• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403020201433
  • خبرنگار : 50441

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز مطرح کرد:

‌ آتش‌سوزی در ارتفاعات شیراز به صفر رسیده است‌

‌ آتش‌سوزی در ارتفاعات شیراز به صفر رسیده است‌

ایسنا/فارس رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز به کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در ارتفاعات شهر اشاره کرد و از نقش ویژه مردم، چه در ایجاد حوادث و چه در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی‌ها سخن گفت.

به مناسبت آغاز دومین پویش بزرگ نجات طبعیت شیراز امروز، ۲ اردیبهشت‌ماه یک نشست خبری در ایستگاه آتش نشانی شماره ۲۲ شیراز واقع در دامنه کوه دراک برگزار شد. در این نشست هادی عیدی‌پور، رئیس سازمان آتش نشانی شیراز به بیان آمارها، عملکرد، برنامه‌ها و چالش‌های پیش ‌رو پرداخت که ماحصل صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید.

‌ آتش‌سوزی در ارتفاعات شیراز به صفر رسیده است‌

‌آتش سوزی گسترده در ارتفاعات به «صفر» رسید

سازمان آتش‌نشانی شیراز در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴ هزار و ۳۷۷ ماموریت و عملیات انجام داد که از این میزان ۲۰ هزار و ۱۸۹ مورد مربوط به عملیات‌های اطفا حریق، امداد و نجات بوده است و سایر موارد به مانورها، استقرارها، عملیات‌های پیش‌گیرانه و بازدیدها مربوط می‌شود.

در خصوص فراوانی حریق در تصرفات مختلف، بیشترین آتش سوزی‌های شیراز به مانند سایر کلان‌شهرها، مربوط به فضای سبز و ضایعات و تصرفات مسکونی در رتبه دوم حوادث آتش‌سوزی قرار دارند.

در سال ۱۴٠۲ تعداد ۳ هزار و ۸۴۷ مورد اتش سوزی در عرصه‌های مختلف مراتع، فضای سبز و باغات گزارش و نیروهای ما به محل اعزام شده‌اند. این عدد، عدد کمی نیست و به همین علت یک سری تغییر رویکردها را داشتیم. همین تغییر رویکرد و تمهیدات نیز باعث شد تا در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه هیچ‌گونه آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات شهر نداشته باشیم.

در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ مجبور بودیم در برخی موارد بیش از ۱۰ ایستگاه را به محل حریق‌ها بفرستیم اما در دو سال اخیر، نهایتا ۳ ایستگاه درگیر حریق‌ها شده‌اند.

‌رویش خوب در مراتع و افزای ش احتمال حریق

این رویش خوبی که در فضای سبز و مراتع شاهد هستیم، از طرفی احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. سال گذشته هم با این چالش مواجه بودیم. چالش از این جهت که با یک سهل انگاری جزیی، با ناایمنی مواجه خواهیم شد. بنابراین یکی از مهمترین وظایف ما، آگاه سازی و اطلاع رسانی برای عموم مردم است.

پویش نجات طبیعت در چهار فاز

بنابراین پویش نجات طبیعت را از سال گذشته راه‌اندازی کردیم و خوشبختانه نتیجه هم گرفتیم. مهمترین نتیجه این بود که تیم‌های ما بسیار سریع وارد عمل شده و مانع از اسرایت حریق به سایر نقاط می‌شدند.

امسال هم قرار است همان رویکرد را تقویت کنیم. این پویش در ۴ فاز انجام می‌شود که سه فاز آن  یعنی پیش‌گیری، آمادگی و مقابله، ارتباط مستقیم با ماموریت‌های سازمان آتش‌نشانی دارد و مرحله آخر یعنی بازتوانی، کمتر با این سازمان ارتباط دارد.

در فاز پیشگیری دو رویکرد اصلی داریم. اول اینکه چه کنیم شاهد حوادث نباشیم و آتش سوزی به صفر برسد که در این زمینه نقش آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی  بسیار مهم است و نقش رسانه‌ها هم در این زمینه پررنگ است.

هر چه بتوانیم مردم را نسبت به خطرات آگاه کنیم و مطالب آموزشی ارائه دهیم، امیدواری بیشتری خواهیم داشت که آتش سوزی در عرصه طبیعی و ارتقاعات نداشته باشیم. اما مرحله بعدی این است که اگر خدای ناکرده این اتفاقات رخ داد، برای حل مشکل چه کاری باید انجام دهیم.

موفقیت در کاهش شدت حوادث

ما همواره برای پایین آوردن احتمال و شدت، کار کرده‌ایم که شاید در زمین کاهش احتمال چندان موفق نبودیم اما توانستیم شدت را کاهش دهیم. یعنی خسارات و تلفات را کم کردیم و عرصه‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دادیم. امسال هم روی احتمال وقوع و شدت اتش سوزی باید به‌طور ویژه کار کنیم و برای این هدف، برنامه داریم.

در فاز پیشگیری، باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌طور ویژه استفاده کنیم. از رسانه‌ها انتظار داریم که در انتشار محتواها، برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی کمک کنند تا اطلاعات سریع و وسیع در اختیار همه هموطنان قرار گیرد و احتمال وقوع حادثه کاهش یابد.

در فاز آمادگی برای مواجهه، باید ببینیم در شیراز تا چه اندازه توانسته‌ایم سازمان‌های همکار را هوشیار کنیم؟ هر چقدر با سازمان‌های مرتبط، انسجام و هماهنگی بیشتری داشته باشیم و برنامه‌ریزی و اهداف مشترکمان بیشتر باشد، طبعا نتایج بهتری می‌توانیم بگیریم.

‌ آتش‌سوزی در ارتفاعات شیراز به صفر رسیده است‌

سامانه فرماندهی حادثه

سامانه سیستم فرماندهی حادثه که یکی از ابزارهای مدیریت بحران است، سامانه‌ای طراحی و تست شده و سال به سال نیز ارتقا پیدا می‌کند. شاکله اصلی سامانه فرماندهی حادثه، هماهنگی و سازماندهی است که هر چه بتوانیم این هماهنگی را برقرار کنیم، در زمان حادثه با چالش‌های کمتری مواجه خواهیم بود.

سازمان اتش نشانی وظیفه خود را در این بخش انجام داده است. در حوزه آمادگی، تیم‌های تخصصی قوی داریم که جلودار تیم‌های ما در عرصه ارتفاعات، تیم تخصصی ارتفاع و کوهستان است.

افزایش تجهیزات و آموزش

سال گذشته در اولین سال پویش، اقدامات خوب زیادی انجام دادیم. دستگاه‌های دمنده موتوری که در اطفا حریق مراتع کمک شایانی می‌توانند باشند را به تجهیزات اضافه کردیم. ضمن اینکه تجهیز نیروها هم که سال گذشته صورت گرفت، امسال نیز ادامه خواهد داشت. نیروی انسانی باید تجهیزات کامل داشته باشد و ما برای تمام همکاران، تجهیزات کاملی را لحاظ کرده‌ایم.

در زمینه آموزش‌های تخصصی، هم تیم کوهستان و هم ارتفاع، آموزش‌های خوبی دیده‌اند و آموزش‌های دوره‌ای را هم برای فرماندهان عملیات به‌طور مداوم برگزار می‌کنیم تا مشخص شود که در هر نوع حادثه، به چه شکل باید عمل کنند. همچنین جلسات هماهنگی، مانور و توزیع تجهیزات در محیط هایی که ریسک آتش‌سوزی بیشتری دارند، به طور مداوم و با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

افزایش حوادث با حضور مردم در طبیعت!

طبق آمار در سال‌های ۱۴٠۱ و ۱۴٠۲ بیشتر آتش‌سوزی‌هایی که در ارتفاعات اتفاق افتاده، در روزهای پنجشبه و جمعه بوده است. این آمار نشان دهنده این است که افزایش حضور مردم در طبیعت، با افزایش میزان حادثه رابطه مستقیم دارد. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که آموزش، آگاه‌سازی و هشدار به مردم، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در دستور کار همگان قرار بگیرد.

استقرار نقطه‌ای

در سال ۱۴٠۲ سازمان آتش نشانی تیم‌ها را به صورت نقطه‌ای استقرار داد تا در کمترین زمان ممکن بتواند به اطفا حریق بپردازد. هر چه بتوانیم در فاز پیشگیری و آمادگی، اقدامات خوبی انجام دهیم و موثرتر کار کنیم، در زمان آتش‌سوزی با چالش کمتری مواجه خواهیم بود. ضمن اینکه با همکاری شهرداری شیراز، تعداد «آتش بُرها» را افزایش داده‌ایم که این هم مانع گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

نقش ویژه سازمان‌های مردم نهاد

همکاری با سازمان‌های مردم نهاد یکی از موثرترین کارهایی بوده که طی یکی‌ دوسال گذشته انجام شده است. تجربه ثابت کرده هر جا که مردم در کنار ما قرار گرفته‌اند، موفق بوده‌ایم. در مواقع لزوم از آتش نشانان داوطلب استفاده کرده‌ایم و در مواقع آتش‌سوزی مراتع توانسته‌اند کمک ارزنده‌ای به همشهریان خود انجام دهند. سایر سازمان‌های مردم نهاد، مخصوصا آن‌ها که در حوزه طبیعت و محیط زیست و همچنین ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند، می‌توانند کمک شایان توجهی به سازمان آتش‌نشانی برسانند.

تسری پویش نجات طبیعت به شهرستان‌ها

رویکرد سال جدید سازمان این است که پویش نجات طبیعت شیراز به سایر شهرستان‌ها هم تسری پیدا کند تا آنها هم بتوانند اقدامات موثرتر و سریع‌تری را در زمان‌های مورد نیاز انجام بدهند.

حفظ طبیعت یک وظیفه همگانی است

حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی، وظیفه هر همشهری و هم‌وطن است. قیمت یک درخت بلوط را نمی‌شود ارزش گذاری کرد، بنابراین همه باید حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند را وظیفه خود بدانند. در منطقه شهرستان‌های ممسنی، رستم و یا بخشی از کهمره سرخی و حوالی کازرون، بسیاری از جنگل‌ها و مراتع را در اختیار داریم که باید حفاظت و صیانت شوند. مخصوصا در برابر آتش‌سوزی که این یک وظیفه همگانی است و همه سازمان‌ها و ارگانه‌ای مرتبط باید پای کار بیایند و ما هم تلاش می‌کنیم که با تمام توان برای مقابله با این حوادث وارد عمل شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha