• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402120805011
  • خبرنگار : 50182

کاندیدای انتخابات مجلس:

برای حل مشکل بیکاری کرمانشاه باید بخش خصوصی را به میدان بیاوریم

برای حل مشکل بیکاری کرمانشاه باید بخش خصوصی را به میدان بیاوریم

ایسنا/کرمانشاه کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه گفت: برای حل معضل بیکاری استان باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده و آنها را به میدان بیاوریم.

منوچهر فخری در گفت و گو با ایسنا، تورم و گرانی را از مشکلات اصلی اقتصاد کشور دانست و افزود: تورم تک علتی نیست و عوامل بسیاری از جمله وابستگی اقتصاد کشور به دلار، عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، عدم رونق تولید و ... در ایجاد آن دخیل است، بنابراین باید زنجیره ای از عوامل را ساماندهی کنیم تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

فخری، نوسانات قیمت ارز را یکی از چالش های اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شاهدیم با نوسان قیمت دلار، قیمت عموم کالاها بالا و پایین می شود و ثباتی را در بازار شاهد نیستیم و مادامی که اقتصاد ما وابسته به دلار باشد، همین شرایط را خواهیم داشت، لذا باید به سمت ارز جایگزین در اقتصاد کشور برویم. البته صحبت هایی در این زمینه صورت گرفته اما هنوز اجرایی نشده است.

فخری تاکید کرد: انجام این کار تخصص ویژه می خواهد و یک تیم کارشناسی و تخصصی باید روی موضوع جایگزینی ارز در کشور کار کنند.

وی عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را هم چالش دیگر اقتصاد ایران عنوان و تصریح کرد: اگر از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه هایی که دارند درست استفاده شود، قطعا هم اقتصاد کشور سامان می یابد و هم با به گردش درآمدن چرخ تولید با استفاده از سرمایه های سرمایه گذاران، معضل بیکاری و تورم تا حدود زیادی رفع می شود.

وی افزود: سرمایه های زیادی در کشور داریم که سرگردانند و باید اینها را به سمت تولید و اشتغال سوق دهیم.

رابطه مجلس و دولت نباید دچار افراط و تفریط شود

فخری در ادامه در خصوص رابطه دولت و مجلس، با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری این دو قوه، گفت: آنچه این میان مهم است این است که این همراهی و همکاری دچار افراط و تفریط نشود. قرار نیست که هرچه مجلس بگوید دولت قبول کند و قرار هم نیست هرچه دولت بگوید مجلس بدون چون و چرا بپذیرد.

فخری گفت: مجلس نباید از وظیفه نظارت خود غافل شود و باید در عین همکاری و همراهی، نظارت دقیق هم بر عملکرد دولت داشته باشد و این جمله امام راحل که فرمودند «مجلس در راس امور است» را باید با عمل کردن به وظایف قانونی خود اثبات کرده و نشان دهد.

وی یاد آور شد: از طرف دیگر رابطه دولت و مجلس نباید به نحوی شود که زمینه دخالت نمایندگان در امور اجرایی فراهم شود. هیچ نماینده ای حق دخالت در امور اجرایی کشور و عزل و نصب مدیران را ندارد، چیزی که متاسفانه طی سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم.

فخری گفت: دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها موجب می شود که نوعی وابستگی میان مدیران نصب شده از سوی نمایندگان با آنها ایجاد شود و همین امر به ضرر مردم تمام می شود، چرا که چنین مدیرانی فقط تابع رای و نظر نمایندگان حامی خود هستند.

وی افزود: انتخاب مدیران باید توسط دولت و بر اساس شایستگی و ملاک های مشخصی صورت گیرد و در این زمینه تنها نمایندگان می توانند پیشنهاد بدهند و این پیشنهاد نباید به سمت اجبار پیش برود.

رونق سرمایه‌گذاری می‌تواند مشکل بیکاری را مرتفع کند

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه از بیکاری به عنوان اصلی ترین چالش و مشکل استان یاد کرد و افزود: متاسفانه این معضل، معضلات دیگر را هم به دنبال خود دارد. وقتی بیکاری در جامعه ای زیاد باشد، به تبع آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی مشکلات فرهنگی هم تشدید می شود و می توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات امروز استان، بیکاری است.

فخری گفت: برای حل معضل بیکاری استان دو راهکار موثر وجود دارد که اولین و مهمترین آن استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی است. باید بتوانیم برای حضور و فعالیت سرمایه گذاران در استان انگیزه ایجاد کنیم، اما متاسفانه در استان به جای جاذبه، دافعه داریم و سرمایه گذاران در بروکراسی اداری گرفتار می شوند.

فخری گفت: علاوه بر این متاسفانه ظرفیت های استان به درستی به سرمایه گذاران معرفی نشده و سرمایه‌گذاران اندکی به استان می آیند و همین تعداد کم هم گرفتار بروکراسی اداری می شوند.

وی افزود: نمی توان منکر برخی سرمایه گذارای های صورت گرفته در استان شد، اما این سرمایه‌گذاری‌ها به حدی نبوده که در رونق اقتصاد استان خود را نشان دهد و باید تلاش های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

فخری، راهکار دوم برای حل معضل بیکاری استان را ترویج مهارت آموزی عنوان کرد و افزود: تربیت دانشجویان در استان باید به سمت مهارت محوری پیش برود و نباید صرفا به تحصیل دورس نظری اکتفا کرد. در حال حاضر بیشترین میزان بیکاری استان در میان قشر فارغ التحصیلان دانشگاهی است و این امر نشان می دهد که دانشگاه های ما نتوانسته اند دانشجویان ماهر تربیت کنند و همین نداشتن مهارت موجب شده این قشر در بازار کار جایی نداشته باشند.

فخری گفت: علاوه بر تقویت مهارت آموزی، فرهنگ کار هم در استان باید تقویت شود. بخش زیادی از جوانان ما در حال حاضر فقط کار دولتی را شغل و کار می داند و همین امر موجب شده تنها چشم انتظار آزمون های استخدام و... باشند، درحالی که با کسب مهارت به راحتی می توانند برای خود و دیگران شغل ایجاد کرده و کارآفرین شوند.

فخری در ادامه مشکل و چالش دیگر استان را آسیب های اجتماعی مانند حاشیه نشینی، اعتیاد و... عنوان کرد و افزود: اگر معضل بیکاری حل شود، به تبع آن این آسیب ها هم در استان کمتر خواهد شد.

وی همچنین پروژه های نیمه تمام را معضل دیگر استان عنوان کرد و افزود: اگر این پروژه ها تکمیل شود، ضمن رفع نیاز استان در بسیاری حوزه ها، اشتغالزایی خوبی هم به همراه خواهند داشت.

کرمانشاه در گردشگری چیزی از اصفهان و شیراز کم ندارد

فخری در ادامه از گردشگری، مرز و کشاورزی به عنوان سه ظرفیت مهم برای توسعه استان یاد کرد و افزود: ما استانی هستیم که به لحاظ جاذبه های گردشگری چیزی از اصفهان و شیراز کم نداریم، اما متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که باید جذب گردشگر داشته باشیم.

وی عدم معرفی درست جاذبه های گردشگری کرمانشاه در سطح کشور و نبود زیرساخت های گردشگری را دو مشکل اساسی در این حوزه عنوان و تصریح کرد: مسئولین حوزه گردشگری ما هنوز نتوانسته اند جاذبه های استان را به خوبی در سطح کشور معرفی کنند، درحالی که می شود به راحتی با برگزاری همایش ها، تورهای گردشگری و جشن ها و رویدادهای گردشگری این کار را صورت داد.

وی افزد: همچنین زیرساخت های گردشگری در استان مهیا نیست که البته معتقدم با معرفی درست جاذبه های گردشگری و آمدن گردشگر به استان، این زیرساخت ها هم کم کم شکل می گیرد و خود مردم در این زمینه پای کار خواهند آمد، چرا که بطور ملموس مشاهده می کنند که ورود گردشگر برای آنها چه درآمدی دارد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر گردشگری، کرمانشاه ظرفیت های خوبی هم در حوزه کشاورزی دارد. ما قطب کشاورزی در کشور هستیم و باید از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال در استان استفاده کنیم.

در انتخابات شرکت نکنیم خودمان ضرر می کنیم

فخری در ادامه با تاکید بر ضرورت شرکت در انتخابات گفت: درست است که مردم از وضعیت اقتصادی و معیشتی گلایه دارند، اما باید بدانند که شرکت در انتخابات و رای دادن حق آنها است و اگر از این حق استفاده نکنند، دیگران به جای آنها تصمیم می‌گیرند و ضرر این کار به خود آنها برمی گردد.

وی افزود: البته شواهد و قرائن نشان می دهد که در این دوره شاهد حضور خوبی از سوی مردم خواهیم بود. ضمن اینکه در این دوره مردم بیشتر به دنبال شنیدن برنامه های کاندیداها و بررسی سوابق آنها هستند و امیدوارم شاهد حضوری باشکوه و انتخاب کاندیداهای اصلح از سوی مردم باشیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در کرمانشاه، به منظور آشنایی جامعه با دیدگاه‌ها و برنامه‌های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، این امکان را فراهم کرده تا همه کاندیداها با حضور در دفتر ایسنا، به بیان برنامه‌های خود بپردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۹ ۱۸:۵۷

امیدوارم بخش خصوصی مورد توجه بیشتری قرار بگیره که مایه دلگرمی باشند