• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402122215524
  • خبرنگار : 50672

مشاور و روانشناس نوجوانان تشریح کرد:

ریشه‌های روانشناختی خطرآفرینی چهارشنبه سوری/ از فقدان آموزش تا ضعف رسانه‌ای

ریشه‌های روانشناختی خطرآفرینی چهارشنبه سوری/ از فقدان آموزش تا ضعف رسانه‌ای

ایسنا/گلستان مشاور و روانشناس کودک و نوجوان، عوامل مختلفی را سبب ایجاد اتفاقات ناگوار توسط کودکان و نوجوانان در چهارشنبه سوری عنوان کرد و افزود: آسیب های جسمی و روحی قشر کودک و نوجوان را در حوادث و اتفاقات ناگوار چهارشنبه‌سوری تهدید می کند.

سیما مزیدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه قشر کودک و نوجوان ما در شرایط کنونی تحت تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشنی هستند، اظهار کرد: آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی نقش کمرنگی در جامعه ما نسبت به جوامع دیگر دارد؛ به طور مثال به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی نشده که به چه میزان موبایل و اینترنت می‌تواند برای فرزندانشان خطرساز باشد. 

وی با تاکید بر اینکه کم‌کاری در عرصه آموزش صحیح به خانواده‌ها و اجتماع سبب به بار آمدن مشکلات اساسی خواهد شد، اظهار کرد: بی‌توجهی قشرکودک و نوجوان نسبت به مسائل اجتماعی همانند ایجاد خطر برای دیگران و خود یکی از مشکلات موجود خواهد بود.

مشاور و روانشناس کودک و نوجوان، مسائل روانشناختی را از دیگر دلایل رفتارهای نامناسب در چهارشنبه‌سوری برشمرد و افزود: اکثر افرادی که دست به کارهای خطرناک و غیراخلاقی در چهارشنبه‌سوری می‌زنند دچار اختلالات خاصی هستند که باعث ایجاد رفتارهای هیجانی و پرخاشگری در آن‌ها می‌شود. 

مزیدی با بیان اینکه جامعه ما در عرصه آسیب‌شناسی ضعیف عمل کرده است، خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت در عرصه آسیب شناسی در جامعه و پیشگیری از بی‌قانونی‌ها و ناهنجاری‌ها تغییر آموزش و پرورش است.

وی دهه حال را دهه انفجار تکنولوژی در جهان عنوان کرد و افزود: تمامی کشورها سعی بر این دارند که خود را با تغییرات به وجود آمده تطبیق دهند و در این بین ایران خیلی به کندی پیش رفته است.

مزیدی عملکرد و اقدامات صورت گرفته در راستای آگاه‌سازی و تطبیق با تکنولوژی را کم‌کار دانست و ادامه داد: باتوجه به جمعیت قابل توجه نسل دهه ۸۰ و ۹۰ ما در کشور این کم‌کاری سبب اتفاقاتی همانند پرخاش و خشونت در چهارشنبه‌سوری شده است. 

مشاور و روانشناس کودک و نوجوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار در رفتار نامناسب و ناهنجاری‌های موجود را پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی کودکانی هستند که در سن ۹ و ۱۰ سالگی به مصرف مواد مخدر دچار شده‌اند.

وی آسیب‌های روانی و انجام رفتارهای غیرعادی در افراد را از نتایج مصرف مواد مخدر برشمرد و گفت: نداشتن تعادل روانی در این افراد باعث ایجاد اتفاقاتی همانند حوادث و مشکلات در چهارشنبه‌سوری خواهد شد. 

مزیدی با اشاره به اینکه افراد در حوادث چهارشنبه‌سوری از دو بُعد روحی و جسمی آسیب خواهند دید، تصریح کرد: مراجعینی که در این چند سال در رابطه با حوادث چهارشنبه‌سوری تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ عده‌ای از آنان کسانی بودند که دچار نقص عضو شده و افسردگی گرفته بودند و یا دچار اختلالات «ADHA» و «سلوک» بوده‌اند.

مشاور و روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه بدهیم کار به درمان برسد، توضیح داد: باید قبل از وقوع حوادث آن را پیشگیری کرد و با آموزش صحیح و آگاه سازی می توان جلوی خیلی از اتفاقات ناگوار و ناهنجاری هارا گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha