• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122014242
  • خبرنگار : 50107

کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی مطرح کرد

عرضه ماهی قرمز تنها باید در واحدهای صنفی مجاز انجام شود

عرضه ماهی قرمز تنها باید در واحدهای صنفی مجاز انجام شود

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: عرضه بهداشتی ماهی قرمز در مراکز خرده‌فروشی حتما باید در واحدهای صنفی مجاز و در اماکن تایید شده توسط شهرداری با هماهنگی اداره کل دامپزشکی شهرستان‌ها انجام شود.

محسن نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نگهداری از ماهی قرمز در ایام نوروز اظهارکرد: ما الزاماتی برای عرضه بهداشتی ماهی قرمز در مراکز خرده‌فروشی داریم. این مراکز حتما باید واحدهای صنفی مجاز در اماکن تایید شده توسط شهرداری با هماهنگی اداره کل دامپزشکی شهرستان‌ها باشند.

وی افزود: این مراکز معمولا با نصب پرده در مکان‌های مورد نظر به شهروندان معرفی می‌شوند. شهروندان باید حتما ماهی قرمز را از این مراکز مجاز نه از دستفروش‌ها و فروشندگان کنار خیابان تهیه کنند. وسایلی که تهیه می‌کنند باید حتما ضد عفونی و شست‌وشو شود. تخلیه مستقیم آب این مراکز باید در شبکه فاضلاب شهری اتفاق بیفتد و از تخلیه در اماکن عمومی پرهیز شود.

کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: مقرراتی نیز در خصوص رعایت بهداشت فردی و محیطی وجود دارد که به واحدها ارائه شده است. افرادی که مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در عرضه ماهی قرمز فعالیتی داشته باشند.

نژاد در خصوص توصیه‌هایی برای نگهداری ماهی قرمز در منازل عنوان کرد: توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از اینکه ماهی به منزل منتقل شد، نسبت به تعویض آب اقدام کنند. آب شهری حاوی کلر بوده و برای ماهی سم است، بنابراین باید ظرف جداگانه‌ای برای این آب داشته باشند و آن را حداقل ۲۴ ساعت در یک ظرف دهان‌گشاد نگهداری کنند تا کلر آن به بیرون متصاعد شود و بعد از این آب برای نگهداری ماهی استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر قرار است ماهی به مدت طولانی نگهداری شود، حتما باید از یک ظرف دهان‌گشاد استفاده کنند تا تبادل اکسیژن با محیط بیرون به خوبی انجام شود. به ازای هر قطعه ماهی باید حداقل یک لیتر آب در نظر گرفته شود. بهترین دما برای نگهداری بین ۲۲ تا ۲۶ درجه است.

کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: ماهی نباید در محیط تاریک و همچنین در معرض نور شدید باشد. همچنین تنگ آب نباید در مجاورت وسایل گرمازا قرار بگیرد. آب ماهی حداقل هفته‌ای یک بار باید تعویض شود و در زمان تعویض تنها ۲۵ درصد یعنی یک‌چهارم کل آب را تعویض کرده و مابقی باشد. هنگام تعویض آب، ماهی نباید دستکاری شود؛ زیرا احتمال گسترش بیماری پوستی وجود دارد.

نژاد خاطرنشان کرد: برای ماندگاری بیشتر ماهی و جلوگیری از استرس معمولا اضافه کردن ۳ درصد نمک طعام به ظرف آب کمک‌کننده است. در پایان نوروز نیز اگر مردم نمی‌توانند ماهی را در منزل نگهداری کنند، ماهی‌ها را در رودخانه‌ها و نهرها رهاسازی نکرده و آن‌ها را در محل‌هایی که شهرداری تعیین می‌کند رهاسازی کنند.

کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: هنگامی که می‌خواهیم ماهی را خریداری کنیم باید دقت کرد که پوسیدگی دم و باله نداشته باشد، آبله پوستی یا فرورفتگی و زگیل روی بدنش نباشد و شکم ماهی آب‌آوردگی نداشته باشد. همچنین خونریزی‌های پوستی نباید در ماهی دیده شود. در این صورت ماهی سالم است.

وی با اشاره به اینکه معمولا در مراکز عرضه ماهی گونه‌هایی از خزندگان مانند سمندر یا دوزیستان مانند قورباغه، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون قفقازی وجود دارند، تصریح کرد: این گونه‌ها عامل انتقال بیماری هستند، معمولا بچه‌ها آن‌ها را دستکاری می‌کنند که می‌تواند عامل انتقال حصبه یا اسهال خونی به بچه‌ها باشد. نگهداری این حیوانات در منزل به صلاح نیست. فروش آن‌ها نیز ممنوع است اما برخی نسبت به خطرات آن‌ها آگاهی ندارند و اقدام به خرید این گونه‌ها می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha