• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403020201451
  • خبرنگار : 50664

آنچه در قبال زمین وظیفه داریم

آنچه در قبال زمین وظیفه داریم

ایسنا/خراسان رضوی امروز ۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز جهانی زمین پاک است و هرسال بدین مناسبت در ۲۲ آوریل به‌منظور ایجاد تلنگری برای انسان‌ها برای حفاظت از زمین و محیط‌زیست، مراسم مختلفی برگزار می‌شود.

یک عضو هیأت‌ علمی مرکز آموزش عالی کاشمر معتقد است: امروز، روزی است برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌زیست کره زمین‌ به ما یادآوری می‌کند که هر یک از ما مسئولیتی در قبال حفاظت و بهبود محیط‌زیست داریم.

سمیه گلدوی در گفت وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه این روز، یادآور این مسئله است که زمین نه‌تنها خانه ماست بلکه خانه‌ای برای میلیاردها موجود زنده دیگر است و ما مسئول حفاظت از آن هستیم و با تأکید بر اینکه حفاظت از محیط‌زیست یکی از مهمترین وظایفی است که هر فردی در قبال سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کند، برعهده دارد، اظهار کرد: این موضوع به دلایل متعددی همچون حفظ سلامت انسان، حفظ منابع طبیعی (آب، خاک و هوا) و تنوع زیستی، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، رشد اقتصادی و حفاظت از این میراث ارزشمند برای نسل‌های آتی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه محیط‌زیست سالم به‌طور مستقیم بر سلامت جسمی و روانی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: آلودگی هوا، آب‌وخاک می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف شود.

گلدوی، تنوع زیستی برای حفظ تعادل اکوسیستم‌ها را ضروری دانست و گفت: از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری می‌تواند به اختلال در این تعادل منجر شود. همچنین، بسیاری از منابع طبیعی مانند آب، هوا و خاک برای بقای انسان ضروری هستند.

وی تصریح کرد: حفاظت از این منابع اطمینان می‌دهد که نسل‌های آینده نیز به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

آنچه در قبال زمین وظیفه داریم

تغییرات آب‌وهوایی یکی از بزرگترین چالش‌های قرن ما

عضو هیأت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر بابیان اینکه تغییرات آب‌وهوایی یکی از بزرگترین چالش‌های قرن ما است، افزود: حفاظت از محیط‌زیست می‌تواند به کاهش اثرات منفی تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، گردشگری و صید ماهی به محیط‌زیست سالم وابسته هستند، حفظ محیط‌زیست می‌تواند به تقویت رشد اقتصادی کمک کند.

گلدوی گفت: حفاظت از محیط‌زیست تنها برای حال حاضر اهمیت ندارد، بلکه برای آیندگان نیز بسیار حیاتی است لذا اقدامات امروز ما می‌تواند تأثیرات زیادی بر نسل‌های آینده داشته باشد. ازاین‌رو، ما باید به فکر پیامدهای بلندمدت اقدامات خود باشیم.

فرصت‌ها و چالش‌های محیط‌زیستی منطقه ترشیز

عضو هیأت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به برخی فرصت‌ها و چالش‌های محیط‌زیستی منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل‌آباد و بردسکن در خراسان رضوی اعلام کرد: مهمترین چالش پیش روی منطقه ترشیز کمبود منابع آب است که در سال‌های اخیر به دلیل مواردی همچون خشکسالی، تغییرات آب‌وهوایی و تغییرات الگوی بارش‌ها، این مشکل بیش‌ازپیش نمایان شده و باعث برداشت بیش‌ازحد از منابع آب زیرزمینی شده است.

آنچه در قبال زمین وظیفه داریم

وی اظهار کرد: در اثر برداشت بیش‌ازحد منابع آب زیرزمینی، امروزه دشت کاشمر با بحران فرونشست مواجه شده که یک خطر جدی در این منطقه محسوب می‌شود.

گلدوی ادامه داد: شرایط خشکسالی باعث افزایش فرسایش و شوری خاک، توسعه بیابان‌ها، افزایش روزهای با گردوغبار و کاهش کیفیت هوا در منطقه شده است.

وی گفت: فرسایش و شوری خاک که در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته، ازجمله مشکلات دیگری است که منطقه ترشیز با آن مواجه است.

گلدوی با بیان اینکه خاک یکی از منابع حیاتی است که برای کشاورزی و حفظ تنوع زیستی نیاز است، اظهار کرد: فرسایش و شوری خاک و آلودگی آن می‌تواند به کاهش کیفیت خاک و کمبود مواد غذایی منجر شود.

وی یادآور شد: منطقه ترشیز با مخاطرات محیطی بسیاری مواجه شده و ضروری است برای حل این بحران‌ها اقدامی سازنده انجام شود.

راهکار چیست؟

عضو هیأت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: برای مواجهه با چالش‌های محیط‌زیستی در منطقه ترشیز اجرای برخی راهکارها ازجمله توسعه کشاورزی پایدار مفید است زیرا اجرای روش‌های کشاورزی پایدار و کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی می‌تواند به حفظ خاک و منابع آب کمک کند.

وی بر مدیریت منابع آب از طریق بهبود سیستم‌های آبیاری و استفاده از روش‌های نوین تأکید کرد و افزود: بدین طریق می‌توان به حفظ منابع آبی کمک و از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

گلدوی، احیای مناطق بیابانی را یکی دیگر از راهکارها برای مواجهه با چالش‌های محیط‌زیستی در منطقه ترشیز برشمرد و گفت: اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی می‌تواند به بهبود وضعیت محیط‌زیست کمک کند، هرچند در شرایط فعلی نیز پروژه‌های احیای این اراضی در حال اجراست.

 این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و ترویج الگوهای مصرفی پایدار، خاطرنشان کرد: توسعه صنایع سبز با تشویق و حمایت از آن و فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست که انتشار آلاینده‌ها را کاهش می‌دهند نیز برای مواجهه با چالش‌های محیط‌زیستی در منطقه ترشیز مطلوب است.

وی اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، ترویج استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند خورشیدی و بادی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، توسعه گردشگری پایدار و ترویج آن‌ که باعث افزایش درآمد محلی می‌شود بدون آنکه به محیط‌زیست آسیب برساند.

وی افزود: تقویت قوانین محیط‌زیستی با اجرای قوانین سخت‌گیرانه برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و اعمال مجازات‌های بازدارنده برای متخلفان می‌تواند به حل بخشی از مشکلات محیط‌زیستی منطقه ترشیز کمک کنند و زمینه‌ساز توسعه پایدار در این منطقه شوند.

گلدوی گفت: منطقه ترشیز علی‌رغم مشکلات محیط‌زیستی که دارد، پتانسیل بالایی برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی و باد دارد و اگر برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه انجام شود می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی که یکی از عوامل مهم بروز تغییرات اقلیمی هستند، شود و اثرات مثبت محیط‌زیستی در منطقه ایجاد کند.

مسئولیت ما چیست؟

عضو هیأت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر بابیان اینکه روز جهانی زمین پاک، فرصتی است برای تأمل در اثرات فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست و تعهد مجدد به اصول پایداری و مراقبت از منابع طبیعی بیان کرد: تک‌تک افراد جامعه باید تلاش کنند تا این مسئولیت را به بهترین شکل انجام دهند.

وی اظهار کرد: همه ما با انجام اقدامات کوچک اما مؤثر، مانند کاشت درخت، استفاده از منابع انرژی پاک و کاهش مصرف پلاستیک می‌توانیم به حفظ این سیاره زیبا کمک کنیم.

گلدوی گفت: تغییر سبک زندگی و کاهش مصرف به ‌نحوی‌که مقدار کمتری از منابع انرژی همچون آب، برق، گاز و نیز مقدار کمتری از کالاهایی مانند پلاستیک و کاغذ استفاده نماییم.

وی افزود: قبل از دور انداختن اشیاء، در نظر بگیرید که آیا می‌توانید آن‌ها را دوباره استفاده کنید. همچنین، مواد قابل بازیافت را جدا کنید و در محل‌های مناسب بازیافت کنید و سعی کنید از محصولات سازگاربا محیط‌زیست استفاده کنید.

 گلدوی اظهار کرد: هرکدام از ما می‌توانیم با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه‌سواری، یا پیاده‌روی، میزان انتشار دی‌اکسید کربن خود را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه اشتراک‌گذاری دانش و آگاهی در مورد محیط‌زیست با دیگران، به‌ویژه نسل جوان، می‌تواند تأثیر زیادی در تغییر نگرش‌ها و رفتارها داشته باشد، گفت: در این زمینه مرکز آموزش عالی کاشمر، در حالا حاضر رشته علوم و مهندسی محیط‌زیست را دارد و در مقطع کارشناسی در این رشته دانشجو می‌پذیرد تا با تعلیم و تربیت متخصصین در این رشته، نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست منطقه ایفا کند.

این استاد دانشگاه افزود: طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری با اهداف محیط‌زیستی در مرکز آموزش عالی کاشمر، در زمینه محیط‌زیست در حال انجام است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود شرایط محیط‌زیستی منطقه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha