• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402121611399
  • خبرنگار : 71584

نگرانی از مصرف «متادون» به جای «ترامادول» با توزیع داروخانه‌ای آن

نگرانی از مصرف «متادون» به جای «ترامادول» با توزیع داروخانه‌ای آن
عکس تزئینی است.

رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با غیرکارشناسی خواندن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها گفت: اولین تجربه اعتیاد ۲۴ درصد جوانان مصرف «ترامادل» است و نگرانیم با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن، اولین اعتیاد جوانان به «متادون» تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، علی غلامی رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با غیر کارشناسی دانستن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اظهار کرد: طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزء آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل باید در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیاء موجود است، استفاده شود که قطعا داروخانه هیچ شباهتی با این شرایط ندارد.

وی گفت: مراکز درمان اعتیاد بابت تهیه دارو به معاونت‌های غذا و دارو پول می‌پردازند؛ در شرایط اقتصادی که ارائه خدمات به بیماران با مشکلاتی مواجه است، غیر منطقی است که عنوان می‌شود طبق اصل ۴۴ قصد برون‌سپاری توزیع دارو را دارند.

غلامی ادامه داد: از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی و نشت دارو، می‌خواهد توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب واگذار کند. سوال اینجاست که نظارت بر ۴۰ معاونت غذا و دارو که در ساختمان وزارت بهداشت و دانشگاه واقع شده‌اند آسانتر است و یا ۴۰۰ داروخانه؟ تضمین چیست؟ و چگونه است که با وجود ۱۸ هزار داروخانه در کشور، قرار است سود حاصل از توزیع متادون به جیب حدود ۲درصد از داروخانه‌ها (۴۰۰داروخانه) سرازیر شود که همین امر توجه را به رانت بیشتر می‌کند. قطعا مسائل فوق بهانه‌ای بیش نیست و مافیای دارو و مواد مخدر برای درآمد حاصل از محل توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها، دندان تیز کرده‌ است.

وی افزود: درآمد حاصل از فروش داروهای تحت کنترل، ردیف بودجه‌ای دولتی دارد و وزارت بهداشت برای این کار نیاز به  اجازه مجلس دارد.
   
رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با اشاره به عرضه داروهای مخدر توسط داروخانه که خطراتی همچون اعتیاد داروخانه‌ای را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ای داریم؛ در حال حاضر اولین تجربه اعتیاد ۲۴ درصد جوانان،  مصرف «ترامادل» است و حالا نگرانیم با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن، اولین اعتیاد جوانان تبدیل به «متادون» شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۷ ۱۵:۰۴

بهترین راه ترک اعتیاد است

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۷ ۲۰:۳۳

شمارو به خدا جلو این داروی ویرانگر متادون رو بگیرید طوروخدا نزارید تو داروخونه ها راحت بفروشن آخه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۸ ۰۰:۳۳

بجاش تریاک به داروخانه‌ها بدید این قرصها را جم کنید جوان‌ها بیشتر روی به قرص آوردن نسل جوان بد بخت شدن

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۸ ۰۱:۲۹

تو رو خدا متادون رو از بین ببرید چرا تولید می‌شود.خیلی بده خیلی بده.مواظب جوانان باشند خانواده ها.....

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۸ ۰۵:۵۳

الان هیچی مثل شیشه مواد صنعتی راحت پیدا نمیشه ما وارد جنگ مواد مخدر شدیم همین طور پیش بره با شهر های پر از زامبی مواجه هستیم،الان مصرف کننده تریاک چون دیگه نیست کم یاب شده مجبوره قرص بخوره اینم اگه جمع کنید به جمع نفرات شیشه ای اضافه میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۸ ۰۷:۵۶

مراکز توزیع داروی متادون در حال حاضر مراکز دلالی داروی متادون هستند و تا آنجا که بنده تحقیق کردم پرونده سازی میکنند و متادون رو به قیمت دولتی تهیه و در بازار آزاد به دهها برابر قیمت می‌فروشند و هیچ گونه نظارت و کنترلی بر آنها حاکم نیست

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۸ ۰۹:۲۷

با درود. حالا که طالبان کشت خشخاش را ممنوع کرده و انواع مواد آلوده ودست ساز و شیمیایی ومخرب ساخته یا وارد میشود بهترین راه کشت داخلی توسط. دولت. و. ساخت دارو های بی ضرر از خود تریاک است هم ارز خروج نمیشه وهم. داروهای کم خطر در اختیار معتادان و بیماران قرار می‌گیرد... ترامادول. متادون و....حتی دی آن افراد را نابود میکنن.... اگر خطر کاملا دفع نشود تا حد امکان کم شود جای شکر دارد...