• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402112316201
  • خبرنگار : 50183

/مروری بر ۱۱ دوره انتخابات مجلس در کرمانشاه/

نمایندگان کرمانشاه در اولین دوره مجلس شورای اسلامی چه کسانی بودند؟

نمایندگان کرمانشاه در اولین دوره مجلس شورای اسلامی چه کسانی بودند؟

ایسنا/کرمانشاه نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه رای مردم شکل گرفته و بر خلاف بسیاری از نظام‌های سیاسی، در ایرانِ پس از انقلاب، رای مردم به معنای واقعی تعیین کننده بوده است.

کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ گذشته بود که ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ همه پرسی تعیین نظام سیاسی کشور صورت گرفت و ایرانیان با رای قاطع ۹۸.۲ درصدی، جمهوری اسلامی را برای آینده این کشور برگزیدند.

در ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب نیز انتخابات بسیار دیگری از ریاست جمهوری گرفته تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار شده تا مردم همچنان نقش اصلی را در انتخاب مسئولین و اداره امور کشور ایفاء کنند.

یازدهم اسفند امسال نیز دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود و بار دیگر ایرانیان پای صندوق های رای خواهند رفت تا نمایندگان خود در این مجالس را انتخاب کنند.

بازگو کردن اینکه در ۱۱ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه چه رخ داده و چه افرادی از این خطه راهی مجلس شورای اسلامی شده‌اند، در این مقطع که فاصله چندانی تا انتخابات نداریم، خالی از لطف نیست که در سلسله گزارش هایی به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۵۸ اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و کرمانشاهیان نیز همراه دیگر هموطنان برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق های رای حاضر شدند.

در این دوره از انتخابات، استان کرمانشاه ۱۳۳ کاندیدا داشت که مردم کرمانشاه باید از بین آنان هشت نماینده خود را برای حضور در خانه ملت انتخاب می کردند. 

روز رای گیری ۲۳۴ هزار کرمانشاهی پای صندوق های رای حاضر می شوند و مشارکت ۳۷.۸ درصدی را رقم می زنند.

در این دوره انتخابات، از حوزه انتخابیه کرمانشاه باید سه نفر راهی مجلس می شدند که پس از شمارش آراء سید جلیل سیدزاده، حسین جعفری و ارسلان صفایی پور به عنوان اولین نمایندگان مردم کرمانشاه انتخاب می شوند.

در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود هم ملا احمد بهرامی با کسب اکثریت آرا به عنوان اولین نماینده منطقه اورامانات در خانه ملت انتخاب می‌شود.

در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب هم مرتضی محمودی بعنوان نماینده مردم انتخاب و به مجلس اول راه می یابد.

رای مردم اسلام آبادغرب هم لطیف صفری را در این دوره راهی مجلس می کند.

سید عباس میرمونسی نیز در این دوره به عنوان نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین انتخاب می شود.

در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی هم محمدحسین سلیمانی زارچی اکثریت آرا را به دست آورده و راهی مجلس می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha