• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403012512906
  • خبرنگار : 71299

/یادداشت/ سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

مردمی کردن تولید نشانه اهمیت دادن به فعالان اقتصادی است

مردمی کردن تولید نشانه اهمیت دادن به فعالان اقتصادی است

ایسنا/ایلام امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد که می‌توان این نامگذاری را نقشه راه برای توسعه همه جانبه و دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار قلمداد کرد. در همین راستا سیدمحمد موسوی‌نسب، رئیس اتاق بازرگانی،  صنایع،  معادن و کشاورزی استان ایلام در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

بدون تردید تحقق جهش تولید از مسیر مشارکت مردم می‌گذرد و هر میزان مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند به تناسب آن زمینه لازم برای رشد و شکوفایی اقتصاد فراهم می‌شود.

حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی سازوکارهای مناسبی می‌طلبد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اساسی برای تحقق این امر، حمایت همه جانبه از فعالیت فعالان اقتصادی و محور قرار دادن آنها است.

بخش خصوصی همواره نشان داده که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند و در صحنه‌های مختلف برای رونق اقتصادی پیشقراول بوده و خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین الزام‌های تحقق جهش تولید، رفع موانع فراروی فعالان اقتصادی است که می‌طلبد دولت و مجلس شورای اسلامی به معنای واقعی در راستای رفع موانع اقتصاد گام‌های اساسی و جدی‌تری بردارند و بخش خصوصی را محور فعالیت‌های اقتصادی در عمل قرار دهند.

مردمی کردن تولید نشانگر اهمیت دادن به فعالان اقتصادی است، به شرطی که همه پشتیبان و حامی بخش خصوصی باشند چرا که  قوانین در تصویب و اجرا باید طوری تنظیم شود که خللی در روند فعالیت‌های اقتصادی وارد نشود.

دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای استفاده بهینه از ظرفیت های مردم در بخش تولید، بسته های پیشنهادی و حمایتی تعریف کنند تا سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های اقتصادی رغبت بیشتری پیدا کنند.

نقش بانک‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی در تعامل و حمایت واقعی از فعالان بخش خصوصی برای جهش تولید بسیار تاثیرگذار و پراهمیت است و باید بخش خصوصی محور قرار گیرد تا اقتصاد به شکوفایی و رونق برسد.

اختصاص یارانه به بخش تولید برای کاهش هزینه تمام شده تولید کالا راهکار مناسبی است که دست فعالان اقتصادی را برای تمرکز جدی تر بر تولید بازتر می‌کند و باید ساز و کار مناسب در قالب برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلند مدت با هدف تقویت (از زنجیره تولید تا مصرف) با استفاده از فناوری های روز کارآمد بکار گرفته شود.

نقش آموزش با هدف توانمندسازی نیروی انسانی ماهر و پیوند بین دانشگاه و تولید نیز راهکاری مناسب است که می تواند به تقویت زنجیره جهش تولید منجر شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از رویکرد جهش تولید با مشارکت مردم استقبال می‌کند و از هرگونه آمادگی کامل برای تحقق این مهم برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha