• یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122014494
  • خبرنگار : 30147

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد مطرح کرد

اجرای طرح‌های آبخیزداری، تنها راه تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی

اجرای طرح‌های آبخیزداری، تنها راه تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی

ایسنا/خراسان رضوی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد تنها راه کنترل بهینه آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی را اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در بالادست شهرها و روستاها دانست.

مجتبی محرابی در حاشیه بهره‌برداری از طرح آبخیزداری و کنترل سیل در این شهرستان به ایسنا گفت: این طرح با هدف کنترل و پخش سیلاب، تغذیه آب زیرزمینی و قنوات پایین‌دست حوزه آبخیز بهاباد همزمان با پنجمین روز از هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه کنترل بهینه آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و همچنین جلوگیری از خطر سیلاب‌ها اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در بالا دست شهرها و روستاها است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد بیان کرد: پروژه‌های آبخیزداری در افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

اجرای طرح‌های آبخیزداری، تنها راه تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی

وی گفت: این پروژه با ۳ دهنه پخش سیلاب در روی بند خاکی به طول ۳ کیلومتر و با حجم عملیات ۱۱۸۴ مترمکعب سنگی ملاتی در حوزه آبخیز بهاباد با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان اجرایی شده است.

محرابی در ادامه به وضعیت درختکاری در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در این راستا یک هزار هکتار از عرصه‌های شهرستان برای کاشت نهال در نظر گرفته شده است. از این میزان امسال ۱۰۰ هکتار از مناطق بیابانی شهرستان با مشارکت مردم و بخش‌های دولتی و خیران، صنایع، معادن، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و بسیج سازندگی تاکنون نهال‌کاری شده است.

وی با بیان اینکه اکنون کاشت نهال در ۱۵۰ هکتار دیگر از عرصه‌ها نیز با اعتبارات دولتی و مشارکت مردم در دست اجرا است، اذعان کرد: امسال ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار اصله نهال در ایستگاه تثبیت شن و بیابان‌زدایی روستای قوژد گناباد تولید شد و بخشی از نیاز ۲۱ شهرستان استان را تأمین می‌کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد با تأکید بر اینکه مردم باید در حفاظت و نگهداری اراضی ملی در نقاط مختلف منطقه مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: خوشبختانه مشارکت مردم در این شهرستان به خوبی به چشم می‌خورد و به ‌نحو احسن اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: برای حراست از عرصه‌های طبیعی و استفاده از ظرفیت مردم در قالب «طرح همیار طبیعت» تاکنون بالغ‌بر ۴۰۰۰ نفر همیار طبیعت در این شهرستان جذب شده‌اند که این رقم ۲۰ درصد همیاران طبیعت استان را شامل می‌شود.

۸۵ درصد از عرصه ۵۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۵۰ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

این مراسم با حضور امامان جمعه گناباد، شهر کاخک و دیگر مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha