• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403020201362
  • خبرنگار : 50034

امروز رقم خورد

مانور آغاز عملیات اجرایی مولدسازی روستاهای همدان

مانور آغاز عملیات اجرایی مولدسازی روستاهای همدان

ایسنا/همدان امروز -یکشنبه ۲ اردیبهشت- مانور آغاز عملیات اجرایی مولدسازی روستاهای استان همدان با حضور رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی و مسئولان استانی برگزار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این مراسم، با تأکید بر افزایش عملکرد در واحد سطح وکاهش ضایعات گفت: یکی از اهداف سازمان جهادکشاورزی استان کاهش ضایعات گندم از شش به چهار درصد معادل ۱۰ هزار تن و ۱۵۰ میلیارد تومان است.

رضا بهراملو اظهار کرد: طرح مولدسازی روستاهای استان در آیتم‌های توسعه دامداری‌های روستایی، صنایع کوچک روستایی، گلخانه‌های کوچک مقیاس و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستاها اجرایی خواهد شد.

وی در تشریح طرح جهش تولیدات کشاورزی یادآور شد: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف این طرح است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه تأکید کرد: امروز سه مجوز تولیدی‌های کوچک روستایی اعطاء می‌شود چرا که کلید حل مشکلات اقتصادی تولید و کلید جهش تولید با مشارکت مردمی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در مبحث رشد تولید و دستیابی به خودکفایی تولید، با محدودیت زمین و بحران آب مواجه هستیم، اظهار کرد: در این راستا افزایش تولید در واحد سطح و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از معیارهای رشد تولید در استان بوده است.

همدان تنها استان دارای نقشه راه کشاورزی

بهراملو با بیان اینکه طبق شاخص‌های جهانی هر ۴۰ سال، تولید باید دو برابر افزایش یابد، افزود: همدان تنها استانی است که نقشه راه کشاورزی را تدوین کرده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه براساس نقشه راه کشاورزی باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم، گفت: نقشه راه کشاورزی در ۲۵ زیرتخصص مختلف و پنج جلد با حضور تشکل‌ها، بهره‌برداران، محققان و صاحب‌نظران با کارشناسی برای نخستین‌بار در وزارتخانه محقق شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته روستاهای استان تولیدکننده بودند، ادامه داد: در حوزه تولید گوشت و صنعت دام و طیور، نان کامل و صنایع تبدیلی علاوه بر روستا دیگران را تأمین می‌کردند این در حالیست که در حال حاضر روستائیان حتی گوشت قرمز را از شهر تهیه می‌کنند بنابراین در راستای رشد تولید و جهش تولید، طرح «هر روستا، یک دامداری» مطرح شده است.

بهراملو در بخش دیگری از سخنانش فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان را برشمرد و یادآور شد: از مساحت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری استان یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۲۵ درصد اراضی آبی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مطرح کرد: تعداد دامداری‌های استان ۱۵۷۰ واحد، تعداد واحدهای تولید پرورش ماهی ۵۸۸ واحد و واحدهای صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره‌برداری استان ۳۵۱ واحد است که این میزان ۴.۸ درصد از تولیدات کشور به شمار می‌رود.

وی به فعالیت‌های شاخص سازمان جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: ایجاد تعامل و هم‌افزایی در مجموعه بزرگ جهادکشاورزی استان، کسب رتبه سوم کشوری در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه برتر توسط ادارات‌کل و مدیریت‌های سازمان غله و عشایری همچنین روز جهانی خاک برخی از توفیقات این سازمان است.

همدان تنها پایلوت اجرای الگوی کشت و توسعه جهشی گلخانه‌ها

وی با تأکید بر اینکه همدان تنها استان پایلوت اجرای الگوی کشت و توسعه جهشی گلخانه‌هاست، خاطرنشان کرد: کاهش ضایعات گندم از ۶ به ۴ درصد معادل ۱۰ هزار تن و ۱۵۰ میلیارد تومان است و این مهم با مبارزه علیه سن غلات و کالیبراسیون کمباین برگ زرینی از توفیقات جهادکشاورزی استان به شمار می‌رود.

بهراملو با اشاره به تهیه و تدوین ایده نقشه راه در ۲۱ زیرتخصص برای نخستین‌بار در وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد: معرفی ۴۱ نخبه نمونه ملی و ۱۹ شرکت دانش‌بنیان شمار دیگری از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان است.

وی به دیگر فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: احیاء و به ظرفیت رساندن واحدهای راکد، افزایش جوجه‌ریزی در بخش طیور و شیلات، تدوین ایده دستورالعمل مولدسازی روستاها در بخش‌های دام و طیور، گلخانه‌های کوچک مقیاس و ایجاد صنایع روستایی شماری از این اقدامات است.

اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی به‌زودی

بهراملو از اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی به‌زودی خبر داد و با بیان اینکه ظرف یک سال چهار برابر هفت سال کار انجام شده است، تصریح کرد: مستندسازی و اخذ سند املاک فاقد سند، تأمین امنیت غذایی پایدار برای همه نسل‌ها، افزایش تولید به پنج میلیون تن در سال ۱۴۰۳ و شش میلیون تن در سال ۱۴۱۰ و ۹ میلیون تن در ۱۴۴۰ شمار دیگری از برنامه‌های سازمان است.

بهراملو در بخش دیگری به ارتقاء کیفیت تولیدات زراعی، باغی و دام و طیور پرداخت و یادآور شد: اهداف و برنامه‌های کشاورزی استان استفاده از توان فکری و ایده همه اعضای مجموعه کشاورزی استان، مراکز نمونه و تشکل‌هاست.

وی با بیان اینکه برنامه حفاظت از آب و خاک‌های حاصلخیز و ارتقاء بهره‌وری مصرف آب از ۱.۵ به ۲.۵ کیلوگرم بر مترمکعب تا سال ۱۴۱۰ را جزو مهمترین برنامه‌ها برشمرد و افزود: کاهش ۱۰ درصدی ضایعات پس از تولید، توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

فعال کردن ۲۶۱ واحد راکد تا سال ۱۴۱۰

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان‌ فعال کردن ۲۶۱ واحد راکد تا سال ۱۴۱۰ را از دیگر اقدامات دانست و یادآور شد: سفرهای شهرستانی برای شناسایی مسائل و مشکلات واحدهای غیرفعال در دستور کار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha