• پنجشنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403010200640
  • خبرنگار : 50154

حضرت خدیجه (س)؛ بانویی که تا آخرین لحظه عمر حامی اسلام بود

حضرت خدیجه (س)؛ بانویی که تا آخرین لحظه عمر حامی اسلام بود

ایسنا/قم یک کارشناس حوزه امامت گفت: حضرت خدیجه(س) به گواهی خود رسول خدا (ص) تا آخرین لحظه عمر خود دست از حمایت پیامبر اکرم(ص) و اسلام برنداشتند و منزل ایشان همیشه به روی کسانی که اسلام آورده بودند و از سمت اربابان طرد شده بودند، گشاده بود و پذیرای این افراد بود.

مریم اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) عنوان کرد: حضرت خدیجه(س) مادربزرگ ائمه و دختر خویلد بن اسد بود، خویلد در میان اعراب به عنوان جوانمرد بزرگ معروف بود، وقتی پادشاه یمن به نام تبه، می‌خواست حجرالاسود را با خودش به یمن ببرد، خویلد به تنهایی مقاومت کرده و اجازه این کار را به او نداده است.

وی افزود: در واقع خویلد برای آنچه که در کعبه بوده است احترام قائل بود، پدربزرگ ایشان نیز از جوانمردان بود، پسر عمویشان ورقه بن نوفل در آن زمان که کمتر کسی سواد داشته است، از پژوهشگران کتب مسیحیت و یهودیت بوده و به دنبال این بوده است که اشتباه افکار آن‌ها را دربیاورد، همچنین به شدت با بت پرستی مقابله کرده است.

حمایت تمام قد حضرت خدیجه کبری(س) از اسلام و پیامبر اکرم(ص)

این مدرس امامت تصریح کرد: کسانی که آن زمان به پیامبر(ص) ایمان می‌آوردند اکثراً جزء دسته فقیر و کم برخوردار جامعه بودند، علت آن هم روشن است به دلیل اینکه چون اسیر و مال و مقام نبودند سخن پیامبر(ص) در آن‌ها بیشتر اثر می‌کرد، لذا اربابان آن‌ها به بردگان هیچ نوع کمک مالی نمی‌کردند و آنان را از خود طرد می‌کردند، این وضع در برخورد با طبقه متوسط جامعه نیز همینطور بود؛ حضرت خدیجه(س) با صرف ثروت و اموال خود در راه اسلام، از این افراد حمایت مالی می‌کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در برخی کتب تاریخی در رابطه با ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) برخی نکاتی دیده می‌شود که صحیح نیست، عنوان کرد: حضرت خدیجه به دلیل اینکه شنیدند پیامبر اکرم(ص) نجات دهنده مردمی هستند که در حق آن‌ها ظلم می‌شود و همچنین ایشان کسی است که فرزندانی خواهند داشت که منجی آخر الزمان از نسل این فرزندان است و به خاطر تمام این نکات معنوی، با پیامبراکرم(ص) ازدواج کردند و تمام این نکات در روایات اهل بیت نیز دیده می‌شود.

این کارشناس امامت گفت: حضرت خدیجه(س) به گواهی خود رسول خدا (ص) تا آخرین لحظه عمر خود دست از حمایت پیامبر اکرم(ص) و اسلام برنداشتند و منزل ایشان همیشه به روی کسانی که اسلام آورده بودند و از سمت اربابان طرد شده بودند، گشاده بود و پذیرای این افراد بود.

سه سفارش مهم حضرت خدیجه(س) به پیامبر رحمت(ص)

این کارشناس امامت تصریح کرد: طبق آنچه که در تاریخ نقل شده است حضرت خدیجه(س) به دلیل فشار روحی و جسمی شدید در شعب ابی طالب، زمانی که از شعب خارج شدند در بستر بیماری افتادند، نقل شده ایشان سه وصیت به پیامبر اکرم(ص) کردند.

وی افزود: در اولین سفارش به پیامبر(ص) فرمودند؛ که اگر دلخوری از من دارید مرا ببخشید و حلال کنید، این درحالی بود که ایشان تمام وجود خود را صرف اسلام و پیامبر(ص) کردند، در وصیت دوم خود از پیامبر(ص) خواستند دخترم حضرت زهرا(س) موقع ازدواج تنها نماند، سومین وصیت را خطاب به حضرت زهرا(س) می‌گویند و سفارش می‌کنند تا ایشان از پیامبر(ص) بخواهد که کارهای مربوط به دفنش را انجام دهد.

اسماعیلی گفت: پیامبراکرم(ص) خودشان حضرت خدیجه(س) را غسل می‌دهند و با پارچه‌ای که جبرئیل آن را از طرف خداوند آورده بودند حضرت را کفن کردند و به خاک سپردند؛ تاریخ وفات حضرت خدیجه دهم رمضان و سال دهم بعثت است و این تاریخ سه سال قبل از هجرت حضرت خدیجه(س) به مدینه بوده است که بیان شده حضرت خدیجه حدود ۶۴سال سن داشتند.

وی تاکید کرد: مسلمانان برای دختر پیامبر اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) احترام زیادی قائل هستند، کسی که وظیفه پرورش چنین شخصی را به دوش می‌کشد کسی نیست جزء حضرت خدیجه کبری(س) که بانویی پاکدامن، عفیف و دارای مرتبه بالای معنوی بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha