• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402112115431
  • خبرنگار : 50237

احیای ۲۰۶ واحد نیمه‌فعال و راکد در استان همدان

احیای ۲۰۶ واحد نیمه‌فعال و راکد در استان همدان

ایسنا/همدان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از احیای ۲۰۶ واحد نیمه فعال و راکد در استان خبر داد.

سیدمجتبی حسینی شنبه، ۲۱ بهمن در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مردم ایران به ویژه استان همدان فردا در راهپیمایی ۲۲ بهمن بار دیگر با حضور خود حماسه‌ساز خواهند شد، اظهار کرد: در دهه فجر ۱۴۰۲ پروژه‌های متعددی افتتاح و کلنگ زنی شدند که هر کدام از آن‌ها حماسه‌ای اقتصادی بودند و از این تعداد ۶۰ پروژه اقتصادی افتتاح و یک پروژه در این ایام کلنگ زنی شد.

حسینی با بیان اینکه نزدیک به ۲۳۹۲ میلیارد تومان اعتبار در این ۶۱ پروژه هزینه شده و برای بیش از ۱۷۸۴ نفر اشتغالزایی داشته است که به طور قطع می تواند در توسعه اقتصادی و روح حاکم بر اقتصاد استان تأثیرگذار باشد، افزود: سال ۱۴۰۲ با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شد و از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به ۲۰۶ واحد نیمه فعال و راکد در استان همدان با پیگیری‌های متعدد در ۴ دستگاه اقتصادی صنعت، معدن و تجارت،مجموعه میراث فرهنگی، مجموعه جهاد کشاورزی و اداره کار و تعاون احیا شدند.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید رشد تولیدات را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: ۹۵ درصد تأمین سرمایه واحدهای تولیدی از منابع بانکی بوده و در این زمینه تلاش شده تا تسهیلاتی در اختیار واحدهای تولیدی بزرگ، کوچک و مشاغل خرد و خانگی قرار داده شود، برای واحدهای تولیدی بزرگ از محل بند الف تبصره ۱۸ هر استان تکلیفی دارد که در سال ۱۴۰۱ سهم استان همدان ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال جاری پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه تبصره ۱۸ در قانون بودجه بوده و باید اعتبار آن تخصیص پیدا کرده و بعد پرداخت شود که در دو سال اخیر اعتبار مربوط به سال قبل پرداخت می شود، ادامه داد: برای مشاغل کوچک و کارگاهی نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان و در مشاغل خانگی حدود ۱۶۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مهار تورم در استان همدان بیان کرد: رصدخانه پایش و کنترل تورم در تیرماه سال ۱۴۰۲ بعد از مشاهده از هم گسیختگی در آمار، نظارت و ابلاغ آمار تشکیل شد و از مردادماه تاکنون شاخص تورم استان به صورت ماهانه و نقطه به نقطه از تورم کشوری کمتر بوده و سیر نزولی داشته که آمار در سایت بانک مرکزی وجود داشته و قابل ملاحظه بوده و در نتیجه برگزاری کارگروه های تخصصی در استان همدان است.

حسینی با بیان اینکه کنترل تورم مطالبه به حق مردمی است و به عنوان راهبرد اصلی نظام توسط مقام معظم رهبری به دولتمردان تکلیف شده است،  گفت: تورم در دو گروه کالایی خوراکی و غیرخوراکی افزون بر ۶۰۰ قلم کالا بررسی می شود که این موارد از چند فرشگاه مختلف به صورت تصادفی و ماهانه قیمت گیری و در سیستم ثبت شده و بعد از آنالیز و تحلیل به عنوان تورم هر استان ارائه می شود اما نکته مهم این است که هر کدام از این قلم کالاها در استان های مختلف با توجه به فصل قیمت متفاوتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تورم عمدتا سالانه بررسی شده و برای تحلیل ماهانه و نقطه به نقطه آن شاخص های علمی وجود دارد و در نتیجه وضعیت تورم با سیر ماهانه و به طورکلی سالانه مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: در شش ماه گذشته سیر تورم در استان همدان نزولی بوده و اقدامات و تحلیل های کارشناسانه برای کاهش بیشتر سیر نزولی تورم در سطح استان در حال شکل گیری است که تورم در دوماه گذشته به ترتیب حدود ۱.۶ و۲.۱ بوده که در مقایسه با میزان تورم میانگین کشوری که ۲.۲ و ۲.۶ بوده، کاهش یافته و فاصله معناداری با میانگین تورم کشوری دارد.

حسینی اعلام کرد: گروه های کالایی در کشور شاخص وزنی دارند؛ به عنوان مثال گروه خودرو در استان همدان ضریب وزنی ۰.۲۹ دارد درحالیکه در استان دیگر ۰.۱۱ است، بدان معنا که اگر خودرو در همدان ۱۰۰۰ تومان گران شود، ۲۹ واحد محسوب شده اما در آنجا ۱۱ واحد محسوب می‌شود پس اگر گرانی یک کالا در یک استان دقیقا به میزان همان مقدار به لحاظ عددی در یک استان دیگر افزایش یابد نیز در بررسی تورم نتیجه متفاوتی خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه مهار تورم در استان صورت گرفته، ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم محصولات است، اضافه کرد: نخستین بازارچه در سال گذشته در نظر بیگ و دومین بازارچه در سال جاری در شهرک شهید آیت الله مدنی احداث شد و در حال حاضر با پیگیری‌های شهرداری و اوقاف و به دستور استاندار در سال آینده افزون بر ۱۵ محل عرضه مستقیم اضافه خواهد شد تا مردم بتوانند در محله های خود در نزدیکترین مرکز خرید ایجاد شده مایحتاج را با یک قیمت مناسب و کیفیت بالا خریداری کنند و این کار با رعایت حقوق صنوف خرد و فروشگاه های محلی انجام خواهد شد و هیچ خللی به کار آنها وارد نمی شود.

حسینی درباره تأمین کالاهای اساسی گفت: در چند سال اخیر دولت به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از سوداگری و گرانفروشی در بازار بحث ذخایر کالاهای استراتژیک را مطرح کرده و در استان همدان همیشه سعی براین بوده که در مرکز ذخایر استراژیک کالاهای اساسی برای شش ماه تأمین شود و در صورت گرانی زیاد یک کالا مردم نگرانی نداشته باشند همانطور که در بازار مرغ دولت با مرغ منجمد بازار را مدیریت می کند.

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق عینی مردمی سازی اقتصاد استفاده از تعاونی ها و مشارکت مردم در آنها است تصریح کرد: در سال جاری استان همدان با تشکیل ۱۳۱۶ تعاونی موفق به کسب رتبه کشوری در برنامه اجرایی تحول مدیریت تعاون شد و این می‌تواند پیام آور موضوعات مبارک و خوشایندی برای استان باشد.

حسینی با بیان اینکه ایجاد تعاونی های توسعه و عمران در عمده شهرستان ها ایجاد شده و تنها دو شهرستان باقیمانده که وعده داده شده تا پایان سال ایجاد شود،  اعلام کرد: شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان که به عنوان یک راهبرد در مسیر توسعه کشور مطرح می شود، در سال گذشته استان همدان رتبه برتر اقتصاد دانش بنیان کشور را کسب کرده و امسال نیز این اتفاق رقم خواهد خورد.

وی اعلام کرد: تشکیل زنجیره های ارزش یک اقدام بی بدیل تلقی می شود و در استان همدان دو زنجیره ارزش کشمش و سفال ایجاد شده که این زنجیره ارزش آورده های زیادی برای اقتصاد استان و کشور دارد و حلقه مفقود تولید تا تأمین در استان تکمیل می شود و تشکیل دو زنجیره دیگر برای پوشاک و مبل و منبت در دستور کار استان قرار دارد.

حسینی با اشاره به مأموریت‌گرایی و مسأله‌محوری سیاست های استان بیان کرد: ۹ مأموریت و مسأله‌ اصلی استان به دانشگاه های استان محول شده تا درباره آن مسأله‌ مطالعه و پژوهش کرده و راهکار برطرف کردن آن را ارائه دهند و این یک اقدام مؤثر و مفید برای استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی برای نخستین استان در کشور ایجاد شد و آورده های بسیار خوبی داشته و نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نتیجه و آورده اقدامات این کارگروه است، گفت: پارک بین المللی علم و فناوری و پردیس تخصصی نوآوری و فناوری و پارک سلامت استان افتتاح شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به ساماندهی فضای اشتغال استان مطرح کرد: سامانه کاراینجا ایجاد شده در مرحله رشد و نمو است و اگر به بلوغ برسد می توان به خوبی از آن بهره برداری کرد و کارگاه و کارخانه هایی که فرصت شغلی دارند آن را تعریف کرده و بعد از ثبت نام و بارگذاری مدارک توسط افراد جویای کار و سامانه فرصت مرتبط را به افراد معرفی می کند و هنگامی که بانک اطلاعاتی کامل شود می توان برنامه ریزی های استراتژیک استان را در حوزه مشاغل با توجه به این سامانه انجام داد.

حسینی با بیان اینکه این سامانه روز به روز تکمیل تر می شود و با کمک رسانه ها اطلاع رسانی به خوبی صورت گیرد تا کارآفرینان و افراد جویای کار در این سامانه ثبت نام کنند، اضافه کرد: تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ هزار و ۷۰۶ نفر بوده که تاامروز ۱۰۶ درصد تحقق یافته و تا پایان سال به ۱۱۰ درصد یا بالاتر خواهد رسید تا جامعه فارغ التحصیلان و نخبگان نیز به فرصت شغلی نزدیک شوند.

وی با بیان اینکه اعتبار بند الف تبصره ۱۸ برای ۱۲۰۰ واحد صنعتی اداره صنعت، معدن و تجارت، ۳۰۰۰ واحد جهاد کشاورزی و واحدهای میراث فرهنگی بوده است، گفت: از تمام سرمایه گذاران استان حمایت خواهیم کرد همچنین ۴۰ میلیون دلار برای خرید خودروی برقی سرمایه گذاری و جانمایی آن در منطقه ویژه جهان آباد انجام شده و باهمکاری دستگاه های مرتبط مکان هایی برای استقرار ایستگاه شارژ خودرو برقی درنظر گرفته شده است و تا پایان سال تعدادی از این ایستگاه ها ساخته می شوند.

حسینی با بیان اینکه در منطقه ویژه جهان آباد نزدیک به ۷۶۰ هکتار زمین قابل واگذاری وجود دارد و ۱۰۰ هکتار آن به پتروشیمی ابن سینا واگذار شده و از رکود منطقه ویژه خارج شدیم و پتروشیمی ابن سینا با قوت و قدرت درحال فعالیت است، ادامه داد: چهار پروژه دیگر در مرحله جانمایی بوده و اقدامات واگذاری زمین را انجام می دهند و از ابتدای سال درکنار پتروشیمی ابن سینا مستقر شده و مراحل احداث را طی می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تأمین گوشت نیاز  بازار تهران را با اختصاص یارانه و واردات تأمین کرده تا دیگر نیازی به ارسال گوشت از استان‌ها به تهران نباشد و میزان عرضه افزایش پیدا کند تا قیمت گوشت متعادل شود اما مراتب اعتراض خود به قیمت را بارها اعلام کردیم و تأکید شده که شرایط قیمت گوشت قرمز در استان قابل دفاع نیست.

وی با بیان اینکه روزی ۱۵ تن به طور متوسط مصرف گوشت قرمز بوده که ۱۰ تن گوساله و پنج تن گوسفندی است، ادامه داد: در بعضی از مراکز خاص همدان گوشت گرم گوساله با قیمت ۴۴۰ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفندی ۳۳۰ هزار تومان عرضه می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری اصلی‌ترین محور توسعه همدان است، گفت: با تدابیر ویژه دولت و استاندار همدان در تلاشیم محور توسعه استان را به سمت اقتصاد گردشگری سوق دهیم.‌

وی ادامه داد: یکی از مهمترین زمینه‌های تبلیغات حوزه گردشگری، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری است و برای نمایشگاه امسال نیز از ابتدا برنامه‌ریزی‌ها بر حضور با عزم و اراده در نمایشگاه بود. 

حسینی با بیان اینکه همدان امسال حضوری متفاوت در نمایشگاه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اقتصاد استان بر توجه ویژه به حوزه گردشگری است و باید نگاه ویژه‌ای به‌ این موضوع خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: در نمایشگاه گردشگری امسال به صورت منسجم و یک‌صدا همدان را معرفی خواهیم کرد بنابراین در این رویداد بین‌المللی هم سرمایه‌گذار جذب می‌کنیم، هم همدان را جهانی معرفی و هم گردشگر داخلی و خارجی جذب کنیم. 

وی با اشاره به اینکه نقشه راه گردشگری همدان در حال تدوین است،‌ افزود: برنامه‌ریزی خوبی در استان همدان در حوزه گردشگری در حال انجام است و ماحصل آن باید در نمایشگاه گردشگری تهران به تصویر کشیده شود. 

حسینی تصریح کرد: از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه، همدان در نمایشگاه گردشگری تهران و در سالن ۲۷ ظرفیت‌های گردشگری‌اش را به نمایش بگذارد و بر آنیم همدان را به شکل اعلا و در شأن و جایگاه استان معرفی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: مردم و دستگاه‌های اجرایی باید تمام قد برای توسعه گردشگری استان کمک کنند و از ظرفیت‌های ملی نیز برای این امر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب امسال پوشش رسانه‌ای نمایشگاه گردشگری تهران است و یکی اقدام مطلوب اتحاد و همبستگی استانی در زمینه حضور همدان در نمایشگاه است. 

حسینی افزود: امسال سطوح اطلاع‌رسانی و تبلیغات و نوع دعوت از مدعوین از غرفه همدان تغییر کرده و تمام مدیران اجرایی همکاران خود را در سطح کشور دعوت کرده‌اند و از ابزار و تکنولوژی‌های روز هم بهره برده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه یک تیم اقتصادی از استان همدان از ۱۷ تا ۲۱ دی ماه‌ به ازبکستان سفر کردند، گفت: این هیأت از ۲۳ تا ۲۶ بهمن به ایران می‌آیند و ۲۵ و ۲۶ بهمن در همدان حضور خواهند داشت و مذاکراتی درباره تفاهم نامه خواهر خواندگی و جذب دانشجو برای ایران انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha