• سه‌شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403021813122
  • خبرنگار : 50405

معاون فرهنگی وزارت علوم:

فلسطین در حال تبدیل شدن به مسئله محوری جنبش‌های دانشجویی جهان است

فلسطین در حال تبدیل شدن به مسئله محوری جنبش‌های دانشجویی جهان است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: علی‌رغم تمام سرکوب‌ها، امروز می‌بینیم مسئله فلسطین در حال تبدیل شدن به مسئله محوری جنبش‌های دانشجویی در جهان است.

عبدالحسین کلانتری امروز، ۱۸ اردیبهشت در مراسم اختتامیه جشنواره ملی رسانه و نشریات دانشجویی (تیتر ۱۳) که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای غزه، اظهار کرد: جنبش دانشجویی در ایران و جهان تاریخچه قابل دفاعی دارد. این جنبش‌ها در جهت کشف آزادی و استقلال با ادبیات مختلف در اقصی نقاط عالم به پا خاستند؛ از جنبش ۱۹۶۸ در قلب اروپا تا جنبش‌های دانشجویی ایران قبل و بدو انقلاب اسلامی تا کنون. این تاریخ پرافتخار ناشی از روح پاک و خداجوی دانشجویان است که در دانشگاه‌ها صیقل خورده‌ است. به همین دلیل است که همواره مخاطب اصلی پیامبران و رهبران بزرگ، جوانان بوده‌اند.

معاون فرهنگی وزارت علوم عنوان کرد: پس از ۱۹۶۸، جنبش دانشجویی به لطایف‌الحیلی سرکوب شد و نظام سرمایه‌داری با تمهیداتی توانست این جنبش را در درون خود مضمحل کند. صنعت سرگرمی موجب شد انرژی‌های جوانان در مسیرهای انحرافی سردرگم شود و این دقیقا خواست دولت‌های استکباری است. بدین ترتیب بسیاری از آرمان‌های بلند دانشجویی به حاشیه رفت.

کلانتری ادامه داد: در چنین شرایطی انقلاب اسلامی اتفاق بزرگی بود که بر متن جامعه اروپا، خاورمیانه و ملت‌های استقلال‌خواه تاثیرات شگرفی گذاشت، اما سیاست‌های دولت پس از جنگ و عادی‌سازی روابط، بسیاری از ظرفیت‌های جنبش دانشجویی که می‌توانست مناسبات جهانی و منطقه‌ای را تغییر دهد، به مسائل درون کشور معطوف کرد و مانع از توسعه این ظرفیت عظیم شد.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین یکی از مسائل اصلی جنبش دانشجویی در ایران و جهان بوده و هست، گفت: علی‌رغم تمام سرکوب‌ها، امروز می‌بینیم مسئله فلسطین در حال تبدیل شدن به مسئله محوری جنبش‌های دانشجویی در جهان است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند مسئله فلسطین محور بازسازی جنبش‌های دانشجویی در این دهه خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه ما در جنگ نابرابر رسانه‌ای حضور داریم و دشمن دست برتر را دارد، افزود: اما دانشجویان ما می‌توانند با همین ابزارهای رسانه‌ای در اختیار، هسته‌های مقاومت را در متن جوامع تکثیر کنند و شبکه دانشجویی حمایت از مردم فلسطین را شکل دهند.

کلانتری با تاکید بر اینکه نشریات دانشجویی نماد عقلانیت در دانشگاه‌ها هستند، بیان کرد: لذا باید اجازه داد هر تفکر و اندیشه‌ای فرصت ارائه نطرات خود را داشته باشد و بستر گفت‌وگو در دانشگاه فراهم شود. باید چنین ظرفیت درخشانی را در دانشگاه پاس داشت و فعالیت نشریات را تسهیل کرد. اگر ما چنین کنیم، متن جامعه هم از مواهب آن برخوردار می‌شود. لذا باید خط قرمزهای خودساخته را کنار بگذاریم و به جوانان اعتماد کنیم.

نشریات دانشجویی باید به مدیران دانشگاه نقشه راه بدهند

همچنین مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه جشنواره تیتر ۱۳ می‌تواند بستر مناسبی برای پیشرفت نشریات دانشجویی باشد، عنوان کرد: ما در دانشگاه فردوسی اهدافی را برای خود در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم برای آموزش عالی کشور کاری کنیم.

وی افزود: لذا تصمیم گرفتیم بخشی از مدیریت دانشگاه را به دانشجویان بسپاریم‌. این‌ها مدیران اجرایی و تصمیم‌گیران آینده کشور هستند. نشریات دانشجویی باید بتوانند به روسای دانشگاه و دانشکده‌ها نقشه راه نشان دهند. ما معتقدیم دانشجویان باید فضای دانشگاه را تبدیل به بستری برای انتقاد سازنده کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی ادامه داد: ما گوش شنوای نظرات دانشجویان هستیم تا بتوانیم به دانشگاه نسل ۴ و تمدن‌ساز تبدیل شویم. باعث افتخار ماست که میزبان این جشنواره هستیم و باز هم آمادگی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را داریم‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha