• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022618786
  • خبرنگار : 50072

/جهان امروز و هوش مصنوعی/

نقش هوش مصنوعی در رونق گردشگری فرهنگی چین

نقش هوش مصنوعی در رونق گردشگری فرهنگی چین

ایسنا/خراسان رضوی در تعطیلات اول ماه مه سال میلادی ۲۰۲۴، نمایشگاه‌های تعاملی و همه‌جانبه چین نه تنها گردشگران را شگفت‌زده کردند، بلکه انگیزه جدیدی به رونق گردشگری فرهنگی چین دادند.

به نقل از چاینا، در موزه ملی چین در پکن، نمایشگاهی با عنوان «شکوه و عظمت؛ تجربه همه‌جانبه هنر غار» با استقبال خوبی روبرو شد.

این نمایشگاه از تاسیسات غول پیکر، الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI)، برنامه‌های کاربردی تعاملی دیجیتال و سایر فناوری‌ها برای گرد هم آوردن گنجینه‌های فرهنگی مانند غارهای موگائو، غارهای کوهستانی مایجی، غارهای یونگانگ و غارهای لانگمن استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش موزه، نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، کنده‌کاری‌ها و کتیبه‌ها در این غارها به‌عنوان هنر دیجیتال بازسازی شده‌اند که اهداف زیبایی‌شناختی، روح فرهنگی و ارزش‌های ذاتی هنر غار باستانی چین را منتقل می‌کنند و میراث فرهنگی را در زمان‌های در حال تغییر نشاط می‌بخشد.

برای مثال، کتیبه‌های موجود در غارهای لانگمن توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری راه‌اندازی مادون قرمز واقعیت افزوده (AR) زنده می‌شوند. هنگامی که مخاطب شخصیتی را لمس می‌کند، آن را در استخوان اوراکل، کتیبه‌ها، خط رسمی، خط شکسته، خط در حال اجرا و سایر فونت‌ها بازسازی می‌کند.  

لازم به‌ذکر است که نوشته‌های استخوانی طالع بینی (اوراکل)، یکی از انواع نگارش زبان چینی در دوران باستان است که به دلیل کشف آنها روی لاک لاکپشت‌ها و استخوان حیوانات دیگر به این صورت نامگذاری شده است.

یکی از بازدیدکنندگان به نام شو از استان گوانگدونگ در جنوب چین از این سفر به پکن خوشحال بود. موزه‌های زیادی در پکن وجود دارد و برخی از نمایشگاه‌ها به‌ویژه خلاقانه و فنی و شامل آموزش و سرگرمی هستند که الهام‌بخش بچه‌ها خواهند بود.

بر اساس داده‌های آژانس مسافرتی آنلاین چین Ctrip، خرید بلیط برای موزه‌های بزرگ در چین بیش از ۱۰ درصد در طول سال در تعطیلات اول ماه مه افزایش یافته است، در حالی که تعداد کل دریافت بلیط برای موزه‌های شهرهایی مانند پکن، شن یانگ، چنگدو، شیان و کایفنگ نیز نسبتا بالا بود.

در سال‌های اخیر، فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، نشاط جدیدی را به نمایشگاه‌های سنتی چینی و آثار فرهنگی خارجی تزریق کرده‌اند و آثار فرهنگی محو شده را بار دیگر درخشان کردند.

در مرکز فونیکس در پکن، نمایشگاه تجربه همه‌جانبه واقعیت مجازی (VR) که اهرام مصر را به نمایش می‌گذارد، روزانه ۱۰۰۰ بازدیدکننده داشته است.

این نمایشگاه با استفاده از فناوری اسکن هولوگرافیک، با موتور مجازی، بازسازی‌هایی با دقت بالا از هرم داخلی و محیط اطراف ایجاد می‌کند.

فی جون-استاد آکادمی مرکزی هنرهای زیبای چین- گفت امروزه استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای غنی‌سازی نمایشگاه‌ها برای موزه‌ها، پارک‌های باستان‌شناسی و سایر مکان‌های فرهنگی و گردشگری بسیار رایج است و این نوع ادغام می‌تواند پیوندهای نزدیک‌تری بین فرهنگ و عموم، صنعت و غیره ایجاد کند.

در طبقه اول Hopson One_مرکز خرید در منطقه چاویانگ پکن_ نمایشگاه همه‌جانبه واقعیت مجازی (وای!! سانکسینگودی) بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های جوان کالج را در تعطیلات اول ماه مه به خود جذب کرد.

لی، ساکن پکن و خانواده‌اش با پوشیدن تجهیزات واقعیت مجازی، با هم به پادشاهی شو باستانی سفر  می‌کردند، در روستاهای باستانی قدم می‌زدند، ویرانه‌های سانکسینگودی را بازدید می‌کردند، در حالی که از آیین‌های قربانی مرمو مطلع می‌شدند.

لی توضیح داد هدف ما این بود به آثار فرهنگی سانکسینگدوی نگاه کنیم. راهنمای تور شخصیت‌های کارتونی که بر اساس ماسک‌های برنزی سانکسینگودی طراحی شدند بسیار زیبا بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha