• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402112920904
  • خبرنگار : 50123

پاکسازی لکه نفتی منطقه سرخون چهارمحال‌وبختیاری به‌کجا رسید؟

پاکسازی لکه نفتی منطقه سرخون چهارمحال‌وبختیاری به‌کجا رسید؟
عکس آرشیوی است.

ایسنا/چهارمحال و بختیاری آلودگی نفتی در منطقه سرخون از دهه شصت تاکنون زندگی و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و هر از چند گاهی با وقوع حوادثی از جمله بارندگی شدید، رانش زمین، زلزله، ترکیدگی لوله‌های نفت فرسوده این آلودگی تشدید و زندگی مردم نیز به دنبال آن مختل می‌شود.

به گزارش ایسنا، حادثه‌ سرخون در سال ۹۹ مشکلات بسیاری برای مردم منطقه ایجاد کرد، البته پس از وقوع حریق عملیات پاکسازی منطقه توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آغاز شد، اما به‌علت حجم بالای آلودگی نفتی بخش اعظمی از نفت در خاک نفوذ کرد، این حادثه خسارات بسیاری را به منازل مسکونی، مزارع پرورش ماهی، باغات و اراضی کشاورزی، محیط‌زیست و جنگل‌های منطقه وارد کرد.

حادثه‌ای که اکنون هم دست‌بردار رودخانه سرخون نیست و با بارندگی‌های شدید شاهد وجود نفت بر روی آب رودخانه هستیم.

یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آلودگی رودخانه پس از بارش‌های اخیر، اظهار کرد: در تماس تلفنی با مدیر شرکت خط لوله و مخابرات، نفت ایران و رئیس گروه تحقیقات و آزمایشگاهی دانشگاه تبریز بیان شد این آلودگی مربوط به ۱۲ سال گذشته است، اکنون ترکیدگی یا نشتی لوله وجود ندارد و این آلودگی‌ها به دلیل اینکه در لایه‌های زیرین زمین قرار دارد با بارندگی‌های شدید روی سطح آب رودخانه نمایان می‌شود.

به گفته وی، حتی بیان شده آلودگی‌های نفتی گذشته که در منطقه سرخون اتفاق افتاده ممکن است تا سالیان سال این آلودگی در چشمه ادامه داشته باشد، زیرا چشمه سرخون دارای چندین دهانه است و این آلودگی‌ها مربوط به برخی دهانه‌ها بوده که با بارندگی‌های شدید خود را نشان می‌دهد.

همچنین سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتفاق چند سال گذشته در خصوص شکستگی خط لوله انتقال نفت سرخون، بیان کرد: متاسفانه آب شرب مردم منطقه سرخون و بخشی از فعالیت‌های اقتصادی مردم منطقه تحت تاثیر قرار گرفت، به طوری‌که مزارع پرورش ماهی تعطیل و بخشی از سوی مجموعه وزارت نفت تملک شد، گرچه اکنون با بارندگی‌های شدید شاهد آلودگی‌های نفتی روی سطح رودخانه هستیم.

وی بیان کرد: پرونده این موضوع در حوزه محیط‌زیست و دیگر حوزه‌ها همچنان باز است که پیگیری‌های قانونی و قضایی برای این موضوع از سوی ما وجود داشته و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha