• چهارشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011507213
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار

راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای اولین بار در سبزوار

راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای اولین بار در سبزوار

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار گفت: در ایام نوروز ۲۷ هزار و ۵۰۰ زائر و مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون در مراکز اقامتی این شهرستان اسکان یافته‌اند.

حسنعلی حبیب‌پور در گفت و گو با ایسنا از بازدید بیش از ۷۷ هزار و ۶۰۰ نفر از اماکن تاریخی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: برای پذیرایی بهتر از مسافران و گردشگران و اسکان نوروزی تمامی مدارس، واحدهای اقامتی تحت پوشش میراث فرهنگی، اداره اوقاف و امور خیریه آماده شده بودند.

وی با بیان اینکه برای اسکان اضطراری مسافران پیش‌بینی اسکان ۷ هزار نفر شب اقامت در شهرستان شده بود، تصریح کرد: خوشبختانه اتفاقی در شهرستان نداشتیم که مجبور به اسکان اضطراری شویم.

بازدید ۷۷ هزار و ۶۰۰ نفر مسافر و گردشگر از اماکن مختلف

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با اشاره به اینکه ۷۷ هزار و ۶۰۰ نفر مسافر و گردشگر از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، اماکن مذهبی، موزه‌ها و جاذبه‌های طبیعی شهرستان بازدید داشتند، اذعان کرد: بیشتر بازدیدها مربوط به اماکن مذهبی از جمله امامزاده شعیب بوده است.

وی ادامه داد: کاروانسرای زعفرانیه که ثبت جهانی هم شده در روستای زعفرانیه به عنوان روستای هدف گردشگری قرار دارد و چون در محور مواصلاتی سبزوار به نیشابور است بیشتر مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفت.

راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای اولین بار در سبزوار

حبیب‌پور عنوان کرد: کاروانسرای زعفرانیه که بنای آن مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه است، در هفدهم آذرماه سال ۱۳۶۴ با شماره ثبتی ۱۶۹۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده‌ بود.

وی گفت: این کاروانسرا بر روی بنای متروکه کاروانسرایی مربوط به دوره صفوی و سلجوقی ساخته شده و دارای آب‌انباری قدیمی است که در ضلع جنوب غربی مجموعه کاروانسرا واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار افزود: این کاروانسرا در زمره ۵۴ کاروانسرای ممتاز از ۲۴ استان کشور است که اواخر شهریور پارسال در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در پایتخت عربستان سعودی، در ردیف آثار تاریخی جهان به ثبت رسیده است.

وی افزود: کاروانسرای زعفرانیه از نوع چهار ایوانی و دارای حیاط مرکزی و نیز اصطبل‌هایی در اطراف است که برای نگهداری اسبان و چهارپایان کاروانیان خسته از راه مورد استفاده بوده است.

حبیب‌پور همچنین از روستای طبس به عنوان یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری شهرستان نام برد و افزود: روستای طبس به دلیل واقع شدن درمنطقه کوهستانی، به یک منطقه خوش آب و هوا و سرسبز با استعدادهای فراوان در زمینه باغداری، زراعت و گردشگری تبدیل شده ‌است. 

برپایی جشن نوروزگاه در مصلای تاریخی سبزوار

وی با بیان اینکه گردشگران از روستاهای هدف گردشگری استقبال خوبی داشتند، ادامه داد: با توجه به اینکه مصلای تاریخی سبزوار طی تفاهم‌نامه ۷ ساله در اختیار شهرداری این شهر قرار گرفت با همت شهرداری حدود یک هفته هر شب جشن نوروزگاه در این محل برگزار شد که جای تقدیر دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با اشاره به اینکه هر شب ۵۰۰ نفر در این جشن شرکت می‌کردند، عنوان کرد: امسال برای اولین بار توسط شهرداری اتوبوس گردشگری روباز مورد طراحی قرار گرفت و تجهیز شد.

راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای اولین بار در سبزوار

وی با بیان اینکه این اتوبوس با نورپردازی و طراحی که داشت بسیار شکیل و توریستی شده بود، گفت: در ایام نوروز این اتوبوس بسیار مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفت.

حبیب‌پور گفت: اتوبوس از ایستگاهی که حرکت می‌کرد تمامی بناهای تاریخی و مسیر گردشگری و محور قدیم خیابان بیهق را طی می‌نمود، هر روز ۴ مرتبه اتوبوس حرکت می‌کرد و به طور میانگین در هر بار ۴۰ تا ۵۰ نفر سوار می‌شدند.

معرفی جاذبه‌های زندگی عشایری به مسافران

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای مصوبات ستاد خدمات سفر به منظور معرفی جاذبه‌های زندگی عشایری برپایی سیاه چادر را پارک بهمن که محل اقامت موقت مسافرین بود داشتیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار در ادامه اظهار کرد: با توجه همزمان بودن ماه مبارک رمضان و عید نوروز پذیرایی و توزیع نذورات بین مسافران و زائران نوروزی در سبزوار انجام شد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان سبزوار گفت: هم‌زمان با شب قدر مسافران و زائران نوروزی در ایستگاه صلواتی موسسه خیریه همت سبز با مشارکت اوقاف پذیرایی شدند.

وی با بیان اینکه این طرح با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار اجرا شد، تصریح کرد: علاوه بر پذیرایی زائران بسته‌های فرهنگی نیز به آن‌ها اهدا شد.

راه‌اندازی اتوبوس گردشگری برای اولین بار در سبزوار

حبیب‌پور ادامه داد: با توجه به طولانی بودن مسیر شاهرود - سبزوار و خسته شدن رانندگان چندین ایستگاه‌های استقبال از مسافران و زائران در شهرستان‌های داورزن و سبزوار برپا شده بود.

وی افزود: در این ایستگاه‌ها دستگاه‌های خدمت رسان از جمله هلال‌احمر، اورژانس، اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد و اسلامی و ... استقرار داشتند.

حبیب پور گفت: هم‌چنین ظرفیت‌های گردشگری، اماکن زیارتی و تفریحی شهرستان به مسافران و زائران اطلاع‌رسانی می‌شود تا در مسیر از این جاذبه‌ها بازدید کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار بیان کرد: سبزوار از شهرهای تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی است که با بیش از ۱۰۰ اثر، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع‌دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

وی گفت: مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آرامگاه‌های حاج ملاهادی سبزواری و بنای یادبود کاشفی، مناره تاریخی خسروگرد و مصلای تاریخی سربداری بخشی از مکان‌های دیدنی این شهر هستند.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha