• پنجشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112618784
  • خبرنگار : 50570

یک کارشناس مذهبی:

امام سجاد(ع) حقایق سیاسی، اجتماعی و تربیتی را در قالب دعا و مناجات‌ مطرح می‌کردند

امام سجاد(ع) حقایق سیاسی، اجتماعی و تربیتی  را در قالب دعا و مناجات‌ مطرح می‌کردند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از اقدامات موثر امام سجاد(ع) برای حفظ دین این بود که ایشان معارف و حقایق در حوزه معارف، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را در قالب دعا و مناجات‌ مطرح می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی شریعت‌تبار ضمن عرض تبریک میلاد باسعادت امام سجاد(ع) در خصوص اقدامات موثر ایشان در راستای حفظ دین پس از واقعه عاشورا اظهار کرد: هدف اصلی اهل بیت(ع) و ائمه اطهار حفاظت و صیانت از دین و هدایت مردم در پرتوی مفاهیم الهی و مبارزه با انحرافات است.

وی افزود: امامت امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا شروع می‌شود و در دوره‌ای تقریباً طولانی از امامت ایشان شرایط سیاسی نابسامان بوده و انحطاط و سقوط فرهنگی و اجتماعی در جامعه شرایط را سخت کرده بود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اقدامات موثر امام سجاد(ع) در راستای حفظ واقعه عاشورا و پیام آن، گفت: امام سجاد(ع) در راستای محافظت از دین و انجام مسئولیت دینی خود اقدامات موثری انجام دادند و سعی کردند تا قیام عاشورا را زنده نگاه دارند و پیام آن را به گوش جهانیان برسانند.

شریعت‌تبار افزود: ایشان در جمع و در مقابل دیگران از قیام عاشورا صحبت می‌کردند و با اشک و عزاداری در مناسبت‌های مختلف سعی داشتند تا واقعه عاشورا را زنده نگاه دارند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) با دعا و مناجات خود پیام‌هایی برای جامعه اسلامی داشتند، اظهار کرد: یکی از اقدامات موثر امام سجاد(ع) برای حفظ دین این بود که ایشان معارف و حقایق در حوزه معارف، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را در قالب دعا و مناجات‌ مطرح می‌کردند که این مجموعه به نام صحیفه سجادیه که یک یادگار با ارزش برای جهان اسلام است، شناخته می‌شود.

وی اضافه کرد: مکتب تربیتی دعا و مناجات یکی از کارهای بسیار مهم و موثر است که از طرفی بندگی و عبودیت با خداوند را آموزش می‌دهد و از طرف دیگر امام حقایق و معارف دین را در آن بیان می‌کردند که در آن دوران و شرایط نابسامان اقدامی موثر به شمار می‌آمد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تربیت شاگردان توسط امام سجاد(ع) عنوان کرد: در آن دوران چهره‌های خاصی وجود داشت که تربیت یافته مکتب امام سجاد(ع) بودند و یا ایشان با خرید برده‌هایی آن‌ها را آموزش می‌دادند و معارف را به آنان می‌آموختند. امام سجاد(ع) دانشگاهی داشتند که چهره‌هایی که در آنجا تربیت یافته بودند، انسان‌های برجسته‌ای بودند و در جامعه نقش‌آفرینی می‌کردند.

برای شناخت امام سجاد(ع) باید به سخنان و احادیث این حضرت توجه کرد

شریعت‌تبار در خصوص راه‌های کسب شناخت از امام سجاد(ع) بیان کرد: برای شناخت نسبت به ائمه و امام سجاد(ع) باید به سخنان و احادیث آن‌ها توجه کنیم؛ در خصوص امام سجاد(ع) علاوه بر کتاب صحیفه سجادیه ایشان که منبع معتبری برای کسب شناخت از ایشان است، می‌توان به احادیث ایشان مراجعه کرد.

وی ادامه داد: حدیثی از امام سجاد(ع) در خصوص حقوق متقابل آحاد مردم نسبت به یکدیگر به جا مانده است که این مجموعه به نام «رسالة الحقوق» شناخته می‌شود؛ همچنین کتاب‌های متعددی در خصوص زندگی و سیره امام زین العابدین نوشته شده است مانند کتابی که نوشته مهدی پیشوایی از علمای قم است که با خواندن این دست از متون می‌توان نسبت به اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع) شناخت پیدا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha