• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120804705
  • خبرنگار : 50243

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد:

باید واقعیت‌های کشور را با ادبیاتی قابل پذیرش با مردم در میان گذاشت

باید واقعیت‌های کشور را با ادبیاتی قابل پذیرش با مردم در میان گذاشت

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید چاره‌ای اندیشید تا واقعیت‌های کشور را با ادبیاتی قابل پذیرش با مردم در میان گذاشت تا آنان نیز در بزنگاه‌های حساسی همچون انتخابات حضور تاثیرگذاری از نظر میزان مشارکت از خود در عرصه‌های سیاسی نشان دهند.

دکتر غلامرضا اورعی در نشست "تحلیل مشارکت انتخابات 1402" که به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در سالن زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد، با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: طبق نظریه های جامعه شناسی سیاسی، بخشی از مردم اساسا نسبت به امور سیاسی علاقه و مشارکتی ندارند و آن را در فضای زندگی خود تعریف نکرده اند. لذا عدم مشارکت آنها به معنای اعتراض به حاکمیت یا نظایر آن نیست، بلکه اساسا حکمرانی در تجربه زندگی آنها حضور ندارد.

وی افزود: ما به دلیل تجربه انقلاب 1357 و اینکه برداشت این را داریم که «همه» آمده اند، انتظار داریم که همه مردم باید سیاسی باشند. این در حالی است که نظریه‌های جامعه شناسی تحلیل‌های متفاوتی نسبت به حضور و مشارکت مردم در انتخابات ارائه می‌دهند و آن را وابسته به عوامل فردی و اجتماعی متعددی می‌دانند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه کسانی که بر اساس مدل عقلانی عمل می‌کنند باید احساس کنند مشارکت آنها در انتخابات اثر و فایده دارد و انجام آن به هزینه‌هایی که دارد می‌ارزد، ادامه داد: اینکه افراد احساس کنند حضورشان در انتخابات تاثیری ندارد نیز به دو مدل و یا با دو نوع استدلال خودش را نشان می‌دهد، در حالت اول فرد احساس می‌کند چه در انتخابات شرکت کند چه شرکت نکند تغییراتی که در حوزه قانون‌گذاری مد نظر دارد اتفاق نمی‌افتد، در حالت دوم برداشت فرد این است که آنچه ایده‌آلش هست در هر صورت با حضور یا عدم حضورش در انتخابات در مجلس محقق خواهد شد.

اورعی خاطرنشان کرد: به همین خاطر معمولا انگیزش‌های دیگری نظیر امنیت در مقابل تهدیدهای خارجی یا تکلیف اخلاقی، ملی و دینی برای افرادی که اثری در انتخاب خود نمی بینند مطرح می شود.

این استاد علوم اجتماعی با اشاره به دوگانگی فرهنگی جامعه ایران، توضیح داد: انقلاب اسلامی 1357 یک جنگ داخلی بین دو بخش غرب گرایان در مقابل دین داران جامعه بود.

 وی ادامه داد: فرایند اشاعه فرهنگی در جهان، موجب کمرنگ شدن تمایزها در میان افراد جامعه شده است و اکنون حاکمیت نیز تلاش می کند با تاکید بر عدم قطبی شدگی جامعه، ملاک اصلی نظام را در رابطه با نظام جهانی تعریف کند و سایر تمایزهای میان افراد جامعه را مسایل فرعی درونی محسوب کند.

اورعی تصریح کرد: باید راهکارها و چاره‌هایی اندیشید تا واقعیت‌های کشور را با ادبیاتی قابل پذیرش با مردم در میان گذاشت تا آنان نیز در بزنگاه‌های حساسی همچون انتخابات حضور تاثیرگذاری از نظر میزان مشارکت از خود در عرصه‌های سیاسی نشان دهند.

باید واقعیت‌های کشور را با ادبیاتی قابل پذیرش با مردم در میان گذاشت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha