• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120100176
  • خبرنگار : 50107

فوق تخصص ریه کودکان مطرح کرد

عفونت‌های آنفلوآنزایی و کرونایی شایع‌ترین درگیری‌های تنفسی در بین کودکان

عفونت‌های آنفلوآنزایی و کرونایی شایع‌ترین درگیری‌های تنفسی در بین کودکان

ایسنا/خراسان رضوی فوق تخصص ریه کودکان گفت: در حال حاضر در خط اول ویروس‌هایی که بیشتر باعث همه‌گیری و درگیری شدید و منتشر در سطح جامعه در بین کودکان شده، عفونت‌های آنفلوآنزایی قرار دارد و به دنبال آن عفونت‌های کرونایی است که خود را نشان می‌دهد.

سید جواد سیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بیماری‌های تنفسی کودکان اظهار کرد: بیماری‌های تنفسی کودکان به دو دسته مهم و کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته مادرزادی و ژنتیکی هستند که قابلیت سرایت ندارند و درمان‌های خاص خود را دارند اما یک دسته مهم درگیری‌های ویروسی و عفونت‌هایی هستند که در آن‌ها ریه به دنبال علل باکتریایی و ویروسی درگیر می‌شود. قابلیت سرایت و گسترش این دسته در مدرسه، مهد کودک و تجمعات به شدت زیاد است.

وی با بیان اینکه عفونت‌های تنفسی از قدیم وجود داشته است، عنوان کرد: شایع‌ترین شکلی که با آن مواجه هستیم، سرماخوردگی است و شایع‌ترین عامل آن ویروسی است اما این ویروس‌ها در طول زمان دچار تغییر ماهیت شدند. آنفلوآنزای سال گذشته نسبت به امسال با تغییرات آنتی‌ژنی مواجه شده، به دلیل این خاصیت ممکن است همه‌گیری آن نیز متفاوت باشد. کرونا نیز تاثیرات زیادی روی سیستم دفاعی بدن افراد و نوع ویروس‌ها داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر در خط اول ویروس‌هایی که بیشتر باعث همه‌گیری و درگیری شدید و منتشر در سطح جامعه شده، عفونت‌های آنفلوآنزایی قرار دارد و به دنبال آن عفونت‌های کرونایی است که خود را نشان می‌دهد. در همه‌گیری فعلی که نه تنها در مشهد بلکه در همه ایران شایع شده، درگیری‌هایی ویروسی تنفسی بیشتر مشاهده می‌شود که در مدارس و مهد کودک‌ها فرد مبتلا سایر بچه‌ها را نیز مبتلا می‌کند.

رئیس بخش ریه کودکان بیمارستان اکبر افزود: معمولا شروع علایم با تب، آبریزش بینی، بدن‌درد، حالت تهوع و استفراغ همراه است که انتظار داریم بیماران بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت به سمت بهبودی بروند اما مشکل ما این است که احتمال دارد فرد به دنبال عفونت تنفسی، عفونت باکتریایی هم دریافت کند. این موضوع موجب می‌شود علایم کودک شدیدتر شده، به عفونت‌های جدی‌تری مانند پنومونی و ذات‌الریه مبتلا شود یا عفونت منتشر در بدن پیدا کند که نیاز به بستری و اقدامات بیشتر دارد.

دکتر سیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر مراجعات سرپایی است اما مراجعات بستری نیز زیاد شده است، تصریح کرد: در افرادی که به درمان‌های سرپایی پاسخ نمی‌دهند یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماری می‌تواند جدی‌‎تر شود و نیاز به درمان‌های خاص و حتی بستری و پیگیری بیمارستانی داشته باشد.

این فوق تخصص ریه کودکان ادامه داد: اگر سیستم ایمنی کودک سالم باشد، ظرف سه تا چهار روز بهبود پیدا می‌کند و علایم بیشتر شامل تب، آبریزش بینی، گاهی همراه با علائم گوارشی، دل‌درد، تهوع، استفراغ و اسهال مختصر است که بهبود پیدا می‌کنند. اگر تب طولانی و بالا باشد، بیش از سه روز طول بکشد، حال عمومی کودک مساعد نباشد و تغذیه مناسب نداشته باشد، علائم خطر است که باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص راه‌های جلوگیری از گسترش بیماری گفت: مهمترین کار این است که اگر کودک علامت‌دار است، وی را به مدرسه یا مهد کودک نفرستند. در دوره اول که شروع علائم بوده، شانس انتقال ویروس بیشتر است. بهترین کار در فاز اولیه این است که کودک ایزوله باشد، ماسک استفاده کند، در مجامع عمومی ظاهر نشود و استراحت کافی داشته باشد. نوشیدن آب و مایعات فراوان مهم است، هرچه ادرار کودک بیشتر باشد ویروس راحت‌تر دفع می‌شود.

این عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: کنترل تب و شست‌وشوی بینی نیز از گسترش ویروس جلوگیری می‌کند. استفاده از غذاهای پرکالری، میوه و سبزیجات تازه و آبمیوه‌‎های طبیعی نیز موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسب‌تری داشته باشد و شانس گسترش ویروس کمتر شود. برای کودکان بالای یک سال نیز می‌توان از ترکیبات شربت آبلیمو با عسل یا شیر با عسل استفاده کنیم. اگر علائم سنگین‌تر شد، مراجعه هرچه زودتر به پزشک می‌تواند در جلوگیری از عوارض بیماری کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha