• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403012815420
  • خبرنگار : 71955

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

ساماندهی۴۰ درصد معلمان «رسمی» پایه ابتدایی در نظام دوری + نیروهایی که وارد این دوره نمی‌شوند

ساماندهی۴۰ درصد معلمان «رسمی» پایه ابتدایی در نظام دوری + نیروهایی که وارد این دوره نمی‌شوند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه ۴۰ درصد معلمان رسمی آموزش و پرورش در قالب نظام دوری امسال سازماندهی می‌شوند تا همراهی سه ساله معلمان با دانش‌آموزان امکان‌پذیر باشد گفت: به کارگیری نیروهای بازنشسته، خریدخدمات و حق‌التدریس در دوره اول ابتدایی در نظام دوری انجام نمی‌شود و این نیروها در دوره دوم ابتدایی سازماندهی و به کار گرفته می‌شوند.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سازماندهی نظام دوری یک معلم سه سال متوالی با دانش‌آموزان خود همراه است گفت: با توجه به شناخت دقیق و عمیق معلم از استعدادها، ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، نیازها و مشکلات دانش آموزان محیط مناسبی برای رشد و هدایت استعدادی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموز به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در نظام دوری، معلمان رسمی در دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش به کار گرفته می شوند افزود: امسال بخش مهمی از معلمان دوره اول ابتدایی(۴۰ درصد) در قالب نظام دوری سازماندهی می‌شوند تا همراهی سه ساله معلمین با دانش آموزان امکان‌پذیر باشد؛ به کارگیری نیروهای بازنشسته، خریدخدمات و حق‌التدریس در دوره اول ابتدایی مجری نظام دوری، انجام نمی‌شود و این معلمان ترجیحا در دوره دوم سازماندهی می شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه توانمندسازی معلمین دوره اول ابتدایی برنامه‌ریزی شده است ادامه داد: با همکاری سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان نظام نامه‌ای برای توانمندسازی معلمان اول ابتدایی برای چگونگی روش تدریس کتاب‌ها و شناسایی مهارت‌های معلم در قالب نظام دوری برای آگاهی از استعدادها و ظرفیت‌های دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی درست آن‌ها آماده شده که اصول و مبانی به معلمان آموزش داده می شود، بحث مهارت آموزی، خلاقیت پروری بچه‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان برای فعالیت در قالب نظام دوری مورد توجه است، کار آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها هم با کمک انجمن اولیاء و مربیان برنامه ریزی می‌شود تا معلم، خانواده و مدرسه فضای بانشاطی برای دوره اول ابتدایی ایجاد کنند.

محتوای کتب درسی ابتدایی‌ها مهارت‌محور می‌شود 

طریفی با بیان اینکه بحث اصلاح جدول عناوین دروس و ساعات تدریس هفتگی دوره اول ابتدایی با همکاری سازمان پژوهش پیگیری می‌شود گفت: این امر جزو وظایف سازمان پژوهش است و بعد از تصویب این امر در شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش بازنگری کتابهای درسی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بناست محتوای کتاب‌های درسی کاربردی و مهارت محور شود افزود: این تغییر معطوف به رشد استعدادها و ظرفیت‌های دانش آموز است. کتاب‌ها متناسب با هویت دوره ابتدایی و اقتضائات و ویژگی‌های دوره ابتدایی برای دانش آموزان طرح‌ریزی می‌شوند، کار بازنگری کتاب‌های درسی از دوره اول ابتدایی آغاز و به تدریج به سایر دوره‌های تحصیلی می‌رسد. امسال مستندات قانونی کار فراهم، ریل گذاری انجام می‌شود و بعد از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور می‌تواند کار بازنگری را آغاز کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سازمان پژوهش طرحواره کلی از شایستگی‌های پایه‌ای که یک دانش‌آموز در کل دوره تحصیلی باید داشته باشد طراحی کرده که مبتنی بر مدل مفهومی شایستگی‌های پایه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha