• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403021913731
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

نگران فراگیری تک فرزندی هستیم/ دیابت و فشار خون؛ تهدیدی برای گیلان

نگران فراگیری تک فرزندی هستیم/ دیابت و فشار خون؛ تهدیدی برای گیلان

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، با ابراز نگرانی از فراگیری تک فرزندی، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم امکانات خوبی را در بخش بهداشت و درمان فراهم کرده است.

اسدالله عباسی امروز، ۱۹ اردیبهشت ماه در مراسم چهارمین سالگرد و جشن یکصد و سی امین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان، با بیان اینکه جراحان حوزه گوش و حلق و بینی با کاشت حلزون به کودکان عمر دوباره می بخشند، اظهار کرد: با کاشت حلزون شنوایی آوای عواطف پدر و مادر به کودک منتقل می‌شود و جسم و جان او را می‌پروراند.

وی نشنیدن را موجب بی‌بهره بودن از زیبایی‌های طبیعت دانست و افزود: در آفرینش الهی چیزی کم نیست و تمام مشکلات ناشی از ناتوانی ما در گشودن درهای علم است، زیرا اگر درد وجود دارد، حتما درمان آن نیز وجود دارد و باید با تلاش و کوشش و شکوفایی استعدادهای بشری به درمان دردها برسیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه یک ناشنوای مطلق با جراحی کاشت حلزون می‌تواند شنوایی خود را به دست آورد، تاکید کرد: باید به سمتی برویم که اصلا نوزادی ناشنوا به دنیا نیاید و در این راستا نیازمند پیشرفت‌های علمی هستیم.

عباسی با اشاره به حرکت پر شتاب علمی کشور در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: روزی تصور انجام عمل پیوند عضو نیز غیر ممکن بود، اما اکنون علم به این نقطه رسیده است و امیدواریم در جلوگیری از نواقص مادرزادی نیز پیشرو باشیم.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی عوامل ژنتیکی و طبیعی و محیطی تولد نوزادان نارس و دارای نقص عضو، اضافه کرد: اگرچه کشورهای توسعه یافته در علوم پزشکی پیشگام هستند، اما ایران ما نیز دستاوردهای بی‌نظیر پزشکی دارد و توانسته خودش را به کشورهای توسعه یافته برساند.

استاندار گیلان با اشاره به درخشش استعداد ایرانی در دنیا به ویژه در بخش‌های مرتبط با علوم پزشکی و جراحی، بیان کرد: گیلان چهاردهمین قطب جراحی کاشت حلزون شنوایی بوده و می‌تواند به چند استان خدمات شنوایی را ارائه دهد؛ اگرچه در بخش بهداشت و درمان دچار عقب ماندگی های تاریخی هستیم، اما در تامین امکانات و تجهیزات هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و این آمادگی وجود دارد که زمینه توسعه مرکز کاشت حلزون استان را فراهم کنیم.

وی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواست احداث بیمارستان جنرال را با جدیت پیگیری کند و ادامه داد: از وزیر بهداشت نیز انتظار مساعدت داریم تا بتوانیم حق گیلان در بخش بهداشت و درمان را بگیریم.

عباسی همچنین به تهدید جمعیتی گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان از نظر رشد جمعیت استان آخر بوده و در کاهش جمعیت و تک فرزندی افراطی عمل کرده؛ البته افزایش امید به زندگی موجب افزایش جمعیت سالمندان استان نیز شده است.

وی با ابراز نگرانی از فراگیری تک فرزندی، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم امکانات خوبی را در بخش بهداشت و درمان فراهم کرده و اکنون کودکان زیر هفت سال به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند و بیمه درمانی رایگان در دسترس همگان قرار دارد.

استاندار گیلان یکی دیگر از تهدیدات گیلان را مربوط به تغذیه و سبک زندگی دانست و متذکر شد: گیلان در حوزه غذا دارای برند جهانی بوده و خالق بیش از ۱۷۰ نوع غذای متناسب با طبع انسان است، اما امروز در دو بیماری فشار خون و دیابت، رتبه‌های بالا داریم که وضعیت مناسبی نیست.

عباسی با اشاره به اعتماد مردم به کادر بهداشت و درمان کشور، اضافه کرد: امروز وظیفه داریم فضای رسانه‌ای جامعه را به سمت فرهنگ تغذیه ببریم تا از فشار خون و دیابت جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه رفع نواقص و بیماری های جسمی کودکان در کنار رشد روحی و روانی آنان معنا پیدا می‌کند، افزود: باید فرزندآوری را تبلیغ کنیم تا کودکان با مفهوم خاله و عمو و عمه و دایی و... آشنا شوند؛ امروز باید برای ترویج فرهنگ سبک زندگی و خانواده و فرزندآوری و بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها و... تلاش کنیم.

استاندار گیلان سلامت جسم و جان را موجب ارتقاء بهره‌وری و کیفیت و رضایتمندی فرد دانست و بیان کرد: در کنار پیشگیری، توسعه امکانات درمانی را در دستور کار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha