• چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403021913884
  • خبرنگار : 50225

معاون وزیر آموزش و پرورش:

شیطنت مافیای کنکور ‌برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی باید خنثی شود

شیطنت مافیای کنکور ‌برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی باید خنثی شود

ایسنا/خوزستان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با مصوبه جدید سابقه تحصیلی، به مدرسه و کلاس درس برگشتیم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس درس پررنگ‌تر شد، گفت: امسال امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و باید همت شود شیطنت‌های مافیای کنکور برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی، خنثی شود.

محمدمهدی کاظمی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان خوزستان که امروز (۱۹ اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا و تبریک روز معلم اظهار کرد: نقش معلم به عنوان آینده‌ساز کشور و تربیت‌کننده نسل آینده بسیار مهم است. جایگاه معلم از سایر اشخاص بیشتر است زیرا آنچه معلم در ذهن و نسل کودکان و جوانان حکاکی می‌کند تا سال‌ها ماندگار خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهم‌ترین موضوع در این زمینه تربیت نیروی انسانی توانمند است که به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد و باید جایگاه آن را ارتقا دهیم.

کاظمی بیان کرد: معلم اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت است و اگر معلم از آموزش و پرورش جدا شود، آموزش و پرورش هیچ جایگاهی ندارد. معلم از جنبه‌های مختلف از جمله نوع تعامل، برخورد، پوشش و رفتارش بر دانش‌آموز اثرگذار است و سال‌ها در ذهن دانش‌آموزان می‌ماند. معلم، هویت دانش‌آموز و نسل آینده را ایجاد می‌کند، بنابراین نقش تربیتی معلم در کنار نقش آموزش علوم تخصصی، بسیار مهم است و باید یکی از اولویت‌های ما توجه به نقش تربیتی معلم باشد.

وی عنوان کرد: اگر معتقدیم امروز یکی از نیازهای مهم کشور امیدآفرینی برای نسل نوجوان است قطعا این موضوع به دست معلمان رقم خواهد خورد. دانش‌آموزان باید به گونه‌ای برای آینده کشور تربیت شوند که نگاه ملی داشته باشند و این موضوع، نقش معلمان را پررنگ‌تر می کند تا در کنار آموزش به این نکته توجه کنند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به نقش پررنگ تربیت چندساحتی اشاره شده است و نگاه و تربیت معلمان ما هم باید چند ساحتی باشد. این سند، اولویت این دولت و آموزش و پرورش است، به گونه‌ای که به گفته رئیس جمهور، در وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین اولین اولویت دولت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در هفت یا هشت سال گذشته روزی در کشور داشتیم که با حضور مسئولان و وزرا سند تحول بنیادین را کنار گذاشتند و از سند ۲۰۳۰ رونمایی کردند یعنی اعتقادی به اجرای سند تحویل بنیادین نداشتند. امروز این سند به عنوان نقشه راه اساسی است و بعد از سال‌ها دغدغه، این نقشه تهیه و در شورای عالی انقلاب فرنگی تصویب شد.

کاظمی ادامه داد: قطعا اجرای این سند محقق نخواهد شد مگر اینکه آثار آن را در مدرسه ببینیم و مهم‌ترین عامل در این زمینه، مدیران مدارس هستند.

وی افزود: سند تحول بنیادین با بخش‌نامه و ابلاغیه محقق نخواهد شد و نگاه سلسله مراتبی به اجرای این سند یکی از آسیب‌های اجرای آن بوده است. تا وقتی عامل اصلی که مدیر مدرسه است به عنوان راهبر اصلی آموزش، در تعلیم و تربیت اعتقادی به این موضوع نداشته باشد و در این راستا تلاش نکند توفیقی نخواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه می‌تواند نقش هر کدام از معلمان را در این جدول ماتریکسی در نقشه راه محقق کند و انتظار می‌رود مدیران مدارس، نقش و جایگاه خود در اجرای سند تحول بنیادین را مجدانه مدنظر قرار دهند. عامل اصلی در تحقق این موضوع با راهبری مدیران مدارس، معلمان هستند، بنابراین باید تمرکز ما بر کلاس‌های درس باشد.

وی بیان کرد: به دلیل مسائلی که وجود داشت برخی مدیران به مدیران اجرایی تبدیل شدند نه مدیران و راهبران آموزش، در حالی که باید توجه به ارتقای جایگاه آموزش و تربیتی باشد.

کاظمی گفت: خوزستان در شاخص‌های دسترسی آموزشی و پوشش تحصیلی وضعیت خوبی دارد و از میانگین کشوری بالاتر است اما در شاخص کیفیت آموزش، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بیشتر است، بنابراین باید همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش باید یکی از اولویت‌های خوزستان باشد؛ اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم زمینه ارتقای کیفیت آموزش در خوزستان فراهم شود و شاخص‌ها افزایش یابند. این موضوع محقق نخواهد شد مگر به همت معلمان.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: هدف اجرای رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است و در این راستا باید توانمندسازی معلمان و نقش آن‌ها در امر آموزش و تربیت جدی‌تر دنبال شود. امیدواریم با برنامه‌ریزی بتوانیم در شاخص‌های کیفیت آموزش رشد قابل توجهی داشته باشیم.

وی افزود: برگزاری آزمون‌ها و  ارزشیابی‌ها در آموزش و پرورش از جمله آزمون‌های شبه‌نهایی و سنجش از یادگیری دانش‌آموزان از این به بعد باید توسط معلمان رصد و توسط مدیران، راهبری شود و وضعیت با سایر مناطق و استان و ملی مقایسه شود. این ارزشیابی‌ها زمینه توانمندسازی معلمان را فراهم می‌کند تا معلم با شیوه سوالات استاندارد و رویکرد مدنظر ارتباط بیشتری برقرار کند.

کاظمی گفت: یکی از اولویت‌های این وزارت، ایجاد سوابق تحصیلی است و در کنار آن، سنجش ملی در پایان دوره ششم و نهم هم مدنظر است تا رصدی از وضعیت آموزش داشته باشیم زیرا در گذشته اطلاعات زیادی از وضعیت آموزش نداشتیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارها در وزارت آموزش و پرورش، نحوه جذب معلمان است. نمی‌شود معلم را با ارزیابی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای انتخاب کرد. در سال‌های گذشته به جز مسیر دانشگاه فرهنگیان، از طریق ماده ۲۸ نیز معلمان جذب می‌شدند اما از سال گذشته با تغییر رویکرد در شیوه جذب معلمان و ایجاد کانون‌های ارزیابی، تلاش کردیم معلمانی که توانمند، تخصصی و حرفه‌ای هستند را شناسایی و جذب کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۷۲ هزار معلم از ماده ۲۸ جذب می‌شوند که از این تعداد، ۲۵ هزار معلم در دوره متوسطه و بخش دبیری و هنرآموزی جذب خواهند شد.

وی بیان کرد: ارزیابی‌ها باید با جدیت دنبال شوند و معلمی انتخاب شود که در کنار تخصص، مساله تربیت هم یکی از اولویت‌هایش باشد و به هویت، سند تحول بیادین و آرمان‌های انقلاب اسلامی باور داشته باشد.

کاظمی با اشاره به سابقه تحصیلی و امتحانات نهایی گفت: با مصوبه جدید سابقه تحصیلی، به مدرسه و کلاس درس برگشتیم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس درس پررنگ‌تر شد. متاسفانه مافیای کنکور برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌کردند و سیستم آموزش به سمت یادگیری سطحی رفته بود و دانش‌آموزان به دنبال تکنیک حل تست‌های کنکور بودند اما اکنون تمرکز و توجه بر یادگیری دانش‌آموزان است.

وی افزود: امسال امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و باید همت شود شیطنت‌های مافیای کنکور برای ضربه زدن به سوابق تحصیلی، خنثی شود. در برگزاری مطلوب و باکیفیت و امن آزمون‌های نهایی و تصحیح اوراق نیز باید مشارکت جدی شود زیرا این کار به ارتقای کیفیت آموزش کمک خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از نیازهای ضروری در کشور مساله مهارت‌آموزی است و باید نظام آموزشی به سمت مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی برود. یکی از راه‌های عبور از حافظه‌محوری، مهارت‌آموزی است و اگر به دنبال این هستیم که علم نافع را به دانش‌آموزان یاد بدهیم یکی از راه‌ها، مهارت‌آموزی است. راه حل مشکل بیکاری کشور و رشد اقتصادی و تولید نیز از این مسیر می‌گذرد.

وی بیان کرد: مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف باید به صورت خاص انجام شود و همه مسئولان باید پای کار مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش بیایند.

کاظمی گفت: در دو سال گذشته سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۴ درصد ارتقا یافت و در این مدت ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی افزوده شد و باید کیفیت‌بخشی در این آموزش‌ها را مدنظر قرار دهیم. تجهیز هنرستان‌ها به عنوان یکی از اولویت‌ها مدنظر قرار گرفت و سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در این زمینه تخصیص یافت. در حالی که در طول هشت سال دولت قبل دو سوم این اعتبار هم تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: ایجاد هنرستان‌های جوار صنایع از اولویت‌های ما است که با همت همه مسئولان محقق خواهد شد. دستگاه‌های دیگر مانند بخش نظامی کشور ظرفیت‌هایی در این زمینه دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: با پیگیری، آیین‌نامه علمی مهارت‌آموزی در هیات دولت تصویب شد و نقش همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده است. در دوره متوسطه نظری باید ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی انجام شود و برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول نیز باید ۱۰ درصد برنامه درسی، مهارت‌آموزی باشد.

وی افزود: در تابستان حرکت عظیم و جنبشی برای مهارت‌آموزی متوسطه اول و دوم نظری طراحی شده است و این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۰۷:۰۸

همون کنکور بهتر بود چیه از استرس امتحان نهایی داریم میمیریم،معلما خوب نیستن تو روستاها چه جوری ما رقابت کنیم اخه،ما معلم ریاضی نداشتیم اصلا حالا چه جوری امتحان ریاضی زدیم معلم شیمی مون مال زبان بوده چون معلم نداشتن اینو اوردن،حداقل امتیازی برا منطقه محروم در نظر بگیرید بعضی مناطق محروم خوبه اوضاع، استان سمنان منطقه کویریه نه معلم داره نه دکتر داره نه امکانات خوبی داره منطقه محرومم رد کرده،روستاهای داور اباد ،ارادان ،هشت اباد

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۰:۴۹

سلام وعرض ادب متاسفانه برای تایید سوابق تحصیلی ما 50تومان را پرداخت نکرده ایم وفکر میکردیم مختص کسانی هست که میخان ترمیم بزنند لطفا مجدد سایت را باز کنید ما تعدادی پشت کنکوری هستیم وسوابق خود را تایید نکرده ایم لطفا کمک کنید تا یک بار دیگر سایت باز شود. ممنون

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۱:۰۳

امتحان نهایی مضخرف ترین چیز ممکنی بود که درست کردن سواد یه نفر توی کنکور و تستی مشخص میشه نه یه امتحان نهایی که درست هم بنویسی معلوم نیس درست بگیره مصحح یا نه

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۱:۴۴

آزمون نهایی رو دشوار کردید اکثر و تاثیر اون روی کنکور زیاده اغلب دانش آموزان درکنکور ترازمناسبی آوردند ولی در آزمون های نهایی مردود شده اند ، حتی درس خوان ها و نخبه های علمی نوجوانان هم در آزمون سخت و تصحیح نا معلوم آن مردودشده اند

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۱:۴۶

با این شرط معدل شیطنت مافیای کنکور ده برابر میشه صد رحمت به همون کنکور قبلاً سوالات کنکور و می‌فروختن الان سوالات امتحان نهایی هم بهشون اضافه شده

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۳:۳۴

سوابق تحصیلی هم ترازش بر اساس سهمیه منطقه سنجیده میشه ینی شمایی ک منطقه 3 هستین تراز بالاتری میگیری نسبت به اونی ک منطقه 1 و 2 هست

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۴:۴۲

لطفا در مورد یک بار حق ترمیم تجدید نظر کنید بزارید چندین بار حق شرکت در امتحانات وترمیم رو دانش آموزان داشته با‌شن شاید کسی نتونه با یک بار ترمیم معدل خوبی بیاره چون معلمان خوبی نداشتن وتدریس صفر بوده کرونا همه رو بدبخت کرد لطفا رسیدگی کنید اینقد استرس به دانش آموزان ندید

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۶:۵۲

در عوض به نفع مافیای غیر انتفاعی است

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۷:۴۱

شیوه کنکورقبل بهتربودمافیاهم هستندکه میبینیدچقدکتاب کمک اموزشی وپول وکلاس وکتاب بازکردند.درضمن اینکه سهمیه مناطق یاپنج درصد درسوابق تحصیلی اعمال بشه کارناعادلانه محض است.درکنکوراجراکردید،درسوابق چرا؟ چن سال دیگه نتیجه این آفات دیده میشه .

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۸:۱۶

قبلا مافیای کنکور بود الان مافیای نهایی هم ست

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۹:۳۹

من نمیفهمم اونایی که میگن کنکور بهتر بود فازشون چیه؟! چطور تو ۴ ساعت و استرس زیاد و سوالای تستی رو میتونه جواب بده ولی امتحان نهایی که سوالای کتاب هست و زمانش هم زیاد هست رو نمیتونه!!!

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۱۹:۴۸

سوابق تحصیلی خیلی خوبه یعنی دانش اموز باید از کلاس اول زحمت بکشه تا کلاس۱۲ بتونه امتحان نهاییش را خوب بده ولی ممکنه یک اتفاق در نزدیک امتحان کنکور مثل بیماری تمام زحمات دانش اموز به فنا بره اگر به پیشینه تحصیلی این دانش اموز برگردیم می بینیم خیلی دانش اموز کوشا بوده بنابراین یک امتحان تستس کنکور دلیل بر سواد نیست من با سوابق تحصیلی موافقم به شرطی که بچه ها از اول سال در مدرسه حصور داشته باشند اگر چنین نباشد نهارتباط دانش اموز با مدرسه حفط شده بلکه مافیای اموزش وپرورش داریم ما می خواهیم راه حل درست انتخاب کنیم نه دوباره قدم اشتباه بگداریم اموزش وپرورش اگر می خواهد نقشش پر رنگ شود باید دانش اموز را اجبار به رفتن کلاس کند وگرنه از امتحان نهایی منع کند ممنونم

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۰ ۲۳:۲۱

خیلی بده امتحان نهایی ، کنکور مفهومی میخونی سوال میدن آدم حال می‌کنه جامعه روان تاریخ عربی میزنه، الان میری سر امتحان باید عین کتاب جامعه بنویسی واقعا همه کلمه ها شبیه هم از زبون خودت هم بنویسی میگن کلید واژه ننوشته ای نمره کم میدن هر سوال نیم نمره کم بدن 17,16 ، ی دفعه بخونیم برای کنکور دیگه نهایی برای چی هست آخه

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۱ ۰۶:۴۹

سلام. ما که از این وضع به وجود آمده راضی نیستیم واقعا بچه ها را از بین بردید. شما که میخواهید درست کنید اصل آموزش را درست کنید. اینکه بچه صرفا با استرس زیاد درس بخونه حالا یکبار تستی یک با تشریحی چه فایده دانش آموز باید از درس خواندن لذت ببره ومطالب را با تمام وجود درک کنه. ومن متاسفم که چنین نیست