• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402112518014
  • خبرنگار : 50214

/با مشاهیر و نام آوران یزد/

مروری بر زندگینامه دکتر سیّد نظام الدّین مکّیان رئیس اسبق دانشگاه یزد

مروری بر زندگینامه دکتر سیّد نظام الدّین مکّیان رئیس اسبق دانشگاه یزد

ایسنا/یزد دکتر «سیّد نظام الدّین مکّیان» یکی از مشاهیر و چهره‌های شاخص علمی استان یزد است که هنوز هم کتاب «اقتصادسنجی پیشرفته»‌ وی از منابع پر استناد ایران در موضوع خود است.

«حسین مسرت» پژوهشگر و نویسنده یزدی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد دکتر «سیّد نظام الدّین مکّیّان» که مدتی نیز ریاست دانشگاه یزد را برعهده داشت، اظهار کرد: «سیدنظام الدین» متولد سال ۱۳۳۷ در شهر یزد است؛ او تحصیلات ابتدایی را در دبستان «شاه‌ولی» و دوران متوسّطه را در دبیرستان «ملّی آینده»  یکی از سه دبیرستان ملّی(غیرانتفاعی) آن زمان شهر یزد سپری کرد.

وی با اشاره به پذیرفته شدن وی در رشته‌ی اقتصاد دانشگاه علّامه طباطبایی در سال ۱۳۵۵ و پس از اخذ دیپلم ریاضی، گفت: در اواخر سال ۱۳۵۸ و همزمان با انقلاب فرهنگی که بعضی از رشته‌ها در یکدیگر ادغام شد، امکان ادامه‌ی تحصیل در دو رشته‌ دیگر یعنی «برنامه‌ریزی سیستم‌های دانشگاه شهید بهشتی» و «مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی» نیز برای او فراهم شد اما به دلیل علاقه، ترجیح داد که تحصیلاتش را در همان رشته‌ی اقتصاد ادامه دهد.

مسرت ادامه داد: مکیان سال ۱۳۶۴، در آزمون فوق لیسانس دانشگاه تربیت مدرّس پذیرفته شد و در ۱۳۶۹، از پایان نامه خود در رشته «اقتصاد، گرایش پولی و بانکی» دفاع کرد و دو سال بعد، یعنی سال ۱۳۷۱، در آزمون اعزام به خارج شرکت کرد و به دلیل تسلّط بر زبان انگلیسی، به راحتی پذیرفته شد.

وی با اشاره به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برادفورد و بیرمنگام انگلستان و دانشگاهی در استرالیا توسط مکیان، افزود: او نهایتاً گرایش اقتصادسنجی بیرمنگام را برای مقطع دکتری برگزید که استاد راهنمای او در این دوران، پروفسور «جیم فورد» اقتصاددان بنام انگلیسی بود که دکتر مکّیّان از علم و شیوه پژوهش او نکته‌ها آموخت.

این پژوهشگر استان با بیان این که کتاب «اقتصادسنجی پیشرفته» دکتر مکّیّان در موضوع خود از منابع پر استناد در ایران است، گفت: هرچند مکیان در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۲ در صدا و سیمای مراکز یزد و تهران مشغول به کار بود و مدتی به عنوان مدیر پخش تلویزیون تهران فعّالت می‌کرد ولی از سال ۱۳۷۷ به جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد پیوست.

وی خاطرنشان کرد: مکیان در زمان ریاست دکتر وحدت، معاونت مالی و اداری دانشگاه را عهده دار شد و پس از آن، مدّتی نیز مشاور اقتصادی و امور بین الملل استاندار یزد بود.

مسرت در پایان با بیان این که دکتر مکیان در تاریخ ۱۳۸۳/۷/۸ با رأی و خواهانی اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد، به ریاست دانشگاه برگزیده شد و تا چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ در این سمت فعالیت داشت، تکمیل فاز ۳ پردیس علوم، تکمیل فاز ۳ پردیس فنّی و مهندسی(دانشکدۀ مواد و متالوژی)، ساخت خوابگاه لاله، حصار کشی فضای دانشگاه، تکمیل خوابگاه نسترن، ایجاد مرکز درمان و مشاوره دانشگاه و ایجاد مجموعه شرکت تعاونی دانشگاه یزد و فروشگاه‌های اطراف آن را گزیده‌ی اهم اقدامات وی در این دوران برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha