• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402112518027
  • خبرنگار : 50618

در مناظره دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت:

ترویج طب سنتی، تهدید یا فرصت

ترویج طب سنتی، تهدید یا فرصت

ایسنا/مازندران مرحله نخست بخش استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان با حضور دو تیم «بیت» به‌عنوان موافق و شهید اسماعیل‌زاده به‌عنوان گروه مخالف با گزاره «ترویج طب سنتی یا اسلامی تهدیدی برای نظام بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از صبح امروز مرحله نخست بخش استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در دانشگاه مازندران شروع شد.

در این برنامه دو گروه از دانشجویان در قالب طیف مخالف و موافق به گزاره‌ای در خصوص ترویج طب سنتی به عنوان تهدیدی برای نظام بهداشت و درمان کشور به مناظره پرداختند.

نماینده گروه «بیت» از دانشگاه علامه حسن‌زاده در این مناظره گفت: ترویج این طب تهدید است و با رویکرد آسیب‌شناسانه آن با ترویج بی‌ساختار دکانک‌های گیاهی منجر به سوءاستفاده می‌شود.

این گروه معتقد است: طب سنتی توانایی تشخیص ضعیف‌تری نسبت به علم دارد. نظام سلامت درمان با پوشش بیمه تلاش برای کاهش هزینه بیماران دارد، اما طب سنتی با هزینه‌های بالا و بی‌ساختار عمل می‌کند و مانند علم پزشکی پیشرفتی ندارد، محصولات آنها فاقد استاندارد پزشکی است و درمان اشتباه همواره یک روش خطرناک است و درمان علمی را به تعویق می‌اندازد.

ملکی نماینده نخست گروه شهید اسماعیل‌زاده از دانشگاه علوم کشاورزی و دانشگاه آزاد به‌عنوان گروه مخالف در این باره ابراز عقیده می‌کند: نظام بهداشت و درمان در سه سطح شهرستان، استان و کشور مطرح می‌شود و هدف از تاسیس آن ترویج بهداشت است. طب مدرن بر اساس تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی انجام می‌شود و طب سنتی بر اساس تعاریف جهانی شامل دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمالی است که توسط افراد وارد در این حوزه به پیشگیری و درمان کمک می‌کند که طب اسلامی نیز به همین شکل عمل می‌کند.

تمامی این‌ها مجموعه بازوهای کمکی نظام بهداشت و درمان هستند و درمقابل یکدیگر نیستند.

ترویج طب سنتی، تهدید یا فرصت

تیم بیت در دفاع از نظر خود اظهار کرد: در حال حاضر نظام بهداشت و درمان کشور به‌صورت یکسان تقسیم‌بندی نشده و هرچه دسترسی به روش‌های نوین درمان کمتر باشد، باتوجه به این که طب سنتی شبه‌علم است، درمان به این روش یک تهدید برای بیماران به شمار می‌آید.

طب سنتی در ایران به مغازه‌ها محدود شده بی آن که علم و تجربه کافی درباره جنبه‌های درمان آن داشته باشند. روش‌های تشخیص در درمان علمی بیشتر قابل‌اتکا است و با طب سنتی مشکل نداریم، بلکه با ترویج آن مشکل داریم.

سخنران گروه شهید اسماعیل‌زاده در پاسخ به این دفاعیه گفت: گرایش اکثر مردم به روش‌های کم‌خطر است و آمار جهانی نشانگر اقبال به طب سنتی است که نمونه آن در اتریش دیده می‌شود. در آمریکا و کانادا نیز بیمارستان‌هایی مختص طب سنتی احداث شده‌است. ۶۰ درصد بیماری‌ها به گواه پژوهش‌ها و آمار با طب سنتی درمان شده‌است.

ترویج طب سنتی، تهدید یا فرصت

گروه بیت درباره هزینه‌های گزاف طب سنتی به سوءاستفاده افراد سودجو اشاره کرد و گفت: ما درک زیادی از طب سنتی و گیاهان نداریم و این ناآگاهی باعث افزایش هزینه‌های درمان می‌شود. تضمینی برای عملکرد و سلامت داروهای گیاهی نداریم و ممکن است برای بیمار مشکل ایجاد کند و درمان موثر را مختل کند.

سخنران گروه مخالف اظهار کرد: براساس یافته‌های علمی در هر دو طب مدرن و سنتی نقص‌هایی وجود دارد و هر دو معایبی دارند، طب سنتی یا اسلامی در اصل و کنه خود مشکل ندارد و بهتر است به ترویج قوانین نظام بهداشت و درمان بپردازیم. هر دو باید مکمل هم باشند.

در نتیجه داوری این مناظره تیم شهید اسماعیل‌زاده به‌عنوان برنده معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha