• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403022720047
  • خبرنگار : 50597

معاون استاندار:

استان مرکزی می‌تواند در صنعت اگریتوریسم ظرفیت‌های بسیاری را فعال کند

ایسنا/مرکزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: صنعت اگریتوریسم استان مرکزی می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری را فعال کند تا بتوان برای کشور ارزآوری کرد.

بهنام نظری پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره گل و گلاب روستای خاوه اردهال دلیجان، اظهار کرد: بسیاری از ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه کشاورزی و دارویی به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن توسط صنعت مغفول مانده است. باید این ظرفیت‌ها شناسایی شده و در راستای تولید به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه روستاها در ایران با تولید شناخته می‌شوند، ادامه داد: بازگشت معکوسی که در روستاهای ما رخ داده، چندان امیدبخش نیست چرا که آپارتمان‌سازی و ورود فرهنگ غالب می‌تواند فرهنگ روستا را با چالش مواجه کند.

وی استان مرکزی را یکی از استان‌های شاخص در کشاورزی دانست و افزود: بخش عمده تولیدات ما در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی، به استان‌های دیگر ارسال می‌شود تا آنها را منتفع کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با تاکید بر تغییر نگاه‌ها از حوزه صادرات نفتی به سمت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در حوزه با مهم صنعت اگروتوریسم، استان مرکزی می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری را فعال کند تا بتوان برای کشور ارزآوری کرد. گل محمدی به واسطه تاثیرات مثبت روحی و ایجاد جلوه‌های زیبای طبیعی ظرفیت خوبی در این راستا است.

وی گفت: اگر زیرساخت‌های مورد نیاز روستاها فراهم شود، می‌توانند در تولید گیاهان دارویی فعالیت ارزشمندی داشته باشند. اگر صنایع تبدیلی در کنار تولیدات کشاورزی قرار گیرد می‌تواند علاوه بر سودآوری، اشتغال و ارزآوری، در ماندگاری روستاییان در روستاها به عنوان منابع مهم تولید کمک خواهد کرد.

محمد جلالی، منتخب مردم محلات و دلیجان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: استان مرکزی رتبه پنجم تولید گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده و دلیجان رتبه اول استان را دارا است، پس نیاز است تا اقدامی اساسی در منطقه اردهال به عنوان مهد تولید گل محمدی استان انجام شود.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در حوزه کشاورزی، ادامه داد: آثار و تبعات برگزاری جشنواره‌ها باید ملموس‌تر باشد. باید روش‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه آموزش داده شود. باید بخشی از این زنجیره تولید و ارزش فراوری گلاب وارد روستاهای منطقه و سطح شهرستان دلیجان شود. وزارت کشاورزی باید اقلام پربازده گل محمدی و سیستم‌های فرآوری و تکنولوژی‌های جدید را در اختیار تولیدکنندگان این بخش قرار دهد.

ابوالفضل قاسمی، فرماندار شهرستان دلیجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۴۵۰ هکتار از اراضی شهرستان دلیجان زیر کشت گل محمدی است، اظهار کرد: سالانه بیش از هزار و ۶۰۰ تن گل محمدی در دلیجان تولید می‌شود که جایگاه نخست استان را به خود اختصاص داده و در برخی استان‌های همجوار نیز شاخص است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha