• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402122517768
  • خبرنگار : 50237

امام جمعه همدان:

سلامت در مسئولان راه حفظ ارزش‌ها و هنجارهاست

سلامت در مسئولان راه حفظ ارزش‌ها و هنجارهاست

ایسنا/همدان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با بیان اینکه ارزش‌ها و هنجارها زیربنای حفظ جامعه است و اگر این ارزش‌ها رعایت نشود، جامعه آرام آرام به سمت فساد درونی و به هم ریختگی حرکت می‌کند، گفت: یک راه حفظ ارزش‌ها و هنجارها، سلامت در مسئولان است.

آیت الله حبیب اله شعبانی موثقی جمعه، ۲۵ اسفند در خطبه‌های سیاسی_عبادی نماز جمعه همدان در جمع نمازگزاران ضمن دعوت و سفارش به تقوای الهی، اظهار کرد: ادای فرائض خدا و انجام واجبات الهی برای ارتقاء بعد معنوی اولین دستور بوده و مطرح شدن مسائلی مانند رعایت حلال و حرام و روزه‌داری برای ارتقای انسان است و در صورت بی‌توجهی به واجب الهی سقوط کرده و تنزل پیدا می‌کند.

وی دلیل سقوط ابلیس را عدم توجه و به جا آوردن واجبات معرفی کرد و افزود: ابلیس عزت خدا و قیامت را قبول داشت و در ملکوت الهی واعظ بود و منبر می‌رفت و بقیه به او غبطه می خوردند و دستور به سجده، فریضه الهی بود که ابلیس آن را قبول نکرد و نماز مستحبی او را نجات نداد.

شعبانی موثقی با بیان اینکه یکی از مصادیق تقوای اجتماعی رعایت حرمت ماه مبارک رمضان، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه مانند هنجارهای الهی یا عرفی و رفتارهای مورد پذیرش عموم مردم است که اگر رعایت نشود در جامعه ناهنجاری  ایجاد می‌کند، افزود: این هنجارها باید در آداب و رسوم عید نوروز و احترام به بزرگترها حفظ شده و حجاب و عفاف و حفظ خانواده جز هنجار های عرفی و الهی جامعه است.

امام جمعه همدان بیان کرد: جامعه اسلامی ایران ارزش و هنجارهایی دارد که عدالت، وحدت در جامعه بین عموم مردم و مسئولان، حق مدار بودن در رفتارهای اجتماعی، صبر، توصیه به تقوا در بین مردم و مراعات سنت‌های اجتماعی جزئی از ارزش‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه فرا رسیدن عید نوروز و سنت‌های آن جز ارزش‌ها و هنجارهای ایران است، گفت: عدالت ارزش مطلق و وحدت رکن اصلی جامعه بوده و حق مداری موجب تعالی جامعه شده و این موارد باید در جامعه حفظ شوند و رعایت این آداب، سنت‌ها و هنجارها احترام به یکدیگر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: اگر شهروندی هنجارهای جامعه مانند احترام به دیگران، عدم توجه به قانون برای مثال رد کردن چراغ قرمز و حفظ آثار باستانی که از آداب و سنت و فرهنگ قدیم و مهم بوده را رعایت نکرد به حق اجتماعی تعدی کرده است.


وی با بیان اینکه ارزش‌ها و هنجارها زیربنای حفظ جامعه است، افزود:  اگر این ارزش ها رعایت نشود، جامعه آرام آرام به سمت فساد درونی و به هم ریختگی حرکت می‌کند.


شعبانی با بیان اینکه سالم و سرپابودن یک جامعه به دلیل ارزش‌ها و هنجارهای آن است، اضافه کرد: در غرب برخی از هنجارهای الهی از جمله بنیان خانواده از دست رفته و مفاسدی در تمدن غربی ایجاد شده است، بنابراین جامعه‌ای که بخواهد نظم و انسجام در آنجا حاکم بوده و بستری برای رشد مردم باشد باید ارزش‌ها و هنجارها و آداب و سنت‌های مقبول و عقلانی آن حفظ شود.

وی بیان کرد: امروز در جنگ شناختی دشمن مسئله‌ای را مطرح کرده و ما به جای ترمیم و حفظ ارزش‌ها و توجه به هنجارها دو قطبی شده و با خود اختلاف پیدا کرده و او سنگ در دست دارد تا هجمه دوم را به ارزش دیگر وارد کند. باید مراقب باشیم در جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمن که قصد دارد وحدت را از بین ببرد بازنده نباشیم.

شعبانی موثقی با تأکید بر اینکه این میدان هیچ برنده ای ندارد و اگر مراقب نباشیم برنده این جنگ شناختی، دشمن خواهد بود، تصریح کرد: تک تک اعضای جامعه باید در مقابل هجمه به هنجارها هشیار باشند تا نظم اجتماعی و انسجام از بین نرود.

وی ادامه داد: دشمن با از بین بردن حجاب و عفاف و بنیان خانواده رها نمی‌کند بلکه یک به یک آداب و سنت‌های ما را مورد هدف قرار می‌دهد و جامعه‌ای خواهیم شد که تمام ارزش‌های خود را از دست داده. بنابراین حفظ آداب و رسوم اصیل به نفع همه جامعه و افراد با تفکرات و سلیقه‌های مختلف است.

وی درباره چگونگی حفظ این ارزش‌ها و آثار، افزود: بهترین انسان‌ها مسئولی است که به معنای واقعی کلمه نگاه اسلامی داشته و نسبت به حفظ ارزش‌ها و سنت مقبول جامعه تلاش کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه وحدت ارزش و خواسته امیر المومنین و مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، تأکید کرد: بهترین منتخب مجلس شورای اسلامی کسی است که به وحدت توجه دارد و ستیزه‌جویی رفتار خلاف ارزش اسلامی بوده و ایجاد اختلاف در جامعه خلاف ارزش‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسئولین سالم رفتار کنند تاثیر فراوانی در حفظ ارزش های جامعه دارد، ادامه داد: مردم به مسئولین نگاه می‌کنند و اگر مسئولی درباره حجاب صحبت می‌کند باید خود به آن پایبند باشد تا در مردم اثر کند و یک راه حفظ ارزش‌ها و هنجارها سلامت در مسئولین است.

شعبانی ضمن تشکر از کسانی که صادقانه به مردم در حمایت از تولید و.. به مردم خدمت کردند، گفت: یک راه دیگر حفظ ارزش ها امر به معروف و نهی منکر با عقلانیت، ضوابط رفعت و رحمت است تا دشمن سواستفاده نکند.

وی با تاکید بر توسعه مجالس قرانی و شرکت در این مجالس، بیان کرد: خیرین برای توسعه فعالیت‌های قرآنی ورود کرده و از سند قرآنی حمایت کنند.

شعبانی موثقی با اشاره به ورود به مسافران به استان در ایام نوروز ضمن تاکید بر حفظ حرمت ماه رمضان در کنار خدمت رسانی، تصریح کرد: کسانی که قانون را تدوین کردند مراقبت کنند تا زمینه روزه‌خواری علنی فراهم نشود چرا که روزه خواری علنی یک معصیت است، بنابراین حرمت را در جامعه و فضای عمومی حفظ کنند.

 نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بازشماری آرا حق قانونی برخی افرادی بود که اعتراض داشتند و این کار صورت گرفت که در نتیجه تغییری حاصل نشد و سلامت انتخابات تایید شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha