• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403020302054
  • منبع : نمایندگی سمنان

در استان سمنان

مرکز پزشکی مبتنی بر فرد براساس دانش OMICs راه‌اندازی می‌شود

مرکز پزشکی مبتنی بر فرد براساس دانش OMICs راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/سمنان رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از بسته شدن تفاهم‌نامه همکاری این نهاد با پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه با هدف راه‌اندازی مرکز پزشکی مبتنی بر فرد در شهرستان مهدیشهر استان سمنان خبر داد.

علی منصفی‌راد امروز (سوم اردیبهشت ماه) اظهار کرد: این تفاهم‌نامه همکاری در راستای بهره‌گیری از دانش OMICs در تشخیص و درمان بیماری‌های ژنتیکی و اکتسابی با استانداردهای بین‌المللی در زمینه‌های بیوتکنولوژی و پزشکی و بهره‌مندی از تجارب ارزشمند نخبگان علمی در تجاری‌سازی خدمات تخصصی بسته شده است.

وی ادامه داد: در راستای این تفاهم‌نامه، مرکز پزشکی مبتنی بر فرد (Personalized Medicine) براساس دانش OMICs با همکاری جهاد دانشگاهی استان سمنان و دکتر حسین خادمیان، پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه به‌عنوان راهبر پروژه در شهرستان مهدیشهر راه‌اندازی می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان بیان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه که در راستای تدوین ساز و کارهای همکاری جهاد دانشگاهی با نخبگان علمی کشور است، همکاری مشترک در زمینه آخرین دستاوردهای علوم تشخیص و درمان بیماری‌های انسانی و اجرای پژوهش‌های کاربردی و ارائه به‌روزترین خدمات دانش‌بنیان در حوزه پزشکی مبتنی بر فرد انجام می‌شود.

منصفی‌راد گفت: در مرحله پژوهشی، تهیه اطلس بیماری‌های کشور و تدوین روش‌های پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های ژنتیکی و اکتسابی مردم ایران در تمام سطوح دانش OMICs از ژنوم تا متابولوم، چشم‌انداز مرکز یادشده خواهد بود.

وی اظهار کرد: در این زمینه و با هدف ارائه خدمات تخصصی، انتقال فناوری تشخیص دقیق بیماری‌ها، شدت شیوع و شناسایی بافت‌های آسیب‌دیده به روش توالی‌یابی تک سلولی (Single Cell Sequencing) به‌عنوان جدیدترین و دقیق‌ترین روش شمارش و طبقه‌بندی تمام سلول‌های موجود در نمونه‌های بافتی با قابلیت تفکیک سلول‌های سالم از سلول‌های غیرطبیعی یا آسیب‌دیده، این پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه به‌عنوان راهبرد خدماتی مرکز پزشکی مبتنی بر فرد (Personal Medicine) براساس دانش OMICs در شهرستان مهدیشهر انتخاب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان افزود: فناوری امیکس به بررسی همزمان تعداد زیادی از یک جز سلولی (مانند ژن، پروتئین، رونوشت و متابولیت) می‌پردازد. آنالیز همزمان سبب می‌شود تصویر کلی‌تر و واقعی‌تری از روند حوادث سلولی به‌ویژه در سلول‌های سرطانی به‌دست آید و هدف Omics توصیف جمعی و تعیین کمیت مجموعه‌ای از مولکول‌های بیولوژیکی است که به ساختار، کارکرد و پویایی یک ارگانیسم یا جانداران تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha