• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402112920807
  • خبرنگار : 50046

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

صادرات ۴۲ کیلوگرم زعفران از خراسان شمالی به سایر کشورها

صادرات ۴۲ کیلوگرم زعفران از خراسان شمالی به سایر کشورها

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از صادرات ۴۲ کیلوگرم زعفران از این استان به سایر کشورها طی امسال خبر داد.

محمدرضایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه میزان صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: میزان صادرات زعفران در سال گذشته ۳۵ کیلوگرم بوده است.

وی گفت: علاوه بر آن در سال جاری برای اولین بار محصول گیلاس و انگور از گمرک استان صادر شده است.

رضایی به واردات محصول نیز اشاره کرد و افزود: یکی از محصولاتی که از گمرک خراسان شمالی وارد استان می‌شود، برنج است که واردات آن در سال جاری کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۲ هزار تن و امسال ۱۹ هزار و ۲۷۵ تن برنج وارد استان شده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در این استان کمترین میزان سم در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: این استان در تولید محصول پاک در وضعیت خیلی خوبی است. میزان مصرف سم در هر هکتار این استان براساس ماده موثره ۴۳۰ گرم است. این در حالی است که میانگین کشوری ۷۵۰ گرم است.

وی تاکید کرد: محصول کشاورزی تولیدی در این استان نسبت به میانگین کشوری سالم‌تر است.

رضایی ادامه داد: دغدغه ما در ارتباط با میزان سم مصرفی در محصولات کشاورزی، در محصولات گلخانه‌ای است چراکه این محصولات به‌صورت روزانه وارد بازار می‌شوند.

وی گفت: حدود ۶۴ درصد اراضی کشاورزی به کشت محصولاتی مانند گندم، جو و ... اختصاص دارد که تا هنگام برداشت این محصولات، نیمه عمر سموم از این رفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال ۸۴۰ میلیون تومان عوامل بیولوژیک خریده شد، اظهار کرد: سم، اثرگذاری سریع‌تری دارد و ارزان‌تر است و این امر موجب شد تا کشاورزان انگیزه‌ای برای تولید محصول سالم نداشته باشند.

وی افزود: در کشور، محصول پاک با محصولاتی که در آنها سم استفاده شده است هیچ تفاوت قیمتی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha