و بتواند در حوزه‌های مختلف مدیریت سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، خانواده و ... نقش‌آفرینی کند بسیار گسترده‌تر از آن تصوری است که ما از اخلاق نیز داریم.

وی گفت: در بسیاری از موارد دیده شده که زمانی نام حضرت محمد(ص) می‌آید ذهن‌ها به این سمت می‌رود که ایشان آمدند تا اخلاق را کامل کنند و ما هم این را می‌گوییم، اما آمدن ایشان به این دلیل است که تمام موضوعاتی که امروز بشر با آن‌ها درگیر است را اخلاقی کنند. همچنین آمده‌اند تا در مورد تمام این مسائل چهارچوب را به گونه‌ای تعریف کنند که بتوانیم به تمدن توحیدی دست پیدا کنیم.

رسیدن به تمدن توحیدی ما را به اهداف بعثت نزدیک می‌کند

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه مهمترین پیامی که بعثت برای انسان معاصر دارد، چیست، عنوان کرد: یادمان باشد آنچه که امروز برای انسان معاصر وجود دارد این است که انسان معاصر، انسان را به گونه‌ای می‌بیند که در نفسانیات و در امیالش آزاد باشد؛ اما آنچه که در بحث بعثت وجود دارد انسان معاصر، انسانی را می‌خواهد که کاملا مطیع و تسلیم اوامر الهی باشد.

وی تاکید کرد: بنابراین این نکته بسیار مهمی است که آنچه را بعثت برای انسان معاصر می‌خواهد، همان هدفی است که برای تمدن توحیدی به دنبال آن هستیم. برای رسیدن به تمدن توحیدی، انسان و جامعه الهی لازم است و تمام هدف انبیاء و اولیاء الهی در این است که ما هدف بعثت را درک کنیم. 

ویژه افزود: زمانی که از حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) صحبت می‌کنیم در واقع ادامه همان اهداف بعثت و تمدن توحیدی است که در نهایت شاهد ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشیم تا ایشان بتوانند تمدن توحیدی را در دنیا بنا کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: تمام هدف برای اینکه انسان الهی باشیم در این است که به تدریج به سمت قله فتح که تمدن توحیدی است، دست پیدا کنیم.

انتهای پیام         

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha