• پنجشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402121006769
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل خبر داد

افزایش ۳۹ درصدی بارش های استان در فصل زمستان

افزایش ۳۹ درصدی بارش های استان در فصل زمستان

ایسنا/اردبیل مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل یکی از کم بارش ترین و گرمترین پاییزهای خود را طی ۵۰ سال گذشته سپری کرد، اما افزایش ۳۹ درصدی بارش های استان در فصل زمستان را شاهد بودیم.

مجید کوهی ۱۰ اسفند در گفت وگو با ایسنا با اعلام این مطلب افزود: علیرغم اینکه استان اردبیل یکی از کم بارش ترین و گرمترین پاییزهای خود را طی ۵۰ سال گذشته سپری نمود، خوشبختانه با آغاز فصل زمستان و ورود چندین سامانه بارشی تا حدودی کسری بارش استان جبران و متوسط بارش استان از ۳۱ درصد کاهش در انتهای فصل پاییز به ۴ درصد کاهش در ۷ اسفند ۱۴۰۲ رسید.

وی ادامه داد: بر این اساس متوسط بارش استان در فصل زمستان و تا ۷ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۷۷ میلی­متر بوده است که نسبت به مدت مشابه طی سال­های گذشته (نرمال) افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

کوهی گفت: در این مدت بیشترین بارش تجمعی به میزان ۱۱۴ میلی متر در شهرستان خلخال و کمترین نیز  با ۳۹ میلی متر در اصلاندوز دریافت شد و همچنین میزان بارش شهرستان اردبیل در این مدت ۶۴ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: بررسی بارش استان از آغاز فصل آبی (۱ مهر ) تا ۷ اسفند ۱۴۰۲ حاکی از کاهش ۴ درصدی بارش های استان بوده است و در طی مدت فوق به غیر از شهرستان های انگوت، سرعین، بیله سوار، مشگین شهر و خلخال که تا ۱۰ درصد افزایش بارش داشته ­اند، در بقیه شهرستان های استان با کاهش بارش مواجه بوده‌ایم که شدت این کاهش بارش در مناطق مرکزی استان شدیدتر بوده و در نیر به ۳۰ و نمین ۲۶ درصد رسید.

کوهی در ادامه افزود: در سایر مناطق استان میزان کاهش بارش کمتر از ۱۵ درصد بوده است و در شهرستان اردبیل نیز ۱۴ درصد کاهش بارش داشته ایم.

این مقام مسئول استان اعلام کرد: از لحاظ دمایی متوسط دمای استان از اول مهر تا ۷ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۷/۶ درجه سلسیوس بوده است، که نسبت به مدت مشابه در دوره بلندمدت یا نرمال افزایش ۳ درجه ای را نشان می دهد.

کوهی اظهار کرد: در طی مدت فوق بیشترین افزایش دمایی در شهرستان سرعین با ۳/۷ درجه و کمترین افزایش نیز با ۲/۲ درجه در پارس آباد بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: متوسط دمای شهرستان اردبیل نیز طی مدت فوق ۵/۷ درجه سلسیوس بوده است که نسبت به بلندمدت ۳ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

وی افزود: طی فصل زمستان تا ۷ اسفند نیز متوسط دمای استان ۳ درجه سلسیوس می باشد که افزایش ۲/۷ درجه ای را نسبت به بلندمدت نشان می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha