• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022014518
  • خبرنگار : 50646

کسب عنوان برتر کشوری برای ۲ خانه محیط زیست در گیلان

کسب عنوان برتر کشوری برای ۲ خانه محیط زیست در گیلان

ایسنا/گیلان رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: دو خانه محیط زیست استان به عنوان خانه‌های محیط زیست برتر کشور انتخاب و تجلیل شدند.

الهه کلانتری امروز ۲۰ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دو خانه محیط زیست گیلان به عنوان خانه‌های برتر کشور انتخاب شدند، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه همایشی تحت عنوان تجلیل از مدیران اجرایی و خانه‌های محیط زیست برتر کشور در استان لرستان برگزار می‌شود که دربین خانه‌های محیط زیست کشور، دو خانه گل‌های داوودی رشت و واجارگاه رودسر از استان گیلان به عنوان خانه‌های برتر توسط داوران انتخاب و واجد تقدیر در همایش شناخته شدند.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ افتتاح خانه‌های محیط زیست در استان گیلان آغاز شد، افزود: هم اکنون تعداد ۲۲ خانه با همکاری دستگاه‌هایی همچون شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دهیاری‌ها، هلال احمر در استان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. 

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: شرایط حاضر همه شهرستان‌ها دارای خانه محیط زیست هستند و در تمام طول سال اقدامات آموزشی گوناگونی در حوزه تنویر افکار عمومی و بسط و گسترش فرهنگ زیست محیطی در میان احاد افراد مختلف جامعه اجرا می‌کنند.  

کلانتری با اشاره به دلایل ایجاد خانه‌های محیط زیست، خاطرنشان کرد: محیط زیست در جوامع امروزی به یک موضوع پر چالش اجتماعی با ماهیت پیچیده، چندوجهی، و دارای دامنه تاثیرات وسیع بدل شده است و مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه جانبه تمامی گروه‌های اجتماعی و در نهایت به مردمی سازی محیط زیست نیاز دارد.

وی افزود: به عبارتی می‌توان گفت بدون جلب مشارکت هدفمند و اثربخش مردم؛ دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند، فراهم کردن بسترهای قانونی، حمایت‌های حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تأمین حداقل امکانات کالبدی و سخت افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها از جمله الزاماتی اساسی جلب مشارکت مردم هستند. 

رئیس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد : یکی از مولفه‌های اساسی که در ایجاد و رشد انگیزه مشارکت برای مردم بسیار تعیین کننده است، تقویت هویت‌های محلی است، ایجاد و تقویت هویت‌های محلی را در مقیاس جغرافیایی استان، شهرها، محلات شهری و روستایی می‌توان تعریف کرد.

کلانتری گفت: هویت‌های محلی می‌تواند تعلق خاطر را در مردم محلی نسبت به آن منطقه تقویت کند و با ساماندهی روابط ساکنان اصلی آن منطقه، به جلب مشارکت برای مدیریت امور اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی آن منطقه کمک کند. 

وی تاکید کرد: «خانه محیط زیست» با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورآنه» است که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم کرده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

کلانتری افزود: بی‌تردید مشارکت و هم‌افزایی برنامه محور همه گروه‌های ذینفع دولتی و غیردولتی می‌تواند زمینه ساز ایجاد، توسعه و تداوم فعالیت اثربخش این خانه‌ها بوده و آنها را در مسیر تکامل و خودکفایی کامل قرار دهد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha