• جمعه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402121812724
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره هواشناسی اردستان خبر داد؛

افزایش ۳۸ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت در اردستان

افزایش ۳۸ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت در اردستان

ایسنا/اصفهان رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان گفت: میزان بارش‌های سال زراعی شهرستان نسبت به بلندمدت تاکنون ۳۸ درصد افزایش داشته است.

جواد رمضانپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال با توجه به اتفاقاتی که افتاد و پیش‌بینی‌های فصلی که صورت گرفت بارش‌هایی که انتظار داشتیم در فصل پاییز و دو ماهه زمستان در کشور و خصوصاً نواحی مرکزی شاهد نبودیم.

وی افزود: از اواخر بهمن‌ماه و ورود سامانه‌های جدید شرایط بارش‌ها بر روی کل کشور میسر شد و توانست شرایط بارشی خوبی را برای شهرستان اردستان داشته باشد به طوری که میزان بارش‌های سال زراعی شهرستان به حدود ۱۰۱ میلی‌متر افزایش پیدا کرد.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان با بیان اینکه میزان بارش‌های سال زراعی شهرستان نسبت به بلندمدت که ۷۳ میلی‌متر بوده است تاکنون ۳۸ درصد افزایش داشته است، گفت: همچنین میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته که حدود ۹۵ میلی‌متر بوده حدود ۶ درصد افزایش بارش‌ها را داشتیم.

رمضانپور تصریح کرد: با توجه به آنالیز نقشه‌های هواشناسی فعلاً شرایط ورود سامانه‌های مدیترانه‌ای از سمت غرب و شمال غرب وجود دارد، اما شرایط بارشی آن مثل چند روز گذشته بیشتر به صورت پراکنده و ضعیف خواهد بود.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی از روز جمعه، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این سامانه می‌تواند برای بخش‌هایی از شهرستان و نواحی مرکزی کشور بارش‌های پراکنده‌ای داشته باشد. ما تا پایان سال به صورت متناوب ورود سامانه‌های بارشی را خواهیم داشت، ولی نقشه‌های هواشناسی بارش‌های مؤثری را برای مرکز کشور گزارش نمی‌دهد.

رئیس اداره هواشناسی اردستان خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت دمای هوا که در دو ماهه ابتدای فصل زمستان داشتیم و باعث بیدار شدن درختان و شکوفه دادن آنها شده بود، سرمای ناگهانی اسفندماه باعث ایجاد شوک به درختان و امور اراضی کشاورزی شهرستان شد.

رمضانپور اضافه کرد: با توجه به اینکه سامانه سرد سیبری در اسفندماه دو سوم نواحی کشور را فرا گرفت باعث ایجاد خسارت‌هایی به درختان در کشور و شهرستان اردستان شد. سرمای هوا در اردستان دمای هوا را تا منفی ۱۵ درجه کاهش داد و باعث ایجاد خسارت‌هایی به کشاورزان شد.

وی گفت: البته سرمای هوا باعث از بین بردن بسیاری از آفت‌ها بر روی زمین و درختان هم شد و مطمئناً با توجه به بارش‌هایی که حتی در برخی از نقاط شهرستان تا یک متر هم گزارش شده، حوزه‌های آبریز شهرستان را سیراب کرده است. امیدواریم شرایط بارش‌ها تا اردیبهشت‌ماه تداوم داشته باشد تا بتوانیم چشمه‌ها و قنات‌های پرآبی در فصل بهار و تابستان داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha