• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403020201031
  • خبرنگار : 50154

یک کارشناس مسائل سیاسی تبیین کرد؛

لزوم بازخوانی انقلاب فرهنگی با نظریه پردازی دانشگاهیان

لزوم بازخوانی انقلاب فرهنگی با نظریه پردازی دانشگاهیان

ایسنا/قم یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اصل آن‌چیزی که امروز می‌توان از انقلاب فرهنگی برداشت کرد این‌ است که به دانشگاه فضای بیشتری بدهیم، گفت: نیاز است تا قرائت ما از انقلاب فرهنگی و اهداف آن قرائت به‌روزتری باشد، فضای دانشگاه‌ها اندکی بعد از انقلاب هم هنوز همان فضای دوران پهلوی را داشت و اندک اندک پس از تحولات، توانست تغییر کند و در مسیرهای مختلف گام‌های بلندی بردارد.

رضا فرخی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، امام خمینی(ره) بیانیه‌ای را در خصوص لزوم تغییراتی در دانشگاه‌ها اعلام کردند، امام خمینی(ره) در این مسئله به موضوعات مختلفی اشاره کردند از جمله اینکه دانشگاه وابسته نباشد و در خدمت علم و کشور باشد.

وی افزود: امام خمینی(ره) همچنین در این موضوع تاکید داشتند که کشور به سمت استقلال از شرق و غرب باید حرکت کند، در مسیر این اتفاقات بعد از اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ ما شاهد اتفاقات و تغییراتی بودیم از جمله اینکه ابتدا دانشگاه‌ها به طور موقت تعطیل شد.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: دانشگاه در سال‌های بعد به یک بازوی سیاسی، علمی و فرهنگی جامعه تبدیل شد، این مسئله تاکنون نیز ادامه داشته‌ است، در دولت‌های مختلف ما تداوم نقش مهم دانشگاه‌ها را در امور مختلف می‌بینیم، این تغییرات نگرش در دانشگاه‌ها که در تمام این سال‌ها رقم خورد در واقع حاصل همان انقلاب فرهنگی بود که از اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ شروع شد.

فرخی تصریح کرد: باید یک نگاه به‌روزتری به سخنان امام خمینی(ره) داشته باشیم، ایشان در همان سال‌ها نیز اشاره می‌کنند که همه علوم نباید تنها به ظاهر یک برچسب دینی داشته باشند، بلکه منظورشان این بود که باید در دانشگاه‌ها روح تولید نهادینه و جاری شود و علم در خدمت جامعه و انسان قرار گیرد و البته این براساس همان چیزی که اسلام گفته است باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب فرهنگی، موضوع دو قطبی کردن دانشگاه‌ها کار درستی نیست، بلکه ما باید روح استقلال طلبی دانشگاه‌ها را بیشتر کنیم و به آن‌ها اهمیت بیشتری بدهیم، فضا دادن بیشتر به دانشگاه و اینکه دانشگاه در اکثر امور مختلف کشور تصمیم‌گیر باشد، در راستای همان انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: انقلاب فرهنگی زمانی رخ داد که یک انقلاب در برابر یک نظام دیکتاتوری اتفاق افتاده بود، بنابراین دانشگاه باید به سمتی می‌رفت که در مسیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، به عنوان یک بازو برای این سه رکن عمل کند.

فرخی عنوان کرد: پس از انقلاب فرهنگی نسلی از اساتید بر سرکار آمدند که در عین حال که به مباحث دینی اعتقاد دارند، برای رشد علم در کشور نیز حرکت می‌کنند و استقلال فکری خود را از شرق و غرب عالم حفظ می‌کنند.

وی افزود: اصل آن‌چیزی که امروز می‌توان از انقلاب فرهنگی برداشت کرد این‌ است که به دانشگاه فضای بیشتری بدهیم، دانشگاهیان ما امروز کسانی هستند که می‌خواهند برای پیشرفت این کشور تلاش کنند و قدم‌های بزرگی بردارند، در عین‌حال این قدم‌های بزرگ باید حاصل آن چیزی باشد که در انقلاب فرهنگی بود.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: دانشجو را به عنوان بازوهای پیشرفت کشور و نظریه‌پرداز باید بیشتر دخالت دهیم، طرح‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عمرانی باید یک پیوست دانشگاهی قوی داشته باشد، یکی از اهداف انقلاب فرهنگی همین بود که دانشگاه در مسیر خودش که همان خدمت‌گذاری به حوزه‌های مختلف کشور است، برگردد.

فرخی گفت: برای اینکه امروزه به مسئله انقلاب فرهنگی تحقق بیشتری ببخشیم و گام‌های بزرگی از همان مسیری که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ به عنوان انقلاب فرهنگی آغاز شد، برداریم باید به دانشگاه فضای بیشتر و اهمیت بیشتری بدهیم.

اختلاف نظر میان دانشجویان یک امر طبیعی در دانشگاه‌ها است

وی ادامه داد: نیاز است تا قرائت ما از انقلاب فرهنگی و اهداف آن قرائت به‌روزتری باشد، فضای دانشگاه‌ها اندکی بعد از انقلاب هم هنوز همان فضای دوران پهلوی را داشت و اندک اندک پس از تحولات، توانست تغییر کند و در مسیرهای مختلف گام‌های بلندی بردارد.

فرخی بیان کرد: طبیعی است که نسل جوان گزاره‌ها و نظریه‌های مختلف و متفاوتی داشته باشند، شاید بخشی از این نظریات، متفاوت از نظریات حاکمیت باشد، به هرحال اقتضای دانشگاه همین است.

وی در پایان گفت: دانشگاه محل کرسی آزاد اندیشی و اختلاف سلیقه‌ها است، نباید فراموش شود که دانشگاه باید زمینه‌ساز مناظرات افراد با نظریات مختلف باشد، ایجاد شرایط بهتر برای حضور بهتر بدنه علمی و پژوهشی حاصل از دانشگاه‌ها در کشور و همچنین حضور پر رنگ‌تر اساتید در دانشگاه‌ها نیر قرائتی است که امروزه باید از انقلاب فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha