• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402112819504
  • خبرنگار : 50160

‌ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان تاکید کرد

ضرورت اتصال حداقل ۸۰ درصد مشترکان زنجانی به فیبرنوری تا پایان سال آینده

ضرورت اتصال حداقل ۸۰ درصد مشترکان زنجانی به فیبرنوری تا پایان سال آینده

ایسنا/زنجان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه با توسعه فیبرنوری محدودیتی در توسعه پهنای باند نخواهیم داشت، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ باید حداقل ۸۰ درصد از مشترکان استان به فیبر نوری متصل شوند.

فرزاد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پروژه فیبر نوری در استان زنجان آغاز شده است که پروژه زنجان رقمی بالغ بر ۱۷ درصد، پیشرفت در اجرای این طرح را داشته است و در شهرهای قیدار و خرمدره به ترتیب شاهد پیشرفت ۶۲ و ۶۹ درصدی هستیم که انتظار داریم کارها در دو شهر کوچک تا پایان سال به اتمام برسد، البته این امر منوط به عدم بروز مشکل است.

وی تصریح کرد: با برآوردهای به‌عمل آمده در مجموع شاهد انجام ۲۰ درصدی پروژه فیبر نوری در استان هستیم و این در حالی است که تاکنون در شهر زنجان ۳۳۰ کیلومتر حفاری انجام شده است و اعتبار در نظر گرفته شده برای این سه شهر نیز ۵۸۲ میلیارد تومان برآورد شده که ۱۰۰ میلیارد این مبلغ از سوی دولت و مابقی از طریق بخش خصوصی به پروژه تزریق می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان زنجان فرصت طلایی برای توسعه فناوری به‌وجود آمده است، افزود: استان زنجان در حوزه زیرساخت ثابت حوزه ارتباطات مثل ضریب نفوذ تلفن و اینترنت ثابت پایین تر از میانگین کشوری است و در این زمینه در مقایسه با زیرساخت‌های سیار، با ضعف هایی در استان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: برای جبران این ضعف،  یک راه آن است که شبکه های تلفنی گذشته و سنتی را توسعه دهیم ولی این اتفاق نمی‌افتد چون از نظر تکنولوژی روی سیم مسی یک محدوده پهنای باند خاصی را می‌توان به مشترکان ارائه داد که اتفاقا به شدت وابسته به فاصله است. یعنی اگر مشترک از مراکز مخابرات فاصله داشته باشد پهنای باندش هم کوچک و کوچکتر می‌شود در این صورت با بزرگتر شدن شهرها مشکلات زیادی هم در زمینه ارتباطات خواهیم داشت.

توکلی افزود: این هم دلیلش آن است که خط انتقال سیم مسی هر چقدر هم خوب کار کند پهنای باند محدودی را ارائه می‌دهد، علاوه بر این مساله، ما با معضل سرقت سیم‌های مسی هم مواجه هستیم. در دنیا نگاه این است که از زیرساخت سیم مسی به سمت زیرساخت فیبر نوری برود که هیچ یک از مشکلات خطوط انتقال مسی را ندارد و محدودیتی هم در پهنای باند در این تکنولوژی نیست. یعنی با فیبر نوری دریافت اینترنت از مراکز مخابراتی چه در فاصله چند متری و چه در فاصله چند کیلومتری، تفاوتی با هم ندارد، بنابراین توسعه ارتباطات در گرو حرکت به سمت زیرساخت فیبر نوری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha