• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403022920671
  • خبرنگار : 50177

یک دکتری تاریخ باستان عنوان کرد:

«گیل‌گَمش»‌، از نخستین اسطوره‌های آفرینش دوران باستان‌

«گیل‌گَمش»‌، از نخستین اسطوره‌های آفرینش دوران باستان‌

ایسنا/لرستان یک دکتری تاریخ باستان گفت: گیل‌گَمش یکی از نخستین اسطوره‌های آفرینش دوران باستان است که از میان رودان به زاگرس آمده است.

دکتر سهم‌الدین خزایی در حاشیه نشست تخصصی جشنواره ملی اقوام ایران زمین در خصوص اسطوره «گیل‌گَمش» درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هم‌اکنون تصاویری در لرستان داریم که بومی این منطقه نیست و ممکن است تحت تاثیر روابطی که بین زاگرس‌نشینان با اهالی بین‌النهرین (میان‌رودان) وجود داشته با زاگرس آمده است.

وی اضافه کرد: یکی از این تصاویر اسطوره «گیل‌گَمش» است که یکی از نخستین اسطوره‌های آفرینش دوران باستان است که در بین‌النهرین وجود دارد و روی ۱۳ لوح گِلی نوشته شده و در کتابخانه «آشوربانی‌پال» بدست آمده است.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: ترجمه این لوح‌ها گلی نشان می‌دهد که گیل‌گَمش پس از اینکه دوستش انکیدو (Enkidu) را از دست می‌دهد به دنبال جاودانگی است و این داستان روی ۱۳ لوح گِلی آمده است.

این  دکتری تاریخ باستان دانشگاه لرستان با بیان اینکه داستان گیل‌گَمش در نهایت به جایی می‌رسد که داستان ماندگاری را در خود گیل‌گمش بیان می‌کند، گفت: گیل‌گمش در بین مفرغ‌های لرستان نیز وجود دارد که به شکل ایزدی است که پوزه دو جانور را در طرفین خود گرفته و دارد آنها را از بین می‌برد.

خزایی ادامه داد: بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال حکومت کاسی‌ها ثبت شده که آنان ارتباطاتی تنگاتنگ با بین‌النهرین داشتند و براساس همین ارتباطات است که بخشی از این اسطوره‌ها به زاگرس منتقل شدند.

وی خاطرنشان کرد: اسطوره‌ها فقط به شکل تصاویر و مکتوب منتقل نشدند بلکه از طریق صدا، موسیقی و رقص نیز منتقل شدند و ریشه اسطوره‌ها را می‌توان در آنها دید.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «اقوام ایران زمین» قرار است ۳۱ اردیبهشت‌ ماه به همت جهاد دانشگاهی لرستان و به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha