• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403022921214
  • خبرنگار : 50046

نوزادانی که از «نَفَس» نفس می گیرند

نوزادانی که از «نَفَس» نفس می گیرند

ایسنا/خراسان شمالی کاهش شدید رشد جمعیت، صدای همه اندیشمندان و دلسوزان کشور را بلند کرده است یکی از عوامل کاهش جمعیت، کاهش فرزند آوری، سقط‌های جنین است.

 سقط جنین، این پدیده شوم نیز که ناشی از عوامل اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاست‌های جمعیتی است سبب قتل عامل جنین‌هایی می‌شود که هنوز پا بر این کره خاکی نگذاشته اند. از آنجا که جنین انسان حرمت دارد و مطابق آموزه‌های قرآنی زندگی بخشیدن به یک انسان‌ها بوده در راستای تقویب قانون حمایت از  جوانی جمعیت مرکز نفس در خراسان شمالی شکل گرفت.

در این مرکز مادرانی که بنا به دلایل مختلف قصد سقط جنین خود را دارند شناسایی و از آن‌ها حمایت‌های لازم می‌شود تا علاوه بر اینکه از انجام این کار منصرف شوند با آن‌ها همراهی می شود تا نوزاد آن‌ها به دنیا آید و در حقیقت جنین هر چقدر کوچک، هر چقدر ناتوان، اما انسان است و حق دارد زندگی را تجربه کند.

ثبت ۱۱۰ مورد انصراف از سقط جنین در خراسان شمالی

م

زهرا مقدسی مسؤول مرکز نفس (نجات فرزند سالم) در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، از ثبت ۱۱۰ مورد انصراف از سقط جنین در استان از ابتدای اجرای طرح نفس تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

وی اظهار کرد: مرکز نفس خراسان‌ شمالی تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال توانسته ۱۱۰ مورد انصراف از سقط جنین را ثبت کند که از این تعداد ۶۰ نوزاد متولد شدند و بقیه در ماه‌های آینده به دنیا می‌آیند.

مقدسی با بیان مرکز مردمی نفس بهمن ماه ۱۴۰۱ افتتاح شد و در این مرکز به مادرانی که به هر دلیلی به سقط فرزند سالم خود فکر می‌کنند، مشاوره داده و علت این کار ریشه‌یابی می‌شود، بیان کرد: مهم‌ترین و نخستین برنامه مرکز نفس، فرهنگ‌سازی و آموزش مسائل فقهی، قانونی، روحی و روانی و جسمی با استفاده از همه ظرفیت‌های جامعه است. پس از آن، افراد متقاضی سقط عمدی شناسایی و از حمایت‌های تخصصی و عمومی برای انصراف از سقط بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: مرکز نفس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و دانشکده اسفراین راه‌اندازی شده و با هم‌افزایی همه نهادها و اداره‌ها، ذیل قرارگاه جوانی جمعیت به‌ صورت جهادی برنامه‌های تخصصی و عمومی را برای تغییر نگرش‌ها درباره فرزندآوری، مشاوره خانواده و حمایت از افراد متقاضی سقط عمدی ارائه می‌کند.

مقدسی تاکید کرد: در صورتی که با خانواده‌ای که قصد سقط جنین سالم خود را دارد مواجهه شدید، قبل از هر اقدامی مرکز نفس را با شماره تماس  ۰۹۱۵۶۱۶۰۵۷۷ و ۰۹۹۳۰۸۷۳۸۷۸ و ۵۴-۰۵۸۳۲۲۳۶۵۵۱ به آن‌ها معرفی کنید. به‌جز تلاش برای انصراف از سقط جنین تلاش شده است با کمک دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بسیج جامعه پزشکی استان، درمانگاه حضرت جوادالائمه (ع) و خیرین، حمایت‌های لازم به این خانواده‌ها تعلق گیرد.

ارائه خدمات مشاوره ای برای انصراف از سقط جنین

محمدرضا اکبری معاون بهداشتی دانگشاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: برخی از انواع سقط جنین‌ها به دلیل شرایط و بیماری‌های مادر یا جنین پس از بررسی پزشکی قانونی انجام می‌شود. اما برخی از انواع سقط جنین عمدی است و خانواده به دلایل مختلف از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و ... به دنبال سقط جنین است و از این مسأله اطلاع ندارند که سقط جنین در واقع، گرفتن جان یک انسان است و به احکام شرعی آن نیز واقف نیستند.

وی بیان کرد: در طرح نفس به این دسته از زوج‌ها، خدمات مشاوره‌ای داده می‌شود تا از سقط جنین منصرف شوند.

اکبری افزود: در مشاوره طرح نفس مبانی حقوقی، احکام، مسائل علمی و عوارض سقط جنین برای مادر و پدر تبیین می‌شود.

فعالیت طرح نفس در جامعه گسترش یابد

ک

حجت الاسلام رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیز در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد در ۲۸ اردیبهشت ماه با بیان اینکه جمعیت از مسائل مهم هر کشوری است، گفت: جوان سازی جمعیت نیازمند اقدام عاجل و تبلیغات گسترده است و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی با اجرای طرح نفس اقدام بسیاری خوبی در این خصوص انجام داده است.

وی با بیان اینکه نیاز است فعالیت‌های طرح نفس برای نجات جنین‌ها و جلوگیری از سقط گسترش پیدا کند، افزود: همچنین باید با افرادی که سقط انجام می دهند به خوبی برخورد شود.

حجت الاسلام نوری با اشاره به آیات و روایت درباره سقط جنین، خاطرنشان کرد: افراد و پدر و مادرهایی که سقط جنین انجام می‌دهند باید پاسخگوی جنین باشند، زیرا در آخرت از آن‌ها بازخواست می‌شود که  به کدامین گناه کشته شده اند.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته نسبت به مسئله جمعیت بی‌مهری شده و با هجمه شدید غرب برنامه کنترل جمعیت در کشور اجرایی شده، اضافه کرد: نیاز است اقدام عاجل و تبلیغات گسترده ای صورت بگیرد تا افراد به فرزندآوری تشویق شوند زیرا در غیر این صورت از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی متضرر خواهیم شد.

امام جمعه بجنورد گرفتار شدن در بحران جمعیت را مسبب ایجاد پیامدهای مختلفی دانست و عنوان کرد: برخی استان‌ها دارای رشد منفی جمعیت هستند به نحوی که حتی جمعیت جانشین را هم ندارد و ممکن است در چاله جمعیتی گرفتار شوند که خروج از آن سخت و دشوار خواهد بود.

وی مسائل و مشکلات روحی خانواده را از تبعات تک فرزندی و یا نداشتن فرزند دانست و گفت: خانواده‌هایی که فرزند نداشته باشند و یا تک فرزند باشند اگر در دوران پیری نتواند به خانواده کمک کند، افسردگی شدید در خانواده‌ها به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام نوری با برنامه مجلس برای جوانی جمعیت نیز اشاره و بیان کرد: برنامه‌های خوبی برای جوانی جمعیت مصوب شده اما هنوز محقق نشده و این امر نیازمند توجه ویژه دولت است.

وی ادامه داد: جوانی جمعیت نیازمند مشارکت همگانی است و امیدواریم برنامه‌های این بخش با حضور دست اندرکاران و فعالان جمعیت به خوبی اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha