• چهارشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012211614
  • خبرنگار : 30147

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان خبر داد

‍ افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور

‍ افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در این شهرستان خبر داد.

محمد توحیدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به رشد چشمگیر شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در نیشابور، به افزایش چهار برابری شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توان‌بخشی و درمانی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به شش ماهه اول اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اتیسم؛ فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعدد با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبین پایگاه‌های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: با آموزش و حساس سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، ۸۰ کودک مبتلا به اتیسم شناسایی و به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع گردید.

وی اذعان کرد: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

توحیدی تصریح کرد: تمام هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، بر اساس سقف موجود در بسته حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ‌گونه هزینه‌ای برای درمان کودک خود برعهده ندارند.

وی با تأکید بر این‌که هر چه کودک مبتلا به اختلال اتیسم در سنین پایین‌تر و تا زیر ۳ سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود، ادامه داد: علاوه بر پزشکان، مراقبین سلامت و مربیان مدارس، والدین نیز در صورت مشاهده رفتارهای غیرمعمول کودک خود نظیر رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اتیسم دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با اشاره به فعالیت یک مرکز نگهداری کودکان اتیسم در شهرستان خاطرنشان کرد: اختلال طیف اتیسم به مجموعه‌ای از اختلالات رشدی گفته می‌شود که مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی کودک را به طور معنی‌داری تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این اختلال در اوایل کودکی آغاز و در کل زندگی فرد به طول می‌انجامد.

وی با اشاره شعار امسال آگاهی‌رسانی درباره اتیسم با عنوان «اتیسم ناتوانی نیست» خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در راستای ارتقای سطح آگاهی جامعه نسبت به این اختلال و افزایش آگاهی و سطح بهداشت روانی خانواده کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و غربالگری اولیه، تشخیص و مداخله بهنگام با سازمان بهزیستی همکاری دارد و در صورت احتمال اتیسم، کودک برای دریافت خدمات تشخیصی توسط متخصص روان‌پزشکی به کلینیک تخصصی ارجاع می‌شود.

توحیدی عنوان کرد: مرکز اتیسم شهرستان یک مرکز تخصصی برای ارائه خدمات به کودکان و بزرگ‌سالان مبتلا به اختلال طیف اتیسم است که در طول روز خدمات مختلفی از جمله تشخیص، درمان، آموزش و توانبخشی را به بیش از ۴۰۰ کودک ۳ تا ۱۶ سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: بنا به آمار مؤسسه autisemspeaks تقریباً از هر ۴۴ تولد، یک فرد مبتلا به اتیسم است، آمار ابتلا به این بیماری حدود یک درصد از جمعیت برآورد می‌شود و این آمار برای نیشابور بزرگ بیش از ۴۰۰ نفر مبتلا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha