• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403020200916
  • خبرنگار : 50123

جولان سگ‌های ولگرد؛ کابوسی چندین ساله برای شهرنشینان

جولان سگ‌های ولگرد؛ کابوسی چندین ساله برای شهرنشینان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پرسه سگ‌های ولگرد در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر موضوعی چندین ساله است که همچنان به معضلی در مناطق شهری تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، چندین سال است که پای سگ‌های ولگرد به مناطق شهری و محل سکونت مردم در شهر باز شده است، معضلی که جان افراد را به خطر می‌اندازد.

اگر روز تعطیل هم بخواهی پیاده برای چند دقیقه در شهر قدم بزنی به دلیل وجود سگ‌های ولگرد امنیتی نداری، سگ‌هایی که به دلیل گرسنگی رو به شهرها آورده و در سطح شهر رها هستند.

البته روزی جمعیت آن‌ها کم بود، اما از زمانی که به داخل شهر رها شدند، جمعیت شان رفته رفته زیاد شد، در حقیقت اگر این روند ادامه یابد و چاره‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اندیشیده نشود یا حتی از دیگر مناطق و روستاها سگ‌های ولگرد در سطح شهر رها شوند، امنیت افراد به خطر می‌افتد.

جولان سگ‌های ولگردی که این روزها به کابوسی برای مردم تبدیل شده است، اما چه زمانی قرار است به پایان برسد؟

شهروندانی که در امان نیستند

یکی از شهروندان شهرکردی می‌گوید: قبلا شاید روزی تنها یک یا دو سگ ولگرد آن هم برخی مواقع در سطح شهر مشاهده می‌کردیم، اما اکنون در امان نیستیم.

روزهایی که تعطیل است و خیابان خلوت است، در وسط شهر سگ ولگرد پرسه می‌زند، سگ‌هایی که گرسنه هستند و امکان حمله به فرد پیاده وجود دارد.

حتی یک بار سگ ولگردی که بیمار بود در کوچه ما رفت وآمد می‌کرد، البته تنها گوشه‌ای می‌نشست و کاری به کار مردم نداشت، تا بالاخره بعد از دو روز با تماس مردم، فردی آمد و با ماشین سگ را به کمپ انتقال داد.

من به عنوان مادر خانواده که چندین سال در روستا بودم و برای دام‌هایمان سگ نگهبان داشتیم، با دیدن سگ‌های ولگرد ترس وجودم را در برمی‌گیرد، چه برسد به بچه‌هایمان.

شهروند دیگری می‌گوید: روز تعطیل که کسی در خیابان نبود از شیفت کاری خود در حال برگشت به خانه بودم، در یکی از بلوارهای وسط شهر سگی ولگرد را مشاهده کردم که همان حوالی می‌چرخید، زبانش بیرون بود و از بو کردن روی چمن‌های بلوار مشخص بود به دنبال غذا می‌گشت، من هم به راهم ادامه دادم، همین که نزدیک خانه بودم صدای از پشت شنیدم، یک‌دفعه پشت سرم را نگاه کردم و همان سگی که وسط بلوار بود را دیدم، دست پاچه شده بودم، سگی با دهان باز و حالت حمله‌ور شدن به سمتم را داشت، بدون اینکه نگاهش کنم کمی ایستادم، همین که من ایستادم کمی جلوتر از من رفت اما باز هم ایستاد و نگاهی کرد، بی حرکت ایستادم.

خوشبختانه یا متاسفانه غذایی همان اطراف ریخته شده بود که سریع به سمتش دوید، همین که مشغول خوردن بود به سمت خانه دویدم، یعنی اگر چیزی برای خوردن پیدا نکرده بود ممکن بود به سمتم حمله‌ور شود.

البته حدوداً دو سال پیش از یکی از آشنایان شنیدم که می‌گفت کودکی که در کوچه مشغول بازی بود سگی ولگرد به سمتش می‌دوید که یک نفر رهگذر پیش از اینکه سگ نزدیک کودک شود کودک را نجات داد، از باب این موضوع ترس وجودم را فرا گرفته بود.

عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

داوود مومنی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان مدیریت پسماند شهرداری جمع آوری سگ‌های ولگرد است، اظهار کرد: متولی سگ‌های ولگرد تنها شهرداری نبوده بلکه محیط زیست، فرمانداری و نیروی انتظامی در این موضوع دخیل هستند، وگرنه شهرداری کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

وی افزود: کمپی در شهرکرد وجود دارد که پیمانکار در حال انجام کار است و بعد از زنده‌گیری کار عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را انجام می‌دهد، ولی یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که جمعیتی از سگ‌ها توسط عده‌ای از روستاها و یا حتی استان‌های دیگر به داخل شهر رها می‌شوند که فرمانداری و محیط زیست باید از این کار ممانعت کنند که متاسفانه کار خود را انجام نمی‌دهند.

مومنی بیان کرد: ممکن است چند روز خبری از سگ‌های ولگرد نباشد اما به یک‌باره حدود ۲۰۰ سگ ولگرد در داخل شهر گزارش می‌شود، البته مردم می‌توانند در هنگام مشاهده سگ‌های ولگرد در سطح شهر و نزدیک محل سکونت خود، از طریق شماره ۱۳۷ این موضوع را گزارش دهند تا پیمانکار شرکت نسبت به زنده‌گیری و عقیم‌سازی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

تاثیرات مخرب غذا دادن شهروندان به سگ‌های ولگرد

همچنین محسن حبیبی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری  در این خصوص گفت: موضوع سگ‌های ولگرد در کشور یک معضل است و متولی مدیریت سگ‌های بلاصاحب یا ولگرد در شهرها برعهده شهرداری‌ها و در ده دهیاری‌ و خارج از محدوده شهر و روستا برعهده بخشداری‌ها هستند.

وی بیان کرد: همانگونه که محیط زیست در بحث مدیریت پسماند وظیفه نظارت بر دفن پسماند را برعهده دارد، در بحث سگ‌های بلاصاحب تنها به عنوان ناظر است، از طرفی باید توسط شهرداری مجموعه‌ای احداث شود و سگ‌های بلاصاحب زنده‌گیری و نگه‌داری شوند، یعنی سگ‌هایی که دارای نژاد هستند را جدا و کار عقیم‌سازی صورت گیرد تا از رها بودن در شهر و روستا جلوگیری شود.

حبیبی ادامه داد: گرچه در شهرکرد و بروجن چنین مرکزی ایجاد شده اما متاسفانه کارکرد مناسبی ندارند و مورد رضایت نیست، البته کارکرد کمپ بروجن به نسبت شهرکرد به نحوی مطلوب‌تر است، مثلاً حوالی دامداری‌های هفشجان جمعیت زیادی از سگ‌های بلاصاحب مشاهده می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه فرهنگ مردم بر افزایش تعداد سگ‌های ولگرد تاثیرگذار است، تصریح کرد: نباید مردم فکر کنند با غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب به آن‌ها لطف می‌کنند این گونه نبوده و این مساله موجب ازدیاد جمعیت حیوانات می‌شود و خطرات بعدی را به دنبال دارد.

حبیبی با توجه به اینکه مسئول اصلی کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب شهرداری‌ها هستند و محیط زیست تنها ناظر است، بیان کرد: قصد شانه خالی کردن از مسئولیت خود را نداریم، چه بسا تنها راه زنده‌گیری، عقیم سازی و پیشگیری از جمعیت سگ‌های بلاصاحب است، از طرفی مردم باید به نحوی دقت کنند که با غذا ندادن می‌توان از ازدیاد سگ‌های ولگرد جلوگیری کرد.

به گفته وی، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب این است که باید سگ‌های بلاصاحب زنده‌گیری و عقیم‌سازی و سپس سگ‌هایی که دارای نژاد نیستند با مرگ آرام کشته شوند و آن‌ جمعیتی که دارای نژاد هستند عقیم سازی و برای نگهداری در اختیار قرار گیرند یا در همان مرکز(کمپ) نگهداری شوند، در حقیقت می‌توان گفت این دستورالعمل نه تنها در چهارمحال و بختیاری بلکه در همه استان‌ها به خوبی اجرا نمی‌شود که این مسأله ممکن است به دلیل منابع اعتباری و یا دیگر دلایل باشد، در حقیقت شهرداری‌ها دلایل خود را دارند، اما عملکردشان مورد رضایت ما نیست.

حبیبی خاطرنشان کرد: محیط زیست نمی‌تواند برخورد قانونی با شهرداری انجام دهد، تنها می‌تواند اخطار دهد، یعنی قوانین برای مجریان بازدارنده نیست، از طرفی باید دستورالعمل به نحوی اصلاح شود که اندکی خشن‌تر باشد و شهرداری‌ها نسبت به اجرای آن راغب‌تر شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha