• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403020201383
  • خبرنگار : 50225

معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز عنوان کرد

لزوم مدیریت ‌همه‌جانبه‌ سلامت جوانان/ ارتباط معنادار رفتارهای پرخطر با مصرف دخانیات

لزوم مدیریت ‌همه‌جانبه‌ سلامت جوانان/ ارتباط معنادار رفتارهای پرخطر با مصرف دخانیات

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه جوانان باید بتوانند از سلامت خود به عنوان منبعی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی حداکثر بهره را ببرند، گفت: جوان بودن جامعه حاکی از ضرورت توجه به نیازهای خاص ایـن گروه سنی و اهمیت مدیریت همه‌جانبه سلامت آن‌ها است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه و تعیین شعار «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» برای روز دوم این هفته اظهار کرد: سلامت برای جوانان وضعیتی است که آن‌ها از سطحی از آگاهی و توانمندی برخوردار باشند تا بتوانند آزادانه به اتخاذ تصمیمات آگاهانه برای آینده خود بپردازند و در این راستا با رویکرد توانمندسازی، از سلامت خود به عنوان منبعی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی حداکثر بهره را ببرند.

اهمیت برنامه سلامت جوانان

وی افزود: برنامه‌ریزی برای حفظ و ارتقای سلامت جوانان اهمیت بالایی برای برنامـه‌ریـزان و سیاستگذاران نظام سلامت کشور دارد زیرا جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله بر اساس سند ملی ۲۰ درصد جمعیـت کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ ۱۸ درصد جمعیت کل تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در رده سنی جوانان هستند. از این رو جوان بودن جامعه حاکی از ضرورت توجه به نیازهای خاص این گروه سنی و اهمیت مدیریت همه‌جانبه سلامت آن‌ها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: حیطه سلامت جوانان از جمله حیطه‌هایی است که به دلیل اهمیت آن در پیشگیری از مرگ و میر، ناتوانی‌های جسمی و شیوع مسائل اجتماعی مورد توجه سازمان جهـانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، قرار گرفته است.

روند مراقبت از سلامت جوانان

وی افزود: برنامه مراقبت سلامت جوانان شامل مراقبت گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال است که مراقبت‌ها توسط پزشک و مراقب سلامت یا بهورز در مراکز خدمات جامع سلامت و بر اساس بسته خدمتی انجام می شود. به منظور همکاری تسهیل خدمات رسانی، مراقبت سلامت دانشجویان و طلاب جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی و حوزه علمیه به صورت متمرکز در محیط دانشگاه و حوزه علمیه انجام می‌شود.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: این مراقبت‌ها با تاکید بر پیشگیری از بیماری‌ها و مخاطرات شایع دوران جوانی، تشخیص و درمان صحیح و به موقع بیماری‌ها و اختلالات ایجاد شده و پیشگیری از بروز عوارض و ناتوانی‌های احتمالی بر اساس دستورالعمل‌ها و راهنمای بالینی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: خدمات غیرپزشکی شامل، ارزیابی مقدماتی فرد از نظر وضعیت واکسیناسیون، پایش رشد وزن، قد و نمایه توده بدنی BMI، دهان و دندان، سلامت روان، فشار خون، رفتارهای پرخطر، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، در معرض مواد دخانی بودن، مصرف مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتار جنسی ناایمن، خشونت و... است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خدمات پزشکی نیز شامل بررسی از نظر سابقه بیماری، عادت در خانواده، بررسی پایش رشد قد و نمایه توده بدنی BMI، موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات و بررسی مخاط از نظراختلالات خونی، تیروئید، ریه، موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات آسم و سل، قلب و عروق، موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات فشار خون‌، رفتارهای پرخطر از جمله مصرف مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتار جنسی ناایمن (STIs)، روانپزشکی و ... است.

پیشگیری از مرگ جوانان در پی حوادث ترافیکی

وی بیان کرد: به منظور کاهش مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در جوانان، کمیته‌های ارتقای سلامت جوانان با رویکرد کاهش مرگ جوانان با اولویت پیشگیری از حوادث ترافیکی با حضور ادارات مرتبط در معاونت بهداشت برگزار می‌شود. برگزاری ۱۷ هزار جلسه آموزشی مجازی و حضوری برای ۱۳۰ هزار جوان با عنوان  پیشگیری از سوانح حوادث در جوانان در سال ۱۴۰۲، تهیه و توزیع کلاه ایمنی موتورسوار در سطح دانشگاه به منظور ایجاد فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی با هدف کاهش مرگ جوانان و انجام اقدامات مداخله‌ای در سطح شهرستان‌ها با هماهنگی شورای ترافیکی و شناسایی نقاط حادثه‌خیز محورهای جاده‌ای و رفع مشکلات از جمله فعالیت‌های انجام شده در این کمیته است.

برنامه‌های هفته سلامت در خوزستان

بختیاری‌نیا با اشاره به برنامه‌های هفته سلامت عنوان کرد: برپایی ایستگاه اطلاع‌رسانی و آموزشی در سطح شهرستان‌ها و ارائه مشاوره رایگان با اولویت جوانان با موضوع سلامت روان، تغذیه و بیماری‌های غیرواگیر در ایستگاه‌ها و غرفه‌های سلامت و از طریق صدا و سیمای استانی، اهدای کلاه ایمنی به تعدادی از موتورسواران در راستای افزایش امید به زندگی و ترویج فرهنگ پیشگیری از حوادث ترافیکی و ارتقای سلامت، از جمله اقدامات در طول این هفته هستند.

وی افزود: در هفته ازدواج نیز به منظور ترویج ازدواج آسان در جوانان بر مبنای سیاست‌های ابلاغی جمعیت، با مشارکت کلیه ذینفعان درون و برون سازمانی به صورت حضوری – مجازی و رسانه‌ای انجام می‌شود. برگزاری همایش‌ها، جلسات و سمینارهای ازدواج سالم در جوانان و ارائه آموزش‌های لازم را در سطح کانون‌های تجمعی جوانان از طریق مراقبان سلامت، بهورزان و کارشناسان ستادی، روانشناسان و اساتید فنی در مشاوره ازدواج برای ۳۴ هزار و ۵۳۴ جوان انجام شده است.

پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر تغییر سبک زندگی در جامعه موجب شده است برخی جوانان در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی‌های لازم باشند و این امر، آنان را در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات زندگی روزمره آسیب‌پذیر کرده است.

وی افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده، بین خودکارآمدی ضعیف و مصرف سیگار، الکل و سوءمصرف مواد مخدر، رفتارهای مخاطره‌آمیز و ضعف در عملکرد شناختی در جوانان رابطه معنادار آماری وجود دارد. علاوه بر این، ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های روانی و اجتماعی در بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: آموزش پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز در جوانان با محوریت کنترل خشم و پیشگیری از خشونت، پیشگیری از حوادث و سوانح، پیشگیری از رفتارهای جنسی پرخطر و سوء مصرف مواد و الکل در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت شامل پزشکان، کارشناسان بهداشتی و سلامت روان، مراقبان سلامت و ماما می‌تواند در کاهش رفتارهای پرخطر مؤثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha