• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403023021605
  • خبرنگار : 71299

تأثیر بارندگی بر میزان تولید محصولات کشاورزی استان ایلام‌

تأثیر بارندگی بر میزان تولید محصولات کشاورزی استان ایلام‌

ایسنا/ایلام یک مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد آموزش کشاورزی گفت: بارندگی در دیمکاری و کشاورزی دیم، زمانی موثر است که دارای ویژگی‌هایی مانند حداقل میزان بارندگی در طول یک سال زراعی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر باشد، پراکندگی زمانی متناسب با مراحل رشد گیاه داشته باشد، از پراکندگی مکانی و جغرافیایی مطلوب برخوردار باشد و میزان آب در هر بار بارندگی از نوع موثر باشد یعنی حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر باشد. 

مهندس «خدابخش داودی‌نصر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزی برخلاف صنعت به شدت در معرض عوامل جوی و اقلیمی قرار دارد و عوامل زیادی در آن دخیل هستند. انواع نهاده‌ها مانند سم، کود، بذر، ماشین آلات و ادوات کشاورزی، سرمایه، خاک، آب، آموزش و مدیریت علمی از جمله این عوامل هستند. 

این مدرس دانشگاه گفت: در میان عوامل فوق، بارندگی به ویژه در اراضی دیم و کشت و کار بدون آبیاری، نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد. 

وی ادامه داد: بارندگی در دیمکاری و کشاورزی دیم، زمانی موثر است که دارای ویژگی‌هایی مانند حداقل میزان بارندگی در طول یک سال زراعی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر باشد، پراکندگی زمانی متناسب با مراحل رشد گیاه داشته باشد، از پراکندگی مکانی و جغرافیایی مطلوب برخوردار باشد و میزان آب در هر بار بارندگی از نوع موثر باشد یعنی حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر باشد تا در عمق فعال ریشه به خوبی نفوذ کند، همچنین کنترل و مدیریت خوب بارندگی و نزولات جوی از دیگر نکات مهمی است که باید به درستی مورد توجه قرار گیرد. 

این کارشناس ارشد آموزش کشاورزی و ترویج افزود: در صورت اعمال مدیریت مناسب و اجرای تمهیدات لازم، نزولات جوی به جای ایجاد خسارت‌های فراوان جانی و مالی و فرسایش خاک کشاورزی و کاهش شدید محصولات زراعی به آرامی در خاک نفوذ کرده و باعث تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان زراعی و افزایش تولید محصولات غذایی می‌شود و البته در شرایط ترسالی و بارندگی زیاد، خطر هجوم آفاتی مانند سن گندم و بیماری‌هایی چون زنگ زرد( بیماری قارچی) در مزارع می‌شود که باید اقدامات پیشگیرانه را به موقع انجام داد. 

داودی‌نصر عنوان کرد: برای استفاده بهتر و بیشتر از آب باران در دیم‌کاری، کشاورزان نباید به کشت اراضی دیم با شیب  بالای ۱۲ درصد مبادرت کنند. رعایت تناوب زراعی و کشت محصولات متنوع غیر از غلات مانند حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، گیاهان روغنی و دارویی نیز ضمن کاهش هزینه‌های تولید، باعث استفاده بهتر از آب باران می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر وسعت اراضی زیر کشت دیم استان ۶۰ درصد کل اراضی زیر کشت است که تنها ۱۰ درصد کل تولید محصولات زراعی را به خود اختصاص داده است و میانگین عملکرد محصولات دیم در دوره بلند مدت نیز کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است. 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اعداد و ارقام فوق نشان می‌دهد که کشاورزان به جای دیم کاری و کار علمی، دیمی‌کاری کرده‌اند و در صورت استفاده دقیق از نهاده‌ها و به ویژه آب باران به راحتی می‌توان در اراضی دیم به عملکرد بالای ۲.۵ تن در هکتار و حتی بالاتر از  آن تا ۵ تن در هکتار رسید، این موضوع با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها در سال گذشته محقق شده است که نشان می‌دهد اراضی دیم استان، پتانسیل لازم را دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha