• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402121510790
  • خبرنگار : 50071

عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

در صورت بروز حادثه ترومای چشم از هر گونه شست‌وشو پرهیز شود 

در صورت بروز حادثه ترومای چشم از هر گونه شست‌وشو پرهیز شود 

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورت بروز حادثه برای چشم در چهار شنبه پایان سال یا ایام دیگر باید از هرگونه شست وشوی چشم پرهیز کرد، زیرا امکان پارگی و آسیب بیشتر برای چشم وجود دارد. 

محمدیاسر کیارودی اظهار کرد: در مراسم چهارشنبه آخر سال باید تمام نکات ایمنی رعایت شود زیرا در صورت ایجاد ترومای چشمی با وجود تلاش تیم پزشکی امکان آسیب جدی به چشم وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر بر اثر حادثه، پارگی و آسیب فیزیکی به چشم وارد شد، به هیچ عنوان نباید چشم فشرده، مالیده و شست و شو داده شود، اظهار کرد: همچنین باید از پانسمان فشاری بر روی چشم پرهیز کرد، بهترین راه گذاشتن شیلد چشمی و مراجعه به مراکز درمانی تخصصی چشم است . 

دکتر کیارودی با اشاره به اینکه در یک مطالعه نشان داده شد که طیف سنی  آسیب‌دیدگان  چهارشنبه آخر سال افراد ۱۵-۲۰ سال و اکثریت این آسیب‌دیدگان مصرف‌کننـدگان مـواد محترقـه بودنـد، گفت: شـایعترین مـاده محترقه‌ای که باعث ایجاد آسیب شده بود به ترتیب شامل ترقه و نارنجک است که می‌تواند موجب پارگی قرنیه و شبکیه چشم شود. 

وی با بیان اینکه ترقه‌هایی که ایجاد ترکش‌های ریز می‌کنند بسیار خطرناک هستند، بیان کرد: باید توجه داشت که حتی  اگر یک سیگارت که دارای ماده محترقه کم خطر است در نزدیکی چشم منفجر شود هم می‌تواند آسیب‌های چشمی از نوع غیر نافذ ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در صورت در دسترس نبودن شیلد چشمی، یک لیوان یک بار مصرف را برش دهید، کوتاه کنید و به عنوان پوشش روی چشم بگذارید، تصریح کرد:  به این روش، فشاری به چشم و پلک وارد نمی‌شود و در اولین فرصت ممکن باید جهت معاینات تخصص چشم پزشکی و اقدامات لازم بیمار به مراکز درمانی اعزام شود؛ بهتر است بیمار ناشتا باشد تا در صورت نیاز به جراحی وقفه نیفتد.

دکتر کیارودی با اشاره به اینکه برپایی جشن و شادمانی در چهارشنبه آخر سال نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: متاسفانه در حوادث چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانانی بینایی خود را از دست می‌دهند که می‌توانستند سالیان زیادی از نعمت بینایی بهره ببرند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی تصریح کرد: هر چقدر فاصله انفجار با چشم فرد نزدیکتر باشد به دلیل بافت نرم و حساس چشم، آسیب بیشتری برای چشم رخ می‌دهد از همین رو توصیه می‌شود مواد محترقه را نزدیک صورت و چشم نبرید، یک قطعه بسیار کوچک از  ترکشهای ناشی از انفجار که  با سرعت بالا پرتاب می‌شوند، با ورود به چشم می‌تواند به تمامی بافت‌های چشم آسیب برسانند.

دکتر کیارودی تاکید کرد: از انجام شوخی با عابران پیاده و یا دوستان با ترقه و مواد منفجره به شدت پرهیز شود زیرا درصد قابل توجهی از بیماران ترومای چشمی افراد بی‌گناهی هستند که صرفا در لحظه انفجار در محل حضور داشتند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha