• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403023021853
  • خبرنگار : 50490

پهلوان ملی ورزش زورخانه‌ای تاکید کرد

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

ایسنا/مازندران حیدریان پهلوان ملی ورزش زورخانه‌ای با اشاره به اینکه آموزش آداب و رسوم و اخلاق پهلوانی را مقدم بر قهرمانی می‌دانم، گفت: زورخانه مکان مقدسی است چون درآن نسلی تربیت می‌شود که هرکدام می‌توانند بر یک جمع عظیم تاثیر معنوی داشته باشند؛ مبلغ دین و داشته‌های دینی و مذهبی باشند.

 اساس تشکیل زورخانه بر فتوت و جوانمردی است گفته می شود زورخانه ۷۰۰ سال پیش بوسیله محمود معروف به پوریای ولی که ظاهراً از مردم خوارزم بوده تاسیس شد.

 ورزشکاران ورزش باستانی مرام جوانمردی، طهارت، حلم، مدارا، ترک لذت و رخصت را که همان قواعد و آداب مسلکی اهل تصوف است پذیرفته‌اند، همچنین پس از تعمیم تشیع در ایران چون متصوفه شیعی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را « فتی فتیان » عالم می‌دانستند از آن زمان ورزش در زورخانه نیز با نام مبارک « علی (ع) » شروع و به همین نام ختم می‌شود.

در گذشته یک پهلوان نه تنها جنگ آوری ماهر و آزموده بوده است بلکه از لحاظ سطح معنوی روح نیز بسیار مسلط بوده است، از خصوصیات اخلاقی پهلوانان می‌توان به مهمان نوازی، جوانمردی، کمک به فقرا، دستگیری از ضعفا، فروتنی و گشاده رویی اشاره کرد.

ورزش باستانی یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ورزش‌هایی است که با مرام امیرالمومنین گره خورده و با مددگرفتن از مولای متقیان عجین شده است.

فضای زورخانه‌ها به سبب قداست مذهبی و معنوی شرایط خاصی داشته و بدون خم کردن سر نمی‌توان از طاق ورودی عبور کرد.

گود زورخانه که به گود مقدس نیز معروف است تقریبا ۸۰ سانت پایین‌تر از سطح بوده که نشان از فروتنی دارد در این ورزش، ورزشکاران از ابتدای حرکت تا انتها مرتب نام علی (ع) و ذکر ائمه اطهار برزبان جاری می‌کنند.

مهم‌ترین شاخصه این ورزش داشتن اخلاق، احترام به والدین و بزرگترها، دستگیری از نیازمندان و یاری ستمدیدگان، و تنها یک درصد آن هنر ورزش پهلوانی است.

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

مصطفی حیدریان بایی مربی تیم ملی و رئیس کمیته مربیان استان مازندران، مربی و رئیس ورزش کشتی پهلوانی بابل است، وی که بالاترین مدال ایران با ۱۳ مدال برتر را در کارنامه خود دارد جزو پنج مربی برتر ایران با دارا بودن کارت مربیگری بین المللی است، همچنین سرمربی تیم فنلاند و فیلیپین بوده که در حال حاضر سرمربی تیم ملی ایران است.

ورزش باستانی آموزش جوانمردی است

وی در گفت‌و گو با ایسنا با اشاره به اینکه هدف نهایی ورزش پهلوانی آموزش جوانمردی به ورزش کاران است، گفت: باید فرهنگ پهلوانی و راه و روش پهلوانان واقعی که در راس آن‌ها امیرالمومنین(ع) وائمه اطهار هستند بخصوص به کودکان که آینده سازان این مرز وبوم هستند آموزش داده شود تا در ذهن آن‌ها نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه این ورزش با نام مقدس امیرالمومنین آغاز و به نام او خاتمه می‌یابد، افزود: ورزشکاران وجود خود را با ذکر صلوات، احادیث و مسائل معنوی متبرک می‌کنند.

این پهلوان ملی با بیان اینکه ورزشکاران ما از سنین چهار تا ۱۶ سال هستند، یادآور شد: به آنها می‌آموزم پهلوان واقعی زندگی هر فرد، پدر و مادر هستند و باید حریم بزرگتر را حفظ کرد و به آن ها احترام گذاشت.

وی یادآور شد: ما در زورخانه به فرزندان، عشق به امیرالمومنین و ائمه اطهار آموزش می‌دهیم، ذهن کودکان را از آلودگی‌ها پاک کرده وهمزمان جسم و روحشان را با آموزه‌های واقعی دینی صیقل می‌دهیم.

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

حیدریان با اشاره به اینکه استفاده از موسیقی طبیعی و عرفانی که در زورخانه استفاده می‌شود فرد را ۴۸ ساعت به آرامش روح و روان می‌رساند، گفت: چرخشی که در این ورزش ورزشکاران انجام می‌دهند زردآب موجود در مغز را رفع کرده وصدها بیماری را شفا می‌دهد.

اخلاق پهلوانی را مقدم بر قهرمانی می‌دانم

حیدریان این پهلوان ملی با اشاره به اینکه از هفت سالگی به مدت ۳۵ سال در ورزش پهلوانی فعالیت دارم، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۱ با مسابقات زورخانه‌ای خداحافظی کردم و ۱۳ مدال آسیایی و ملی را در کارنامه کاری خود دارم.

وی با اشاره به اینکه آموزش آداب و رسوم و اخلاق پهلوانی را مقدم بر قهرمانی می‌دانم، گفت: زورخانه منزل اول و آخر این ورزشکاران شده و بجای اینکه وقت خود را در قلیان سراها و بیهوده در پارک‌ها و... سپری کنند اینجا را محل امن روح و روان انتخاب کردند.

حیدریان با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین زورخانه مازندران در بابل راه اندازی شد، افزود: متاسفانه با تغییر اوضاع و شرایط فعلی حتی مرام پهلوانان نیز دستخوش تغییرات شده و از عقاید ناب پهلوانی فاصله گرفته است.

وی تاکید کرد: عقاید باید از سنین کم در وجود نسل جدید نهادینه شود که در این بخش دستگاه‌های فرهنگی و خانواده نقش موثری دارند.

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

این پهلوان ملی خاطرنشان کرد: زورخانه مکان مقدسی است چون هم منزل امیرالمومنین است هم نسلی تربیت می‌شود که هرکدام می‌توانند بر یک جمع عظیم تاثیر معنوی داشته باشند و مبلغ دین و داشته‌های دینی و مذهبی باشند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه ورزش پهلوانی نیازمند مکان مناسب هستیم، گفت: اینجا محل رفت و آمد دلدادگان اهل بیت است و در مناسب‌های ملی و مذهبی شاهد حضور عاشقان اهل بیت بوده اما برای پرورش نسل جدید به سمت فرهنگ  ورزش پهلوانی با محدودیت مکانی مواجه هستیم.

حمایت نهادها به ورزش پهلوانی

حیدریان خواستار حمایت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای تربیت نسل جوان جامعه با رویکرد منش پهلوانی توان با این ورزش شد، گفت: فعالیت فرهنگی و تبلیغی که برای تقویت اعتقادات و ارزش های دینی باشد بسیار تاثیرگذار و بازتاب بلندمدت دارد.

وی تصریح کرد: از اقدامات مهم این زورخانه که همسو با مرام پهلوانی است تهیه ۱۰ بسته معیشتی در هر ماه و توزیع بین نیازمندان است که با مشارکت خیران و عاشقان اهل بیت (ع) وکمک همین کودکانی که قرار است آینده سازان فردای این کشور باشند با این هدف که مرام جوانمردی و دستگیری را بیاموزند، انجام می‌شود.

حیدریان برگزاری ایستگاه صلواتی و اطعام دهی شب‌های قدر و بخصوص شهادت آقا امیرالمومنین را از مهم‌ترین برنامه‌های این زورخانه برشمرد و تصریح کرد: امسال ۶۵ برنامه فرهنگی، مذهبی و ملی در اینجا برگزارشد.

وی افزود: امسال برای نخستین بار در کشور اعزام  ۵۰ نفر از ورزش‌دوستان رشته پهلوانی را به مزار جهان پهلوان تختی داشتیم تا ورزشکاران ضمن گرامیداشت یاد اسطوره پهلوانی عرصه ملی، با مرام ایشان تجدید میثاق کنند که با اجرای برنامه‌های متنوع مورد توجه و استقبال خاصی قرار گرفت.

حیدریان گفت: کسب چهارمدال طلا و مقام اول تیمی درمسابقات انتخابی ورزش‌های زورخانه ای استان مازندران در رده سنی نونهالان و نوجوانان، کسب مقام قهرمانی میانداری ومرشدی در مسابقات انتخابی رده نونهالان و نوجوانان مازندران، درخشش مرشدان شهرستان بابل در مسابقات کشوری از افتخارات این زورخانه است.

فضای پهلوانی را به فضای مجازی ترجیح می‌دهم

ارمیا مشهدی زاده از جوانان ورزش پهلوانی در شهرستان بابل نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۷ سال دارم و موفق به کسب دو مدال طلای استان و مدال سوم کشوری شدم.

وی افزود: از هفت سالگی وارد این زورخانه شدم، بیشتر از اینکه ورزش قهرمانی را بیاموزم مرام وآداب و رسوم پهلوانی را آموختم.

ضرورت توسعه ورزش پهلوانی در جامعه

وی با اشاره به تاثیر مرام پهلوانی استاد خود گفت: عشق به اهل بیت و راه درست زندگی و مرام جوانمردی چیزی بود که از استاد خود آموختم و برای من بیش از مدال طلا باارزش است.

مشهدی زاده یادآور شد: بیشتر اوقات فراغت خود را در این زورخانه می‌گذرانم و با فضای مجازی و کارهای جانبی غیر فرهنگی میانه خوبی ندارم.

وی گفت: ارتباط موثر با خانواده و رفتار درست در اجتماع و داشتن جسم و روح آرام و روحیه کمک به همنوع آموخته‌های من از این ورزش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha