• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402120201096
  • خبرنگار : 50154

کارشناس مذهبی:

مهم‌ترین ویژگی‌ اخلاقی علی اکبر(ع) عزت نفس در مواجهه با دشمن بود

مهم‌ترین ویژگی‌ اخلاقی علی اکبر(ع) عزت نفس در مواجهه با دشمن بود

ایسنا/قم کارشناس مذهبی گفت: یکی از فضائل اخلاقی مهم حضرت علی اکبر(ص) عزت نفس است، عزت نفس به عنوان یک فضیلت اخلاقی آنجایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که انسان در مواجهه با دشمن از مسیر خود برنگردد و آرمان‌های خویش را رها نسازد.

حجت‌الاسلام علی غفاری قمی در گفت‌و گو با ایسنا عنوان کرد: علی بن حسین بن علی(ع) مشهور به علی اکبر فرزند لیلا بنت ابی مره و حسین بن علی(ع) است، برخی او را بزرگترین فرزند امام حسین(ع) می‌دانند.

وی افزود: امام حسین(ع)، علی اکبر(ع) را شبیه‌ترین فرد به پیامبر(ص) از لحاظ صورت ظاهری، اخلاق و سخن معرفی کرده‌اند، تاریخ تولد ایشان ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری قمری است‌، از این رو در تقویم ۱۱ شعبان روز جوان نامگذاری شده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ایشان با اینکه امام نبود اما فضائل اخلاقی بسیاری داشت که در میان جوانان به یک الگوی دوست‌داشتنی تبدیل شده بود، همانطور که گفته شد یکی از فضائل اخلاقی ایشان این بود که شبیه‌ترین فرد از لحاظ اخلاقی به پیامبر(ص) شناخته می‌شد.

غفاری قمی گفت: رسول خدا(ص) در بالاترین قله‌های سجایای اخلاقی قرار دارد، از همین رو خداوند در آیه چهار سوره قلم می‌فرماید " تو در بالاترین بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری"، با این اوصاف، می توان عظمت این سخن که حضرت علی اکبر(ع) اخلاقشان شبیه‌ترین اخلاق به پیامبر(ص) بوده است را درک کرد، نقل شده است که هرکس دلتنگ پیامبر(ص) می‌شد به چهره او نگاه می کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از فضائل اخلاقی مهم حضرت علی اکبر(ص) عزت نفس است، عزت نفس به عنوان یک فضیلت اخلاقی آنجایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که انسان در مواجهه با دشمن از مسیر خود برنگردد و آرمان‌های خویش را رها نسازد چرا که اگر فردی عزت نفس نداشته باشد در لحظه برخورد با دشمن همه اهداف خود را رها می‌کند، این صفت زمانی که یک فرد رهبر گروهی باشد به عنوان یک رذیلت اخلاقی محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در زمان حساس، رهبر یک گروه اگر عزت نفس نداشته باشد همه اهداف خود را رها می‌کند اما فرد دارای عزت نفس اگر با لشکری از دشمن برخورد کند باز از هدف خویش برنمی‌گردد.

وی بیان کرد: حضرت علی اکبر(ع) زمانی که در میدان نبرد بود با لشکری از دشمن مواجه شد و در مقابل پیشنهاد یزیدیان که گفتند به ما ملحق شو، لحظه‌ای درنگ نکرد و گفت برای من خویشاوندی با رسول خدا(ص) شایسته‌تر از خویشاوندی با معاویه است، جامعه امروز ما به این فضیلت بسیار نیاز دارد؛ برخی افراد در جامعه با یک اتفاق کوچک از دین و آئین خود دست می‌کشند و به کشورهای بیگانه می‌پیوندند.

غفاری قمی با بیان اینکه ایثارگری یکی دیگر از صفات اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) است که در شب عاشورا نیز یکی از جلوه‌های این ایثارگری خود را نشان داد، تاکید کرد: آن زمان که دشمن آب را بر اهل بیت و یاران امام حسین(ع) بست، امام حسین(ع) به علی اکبر(ع) فرمودند به همراه ۳۰ تن برو و آب بیاور و آنان با ایثارگری خود رفتند و برای اهل خیمه آب آوردند این نقل را شیخ مفید در کتاب امالی آورده است.

این کارشناس مذهبی در پایان یادآور شد: حضرت علی اکبر(ع) در این دوران که دشمن سعی دارد الگوهای غلط به جوانان و نوجوانان معرفی کند، می‌تواند برای این قشر مهم و اثرگذار راهگشا باشد، امیدواریم حضرت علی اکبر(ع) به معنای واقعی الگوی جوانان جامعه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha