• شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030502445
  • خبرنگار : 50037

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار خبرداد

وجود ۱۴ نقطه بحرانی حریق در اراضی ملی بهار

وجود ۱۴ نقطه بحرانی حریق در اراضی ملی بهار

ایسنا/همدان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از وجود ۱۴ نقطه و منطقه بحرانی حریق در اراضی ملی این شهرستان خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارش‌های خوب امسال میزان پوشش گیاهان بویژه گیاهان یکساله در سطح اراضی ملی بسیار بالا بوده و در این رابطه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و احتمال هرگونه حریق، مراقبت دو چندان و اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشگیری از موارد حریق احتمالی ضروری بوده تا با این اقدامات موردی از حریق اتفاق نیفتد و اگر اتفاق افتاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا شود.

وی با اشاره به وجود ۱۴ نقطه بحرانی حریق در اراضی ملی شهرستان بهار، افزود: در سال گذشته با اقدامات انجام شده تنها یک مورد به میزان ۱.۵ هکتار آتش‌سوزی در مراتع  این شهرستان رخ داد که به نسبت سال ماقبل از کاهش چشمگیری در رابطه با آتش‌سوزی مراتع برخوردار بودیم.

محمدی با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما از هم اکنون اقدامات لازم برای هر گونه حریق در مراتع و اراضی ملی سطح شهرستان را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: طی مکاتبه با جهاد کشاورزی شهرستان درخواست کردیم که کشاورزان شهرستان از آتش زدن "پس‌چرا" مزارع خود خودداری کنند و نقاطی را که در کنار مراتع و اراضی ملی آنان است را آتش نزنند چرا که با توجه به پوشش گیاهی بالا احتمال سرایت آن به اراضی ملی و مراتع بسیار بالاست.

وی ادامه داد: طی مکاتبه با محیط زیست نیز درخواست شد که در مناطقی که متولی آن هستند اقدامات لازم را انجام داده و گشت و مراقبت لازم را داشته باشند.

محمدی با اشاره به احداث چهار کیلومتر آتش‌بُر در قسمت جنگل کاری حاشیه جاده با کمک راهداری شهرستان و پاکسازی علفهای هرس آن، گفت: در چندین روستای شهرستان نیز با مشارکت مردمی احداث آتش‌بُر برای امسال جزو برنامه بوده که اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از موارد قانونی در رابطه آتش‌سوزی، تصریح کرد: در ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع به صراحت اشاره شده آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخلی و مجاورت جنگل‌ها بدون اجازه و نظارت ماموران جنگل‌بانی ممنوع است و در صورتی‌ که در نتیجه بی‌مبالاتی در جنگل حریق ایجاد شود، مرتکب مورد نظر به دو ماه تا یکسال حبس محکوم خواهد شد.

محمدی همچنین با اشاره به ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع، یادآور شد: هر کس در جنگل به طور عمد آتش‌سوزی ایجاد کند، به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم می‌شود و اگر در صورتی‌ که مرتکب مامور جنگل‌بانی باشد به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو همانند سال گذشته برای جلوگیری از هر گونه حریق احتمالی در مراتع و اراضی ملی بیشتر به دنبال فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه هستیم و در این رابطه تاکنون کلاس‌های آموزشی مختلفی از جمله در بین جامعه روستایی و عشایری برگزار شده و در حال برگزاری است.

محمدی با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی خوبی برای جلوگیری از حریق اراضی ملی و مراتع انجام گرفته است، افزود: امسال پوشش گیاهی مراتع و اراضی ملی به دلیل بارش‌های مناسب بالا بوده و احتمال می‌دهیم حریق در مراتع و اراضی ملی زیاد باشد بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه لازم به منظور هرگونه حریق احتمالی در مراتع و اراضی ملی انجام بگیرد که این اقدامات در شهرستان شروع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha