• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402120704083
  • خبرنگار : 50184

مردم چگونه کاندیدای اصلح را بشناسند؟

مردم چگونه کاندیدای اصلح را بشناسند؟

ایسنا/کرمانشاه رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه به تشریح راه‎های شناخت کاندیداهای اصلح در انتخابات پیش رو پرداخت.

دکتر نامدار یوسفوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز فرآیند تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در خصوص راه‌های شناخت نماینده اصلح از سوی مردم، اظهار کرد: یکی از راه‌های شناخت نماینده اصلح، مطالعه سوابق کاری و شخصیتی او است.

وی افزود: در مرحله بعدی باید ببینیم که چه کسانی و با چه هدفی از این کاندیدا حمایت می کنند و از طرفی کاندیدای مورد نظر برای تبلیغات چه رویه‌ایی را پیش گرفته است، چرا که نماینده ای که بخواهد با پول پاشی و وعده های محال، نظر مردم را جلب کند، نماینده ای اصلح نخواهد بود.

رئیس بسیج اساتید استان در ادامه به نقش رسانه ها و نظرخواهی از افراد مرجع و مطئمن برای شناخت کاندیداها هم اشاره کرد و گفت: همچنین باید دید کاندیداها چه برنامه هایی را اعلام کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی باید بررسی شود که آیا کاندیدای مد نظر توانایی و تخصص لازم را برای حضور در کمیسیون های مجلس دارد یا خیر و نیز ارتباط او با مردم و توجهش به هویت ملی و منافع کشور چگونه است؟

شیوه کنونی تبلیغات کاندیداها مناسب است؟

یوسفوند در ادامه در خصوص ارزیابی‌اش از شیوه کنونی تبلیغات کاندیداها، گفت: برخی از شیوه های تبلیغات و معرفی کاندیداها مناسب است، اما بسیاری از آنها عمدتا روش های وارداتی هستند که مناسب نیستند و باید تغییر کند.

وی تاکید کرد: در شرایط اقتصادی کنونی مردم می پرسند کاندیدایی که پول های سرسام آوری را برای تبلیغ خود هزینه می کند از کجا آورده و آیا در صورت راهیابی به مجلس می خواهد آنها را از بیت المال جبران کند. باید به مرحله ای برسیم که این ابزار - هزینه هنگفت برای تبلیغات- کارایی خود را از دست دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از پایگاه فامیلی و طایفه‌ای هم یکی دیگر از ابزارهای ناصحیح تبلیغات است، عنوان کرد: در اینجا نقش آفرینی نخبگان قبیله یا طایفه می تواند کمک کند تا افراد طایفه یک رای مستقل و بدون جانبداری داشته باشد. 

وی در ادامه گفت: متاسفانه در تبلیغات برخی کاندیداها دیده می شود که برای اثبات خود به نفی رقیب می پردازند که برای حل این مسئله باید دستگاه قضایی از وقوع آن جلوگیری کند و در صورت مشاهده برخوردی جدی داشته باشد.

یوسفوند به شعارهای نامتعارف و محال، اما دهان پُرکن برخی از کاندیداها هم اشاره داشت و گفت: نامزدهای انتخاباتی باید شعارهایی را مطرح کنند که در حد توان و در محدوده اختیارات نماینده باشد.

وی عنوان کرد: یک نماینده با هر دوره انتخاب امتحان می شود. اگر  نماینده ای مردم را فقط در زمان انتخابات به یاد داشته باشد و بعد از انتخابات به تماس مردم پاسخ نداد و مردم را فراموش کرد، این نماینده شایسته انتخاب مجدد نیست، ولی اگر بعد از انتخابات به یاد مردم بود قطعا شایسته انتخاب مجدد است. یک نماینده واقعی باید نماینده واقعی قبل و بعد از انتخابات باشد، نه نماینده زمان انتخابات.

رئیس بسیج اساتید استان در خصوص زمان کافی برای شناخت مردم از کاندیداها هم با تاکید براینکه مدت یک هفته ای برای تبلیغات کاندیداها می تواند کافی باشد، عنوان کرد: با این وجود اگر کاندیداهای نمایندگی یک رویه حساب شده برای تبلیغ خود اتخاذ کنند، مثلا هزینه تبلیغات را کم کنند و از راه های کم هزینه مانند نشست و گفت و گو با مردم و اقشار مختلف برای تبلیغات استفاده کنند، دو هفته شاید زمان مناسب‌تری برای معرفی نامزدهای مجلس باشد.

نقش گروه های مرجع و احزاب در انتخاب آگاهانه مردم چگونه است؟

وی در ادامه در این رابطه که احزاب و گروه های مرجع همچون ائمه جماعات، اساتید دانشگاه ها و چهره های مطرح چگونه می توانند به انتخاب آگانه مردم کمک کنند نیز گفت: در تمام دنیا، احزاب سیاسی یک طرف مهم در انتخابات هستند که معمولا هم یا پیروز می شوند و اکثریت کرسی ها را بدست می آورند و یا در مجلس در جایگاه اقلیت قرار می گیرند، بنابراین چنانچه حزب و گروهی بخواهد انتخابات را در هر کشوری تحریم کند در واقع خود را تحریم کرده، ضمن اینکه سازو کار احزاب برای رقابت های انتخابی است ‌و یکی از دلایل فلسفه وجودی آنها همین بحث انتخابات است.

وی یادآورشد: افراد و گروه های مرجع اعم از اساتید حوزه و دانشگاه، امامان جمعه و جماعات و چهره های شاخص و تاثیرگذار می توانند به انتخاب آگاهانه مردم کمک کنند. لذا در این شرایط  بسیاری از  مردم  و خصوصا جوانان  و رای اولی ها می توانند از این افراد سوال بپرسند و در خصوص کاندیداها اطلاعات کسب کنند. اما بعضی از گروه ها به دلیل نوع شغل شان که کمتر با مسائل اجتماعی درگیر هستند نمی توانند در این خصوص مرجع مناسبی باشند. هر چه مرجع ما در امر معرفی نامزدها خِبره تر و بدون غرض باشد، می تواند به تحقق انتخابی اصلح و شایسته تر کمک کند.

انتخاب آگاهانه چه تاثیری روی زندگی مردم و آینده کشور دارد؟

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه در پاسخ به این سوال که انتخاب آگاهانه چه تاثیری روی زندگی مردم و آینده کشور دارد هم عنوان کرد: بخش بزرگی از مسیر اصلاح امور، رفع مشکلات و پیگیری مطالبات و آرمانها  از مسیر کنشگری فعال در انتخابات می‌گذرد.

وی با بیان اینکه هر چه مشارکت حداکثری و آگاهانه تر باشد و در بستر رقابتی سالم و ایمن شکل بگیرد ضریب احتمال انتخاب نمایندگان اصلح و شایسته بالاتر می رود، تاکید کرد: نمایندگان شایسته تر با پشتوانه‌ رای مردمی بالاتر انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری برای دفاع از حقوق موکلان و ملت در سطح بومی، ملی و جهانی خواهند  داشت. ضمن اینکه اصل شرکت در فرآیند انتخابات بعنوان حق و تکلیف فردی، ملی و دینی نشان دهنده بلوغ اندیشه و عمل در یک جامعه رشید در راستای اعتلای مردم سالاری دینی قلمداد می شود که خود بخش بزرگی از راه حل مشکلات کشور است.

وی متذکر شد: چه مشارکت کم باشد و چه زیاد نمایندگان انتخاب خواهند شد. معنی این جمله این است که شخص نماینده ای که فقط هدف او راه پیدا کردن به مجلس است با مشارکت کم ضرر نمی کند، بنابراین باید سعی کنیم که با مشارکت بالا احتمال را پیدا کردن این افراد کم شده و احتمال رای آوری افراد شایسته و اصلح زیادتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha