• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112417407
  • خبرنگار : 30147

یک کارشناس حوزه اقتصاد:

سهم اعتبارات منطقه ترشیز با توانمندی‌های آن سازگاری ندارد

سهم اعتبارات منطقه ترشیز با توانمندی‌های آن سازگاری ندارد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: سهم شهرستان‌های منطقه ترشیز از تخصیص اعتبارات از محل درآمدهای عمومی و سایر منابع با توانمندی‌های منطقه‌ای سازگاری ندارد.

مجتبی اشرفی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: منطقه ترشیز یکی از بخش‌های مهم خراسان رضوی به لحاظ اقتصادی است که توجه ویژه به فعال کردن پتانسیل‌های بالقوه و حفظ و توسعه پتانسیل‌های بالفعل آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند جایگاه این منطقه را در سطح استان ارتقا بخشد.

وی با بیان اینکه ترشیز در حوزه صنعت و معدن با دارا بودن سهم ۲.۸ درصدی از تعداد طرح‌های این حوزه، سهمی بیش از ۵ درصد از ارزش‌افزوده این بخش را در استان به خود اختصاص داده است، بیان کرد: این مهم گواه پتانسیل بالا و بهره‌وری مناسب تولیدات داخلی و صادراتی حوزه صنعت و معدن این خطه است.

این کارشناس حوزه اقتصادی بیان کرد: بر اساس طرح‌های آمایش سرزمین و اولویت‌های اعلامی وزارت صمت، بیشترین پتانسیل حوزه تولیدات صنعتی در بخش تولیدات غذایی، سنگ‌های فلزی، ساختمانی و همچنین تولیدات شیمیایی و صنایع وابسته است.

بخش کشاورزی پیشران و پیشانی توسعه اقتصادی است

وی در پاسخ به این سؤال که در ایجاد توسعه پایدار صنعتی، بیشتر به کدام بخش‌ها باید توجه شود؟ گفت: بر اساس آنچه گفته شد توسعه فرآوری کانی‌های فلزی، ریخته‌گری، کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز فرش دستباف و تکمیل و توسعه زیرساخت شهرک صنعتی بردسکن و کاشمر از طرح‌های اولویت‌دار توسعه صنعتی و معدنی شهرستان‌های منطقه ترشیز منطبق با پتانسیل‌های این شهرستان‌ها و بر مبنای سند آمایش سرزمینی در راستای ایجاد توسعه پایدار صنعتی در آینده منطقه هستند.

اشرفی افزود: بخش کشاورزی پیشران و پیشانی توسعه اقتصادی است. هرچند این اولویت نیز در منطقه ترشیز وجود دارد، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر و افت سطح آب‌های زیرزمینی لازم است سایر زمینه‌های اقتصادی، مانند معادن و صنایع معدنی و بخش خدمات در این منطقه را نیز تقویت کرد.

وی گفت: بدون شک برای توسعه اشتغال باید صنایع به ‌ویژه صنایع بزرگ در منطقه گسترش یابد، به‌ویژه آنکه منطقه ترشیز، پتانسیل عظیمی از معادن باارزش مس، طلا، آهن، خاک‌های صنعتی و... دارد که با راه‌اندازی آن‌ها و احداث کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن که ارزش‌افزوده‌ای ۴۰ برابری به ماده معدنی می‌دهد، می‌توان اشتغال پایدار به وجود آورد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بخش کشاورزی این منطقه به دلیل داشتن مزیت‌های نسبی در تولید و تجارت پیشران رشد و توسعه اقتصادی منطقه و آب، خاک و محیط‌زیست آن بوده و تولیدات کشاورزی در این شهرستان‌ها به لحاظ میزان تولید دارای رتبه اول تا پنجم در سطح استان است.

وی اذعان کرد: توجه ویژه به این بخش با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌ها و مظلومیت‌هایی که در سال‌های مختلف در آن بوده می‌تواند در کوتاه‌مدت اولاً به امنیت غذایی و توسعه اشتغال این بخش در منطقه کمک کند و اینکه کاهنده بحران‌های مختلفی همچون مهاجرت و تبعات ناشی از آن باشد.

اشرفی عنوان کرد: به جرات می‌توان گفت بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در حوزه بخش صنعتی و خدماتی و همه تولیدات مرتبط با آن محرک توسعه اقتصادی منطقه است که می‌طلبد توجه بیشتری به این بخش به ویژه در حوزه قانون‌گذاری صورت گیرد.

ضرورت ارتقاء سهم منطقه از بودجه عمرانی و جاری کشور

وی گفت: بدون شک تدوین استراتژی‌های مناسب در ترسیم آینده‌ای روشن برای اقتصاد منطقه اولاً نیازمند شناخت و حفظ وضع موجود در بخش‌های سه‌گانه اقتصادی است و ثانیاً حرکت به سمت افزایش و تشکیل سرمایه در آن است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: تحقق این مهم نیازمند ارتقاء سهم منطقه از بودجه عمرانی و جاری کشور در کنار توسعه پیشران‌های کلیدی منطقه در حوزه صنعت و کشاورزی و بازتعریف اولویت‌بندی تخصیص اعتبارات عمرانی به‌خصوص در حوزه‌های اقتصادی است.

وی در خصوص وضعیت منطقه از اعتبارات تخصیص یافته گفت: همواره سهم خراسان رضوی از کل اعتبارات عمرانی استانی کشور طی سال‌های مختلف حدود ۵ درصد و کمتر از آن بوده است. این در حالی است که سهم استان از اعتبارات عمرانی با واقعیت جغرافیایی و جایگاه استان سازگاری ندارد و باید بر اساس شاخص‌هایی مانند جمعیت، مساحت و مطالعات آمایش سرزمینی حدود ۷.۸ تا ۸ درصد از بودجه کشور باشد.

اشرفی اظهار کرد: سهم شهرستان‌های منطقه ترشیز هم از تخصیص اعتبارات از محل درآمدهای عمومی و سایر منابع استان حدود ۷.۴ درصد است که با توانمندی‌های منطقه‌ای سازگاری ندارد. براین اساس رایزنی در راستای افزایش اعتبارات مصوب شهرستان‌های منطقه و ارتقاء توان داخلی شهرستان‌ها در کنار معرفی توانمندی‌ها در راستای تخصیص هرچه بیشتر اعتبارات بیش از پیش در راستای ترسیم آینده‌ای اقتصادی برای منطقه ضروری به نظر می‌رسد.

ترشیز یکی از بخش‌های نسبتاً بزرگ اقتصادی خراسان رضوی

وی ادامه داد: منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ یکی از بخش‌های نسبتاً بزرگ اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شود که همواره پتانسیل بالایی در ایجاد جهشی پایدار در منطقه داشته است.

 این کارشناس اقتصادی بیان کرد: مبتنی بودن اقتصاد منطقه بر بنگاه‌های خرد و متوسط و از سویی مبتنی بر کشاورزی موجب ایجاد تفاوت اقتصاد این منطقه با دیگر مناطق کشور شده است که با توجه به وضعیت فعلی ورشکستگی مرگبار منابع آبی، تغییر اقلیم و روند کاهنده نرخ تشکیل سرمایه ثابت در بخش کشاورزی یکی از مشکلات آن نیز محسوب می‌شود. از سویی همچنین سهم بالای ۹۰ درصدی بخش خصوصی در اقتصاد منطقه از یک سو ریل‌گذاری توسعه اشتغال را رقم زده و از طرفی تمرکز بودجه‌ای دولت را در این منطقه به شدت کاهش داده است.

وی گفت: بدون شک شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید و سرمایه‌گذاری در آن، پیگیری ایجاد قوانین تسهیل کننده و توجه به دغدغه‌های بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند گره‌گشای حل پایدار این مشکلات باشد.

 اشرفی بیان کرد: توسعه تولیدات کشاورزی و صنعتی محور در منطقه، پیگیری و رفع موانع قانونی و مقرراتی شهرک گلخانه‌ای، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، بررسی و نقش تأمین مستمر و پایدار برق و گاز خانگی کشاورزی و صنعت و تسهیل ورود و توسعه صنایع مادر به منطقه با توجه به تقاضا و مزیت‌های نسبی شهرستان‌های مستعد منطقه ترشیز بخش دیگری از برنامه‌های توسعه‌ای منطقه می‌تواند باشد که در راستای حل چالش‌های کلان اقتصادی ترسیم شده منطقی به نظر می‌رسد.

وی گفت: منطقه ترشیز یکی از بخش‌های مهم خراسان رضوی به لحاظ اقتصادی است که توجه ویژه به فعال کردن پتانسیل‌های بالقوه و حفظ و توسعه پتانسیل‌های بالفعل آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌تواند جایگاه این منطقه را در سطح استان ارتقا بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha