• چهارشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402122317034
  • خبرنگار : 50663

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم:

اقتصاد آزاد الزاما تجربه موفقی در دنیا نیست

اقتصاد آزاد الزاما تجربه موفقی در دنیا نیست

ایسنا/خراسان رضوی نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم گفت: اساسا در نظام‌های دنیا این گونه نیست که اقتصاد آزاد تجربه موفقی باشد.

میثم ظهوریان امروز، ۲۳ اسفندماه در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع مطالبات دانشگاهیان از مجلس دوازدهم و تحلیل نتایج انتخابات که در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، ارتباط بین دانشگاه و مجلس است؛ در مجلس از یک‌ طرف شاهد کاهش کیفیت تقنین هستیم که ناشی از عدم اولویت این حوزه برای عده‌ای از نمایندگان می‌شود و عمدتا یک‌سری مسائل حاشیه‌ای جای وظایف نمایندگان در حوزه قانون‌گذاری را گرفته است.

وی افزود: ذات وظیفه نمایندگی، دارا بودن حجم بالایی از ارتباطات است که بعضا باعث می‌شود نماینده فرصت کافی برای مطالعه و تعمیق در مسائل را پیدا نکند و اینجا نقش نهادهای پژوهشی پررنگ‌تر می‌شود. مجلس با تشکیل مرکز پژوهش‌ها سعی کرده این خلأ را پر کند و در سطح استانی نیز فضای دانشگاه‌ها می‌تواند حلال این مشکل باشد.

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم شورای اسلامی ادامه داد: ما به تجربه زیسته خود چه در فضای دانشگاهی و چه در فضای اجرایی خیلی کم‌توجهی کردیم. 

ظهوریان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اضافه کرد: اقتصاد ایران از تورم خارج نشده و به دلیل برخی از سیاست‌های اشتباه این مشکل تشدید هم شده است. باید مرور تجربه و استخراج نظریه از دل‌ تجربه زیسته داشته باشیم و فضای دانشگاهی جای انجام این جنس از کارها و پروژه‌هاست.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه و تاثیر آن بر تامین بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها، بیان کرد: اگر صنعت احساس کند دانشگاه برای آن مفید است، این ارتباط شکل می‌گیرد و دولت باید بیشتر نقش شتاب‌دهنده را داشته باشد.

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی ما فلسفه قوانین را نمی‌دانیم و قانون را اساسا از صفر تنظیم می‌کنیم. فلسفه قانون این است که مثلا تولید را در مقایسه با سوداگری جذاب‌تر کند. وقتی ما از سود خالص تولید مالیات می‌گیریم، طبیعی است که باعث بازدارندگی از حضور افراد در حوزه تولید می‌شویم.

ظهوریان با بیان اینکه ما مسئله فقر ایده را در ناحیه کلان دولت داریم، گفت: روح برنامه عدالت‌ اجتماعی در بسیاری از موارد وجود ندارد. عدالت اجتماعی عمدتا از جنس عدالت جبرانی است؛ در حالیکه ما مسائل کلانی مانند نظام آموزش پرورش را داریم که فقر و محرومیت را تولید و بازتولید می‌کند، زیرا هر فردی در مدرسه کیفیت آموزش بهتری داشته باشد، به دانشگاه بهتری می‌رود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اقتصاد آزاد اظهار کرد: اساسا در نظام‌های دنیا این گونه نیست که اقتصاد آزاد تجربه موفقی باشد. به ویژه در حوزه‌هایی مانند مسکن، سیاست‌گذاری دولتی نیاز است و  در این رابطه سیاست کمونیستی نیست. اصل مداخله دولت به خصوص در حوزه‌هایی مانند مسکن و درمان، یکی از ارکان توسعه است. هیچ کشوری نبوده است که بدون دخالت و سیاست‌گذاری دولت توسعه پیدا کرده باشد.

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی، بیان کرد: حجم زیادی از قوانین خوب روی زمین مانده است و اگر ابزارهای نظارتی مجلس بیش از اینکه در خدمت امتیازگیری از دستگاه دولتی باشد، در خدمت اجرای همین قوانین قرار گیرد، بخش عمده‌ای از مسائل کشور حل می‌شود.

ظهوریان افزود: در حوزه نظام سلامت، سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری، دو بند مشخص دارد؛ اول اینکه پزشکان همزمان در بخش دولتی و خصوصی نباید شاغل باشند و دیگری اینکه تعرفه فنی بخش دولتی و خصوصی باید یکسان باشد. بخش عمده‌ای از تعارض منافع در نظام سلامت به دلیل عدم اجرای این دو قانون است و هیچ دولتی اهتمامی برای اجرایی کردن آن‌ها نداشته است.

وی اضافه کرد: موضوع سرانه پزشک جزو مسائل مهم است و ما هم در سرانه و هم در توزیع پزشک مشکل داریم. بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های پزشکی در استان تنها در شهر مشهد متمرکز شده‌ است.

نماینده منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم شورای اسلامی با بیان اینکه نظام حقوق و دستمزد ما دارای اختلالات بسیار جدی است، گفت: افزایش حقوق‌ها هم در قانون کار و هم در قانون خدمات کشوری کمتر از نرخ تورم است و باعث شده شکافی بین درآمد قشر حقوق‌بگیر نسبت به تورم به وجود بیاید.

ظهوریان در رابطه با تحلیل انتخابات اظهار کرد: به نظرم این دوره، رای‌ها لیستی نبوده و مردم عمدتا نامزدهای مد نظر خود را از لیست‌های مختلف انتخاب کردند و نگاه برنامه‌محور در بین مردم اثر گذاشته است. به نظرم الگوی رای مردم در حال حرکت به سمت آگاهی بیشتر است. مردم کسانی را انتخاب کردند که شعار عدالت‌خواهی‌ و فسادستیزی در ادبیات آن‌ها پررنگ بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha