• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030603153
  • خبرنگار : 50237

خیّرینی که عدالت آموزشی را رقم می‌زنند

خیّرینی که عدالت آموزشی را رقم می‌زنند

ایسنا/همدان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در هر جامعه‌ای وجود دارند و جزیی از آن جامعه‌اند، آنان شاید فرزندان، برادران و خواهران ما باشند که تنها به دلایل ژنتیکی و وراثتی یا در اثر حوادث مختلف دچار نقص در اعضای بدن شده‌اند که پیامد آن ناتوانی در انجام بعضی از امور بوده و در گروه‌های معلولیت جسمی،‌ حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی تقسیم می‌شوند.

آنها پاره‌های تن جوامع بشری بوده و به بیان دیگر مانند اعضای آن جامعه حق برخورداری از همه امکانات و مواهب‌ الهی را دارند. آنان اگر نقصی در عملکرد اعضای بدن خود دارند این نقص، ترحم دیگران را طلب نمی‌کند بلکه آنها احترام و دقت از سر توجه به عواطف انسانی را می‌خواهند و رعایت حقوق‌شان به مانند سایر اعضا.

وقتی روزهای اول، پدر و مادر دارای فرزند با نیازهای ویژه به مدرسه مراجعه می‌کنند کاملا مستأصل و ناامید هستند. آنها، کودکی را به مدرسه استثنایی تحویل می‌دهند که نه می‌تواند حرف بزند و نه می‌تواند ارتباط بگیرد، اما بعد از گذشت چندماه کودک شروع به حرف زدن و ارتباط گرفتن می‌کند و حتی می‌تواند بنویسد که این موضوع با کمک خیرین مدرسه ساز و مسئولین این حوزه به مانند یک معجزه در راستای تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌ماند، لذا بنابراین باید ساخت مدارس برای این دانش آموزان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا تمامی آنها در سراسر ایران به ویژه استان همدان از این امکانات بهره‌مند شوند.

حداقل ۱۷۴۰ دانش آموز با ناتوانی‌های ذهنی و معلولیت جسمی در مدارس استان همدان در تمامی سه دوره تحصیلی با جدول دروس متفاوت از مدارس عادی در حال یادگیری زندگی هستند. این افراد از سلامت معنوی بالایی برخوردارند  و از دنیای دغل و حیله و حقه بازی دورند و با طینت پاکشان، دنیا و افراد اطراف خودشان را می بینند و با همان نگاه با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

این مدارس ساخته شده با کمک و مشارکت فرشتگانی با عنوان خیرین مدرسه‌ساز، قطعه‌ای از بهشت در زمین بوده و معلمان، مدیران و معاونین نیز فرشتگانی هستند که با عنایت الهی و تحمل مشکلات و پاداش معنوی به آنها خدمت می کنند.

جلوه‌گاه و نمود عدالت آموزشی در خدمت به دانش آموزان استثنایی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه جلوه‌گاه و نمود عدالت آموزشی در خدمت به دانش آموزان استثنایی است، به ایسنا گفت: از سالهای گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه ساخت مدرسه برای دانش آموزان استثنایی در همدان انجام داشته است اما برخود وظیفه می‌دانیم تا متناسب با تمامی کودکان و آینده سازان، به ویژه دانش آموزان استثنایی همچون سایر فراگیران تعلیم و تربیت، وقت و انرژی مضاعف گذاشته و شرایط و فضای آموزشی و پرورشی مناسب و استاندارد را برای این دسته از فراگیران در استان همدان فراهم کنیم.

حمید شیرازیانی افزود: با افزایش آگاهی جمعی از اختلال اتیسم، تلاش‌ها برای ارائه خدمات تخصصی برای این طیف افزایش یافته که ایجاد مدرسه تخصصی اتیسم از آن جمله بود که سال گذشته در راستای فراهم ساختن امکانات مناسب برای گروهی از این دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای اتیسم، مدرسه ای در کوی خاتم با ۱۵۰۰ متر زیربنای آموزشی و ۱۸ کلاس با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

وی با بیان اینکه منابع این پروژه در ابتدا استانی بود سپس بنیاد برکت و یک موسسه خیریه در تهران نیز ورود کردند، ادامه داد: مدرسه اتیسم همدان با ۱۰ کلاس درس، تجهیزات آموزشی متناسب با دانش آموزان اتیسم، اتاق تاریک، آب درمانی ویژه تقویت حس لامسه دانش آموزان و اتاق کاردرمانی فیزیوتراپی مجهز شده است.

افتتاح اردوگاه فرهنگی و تفریحی امیرالمومنین ویژه دانش آموزان استثنایی در سال جاری

شیرازیانی با بیان اینکه در ساخت مدرسه اتیسم از نقطه نظرات اداره استثنایی و تیم پزشکی به لحاظ موارد روانشناسی، استفاده و مواردی مبنی بر رعایت اختلالات دانش آموزان در پروژه لحاظ شده است، اضافه کرد: پروژه مجتمع فرهنگی-تربیتی اردوگاه امیرالمومنین(ع) آموزش و پرورش با هدف بهبود بخشی به فعالیت های اردویی و فرهنگی دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل احداث و ساخت این مجتمع تحت نظارت مهندسان مجرب اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان صورت گرفته و همه مواد اولیه بکار رفته در این پروژه دارای استانداردهای رسمی بوده است، گفت: در این مجتمع فرهنگی- تربیتی مناسب سازی‌های لازم برای دانش آموزان با نیازهای وِیژه درنظر گرفته شده است و کل فضای این اردوگاه ۲۴ هزار متر مربع بوده و یک هزار و ۱۰۰ متر مربع از این فضا به احداث ساختمان اختصاص یافته است که این ساختمان دو طبقه خواهد بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با بیان اینکه استان همدان دارای ۹۰۵ خیر مدرسه ساز حقیقی و حقوقی است و سه هزار و ۳۵۰ نفر از فرهنگیان نیز با اهدای مبلغی از حقوق خود به صورت ماهیانه در این زمینه مدرسه سازی مشارکت دارند، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲۲ طرح در قالب دو هزار و ۶۱۶ کلاس درس و اتاق با زیربنای ۳۰۰ هزار و ۱۹۷ متر مربع توسط خیرین مدرسه ساز استان همدان به صورت مشارکتی و خیری ساخته و به آموزش و پرورش تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: اقدامات و پیگیری های لازم برای جمع آوری ۱۳ مدرسه کانکسی و جایگزینی آنها با ۱۸ کلاس درس با همکاری استاندار همدان و یکی از خیرین بزرگ کشور انجام شده که برآورد مالی اولیه برای موضوع ۱۰۰ میلیارد ریال است.

تحصیل ۱۷۴۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در استان همدان

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین تمام تلاش آموزش و پرورش استثنایی بر این است که عدالت آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه محقق شود و دراین راستا یک هزار و ۷۴۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۴ مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخلات به هنگام در استان همدان تحصیل می کنند که ۹۵ درصد دانش آموزان مشکل ذهنی و پنج درصد آنها معلولیت جسمی با بهره هوش عادی دارند.

‌محمدی با بیان اینکه برای تحقق عدالت آموزشی سعی شده تا دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق کم برخوردار و کم جمعیت نیز از این امکانات آموزشی بهره مند شوند، افزود: این دانش آموزان در هفت طبقه شامل گروه آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، کودکان کم توان ذهنی، دانش آموزان اتیسم و چند معلولیتی و.. گروه یا دسته بندی می شوند.

مدرسه اوتیسم همدان نماد بارز عدالت اجتماعی

وی با بیان اینکه اوتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی همراه با نقص در تعامل و ارتباط اجتماعی، الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌هاست که بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد، به ایسنا گفت: مدرسه اتیسم همدان نماد بارز رعایت عدالت آموزشی است و تمام امکانات آموزشی برای این گروه از دانش آموزان فراهم شده است و اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو ندارد اما آموزش و توانبخشی می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل این افراد باشد.

محمدی، تسهیل دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش و پرورش فراگیر را راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه و تحول در نظام آموزشی را معرفی کرد و گفت: راه‌اندازی سالن چند حسی، مناسب سازی محتوای آموزشی، آموزش نیروی انسانی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی، آموزش خانواده، تامین نیازهای عمومی و تجهیزات آموزشی با جلب مشارکت خیّرین نیز از اقدامات شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان به این طیف از دانش آموزان است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان بیان کرد: مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخلات به هنگام در دورترین نقاط و حاشیه ای استان به منظور ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برای انجام مداخلات به موقع برای دانش آموزان دارای هرگونه اختلالات رفتاری دایر شده است.

اردوگاه امیرالمومنین خلأ مکان تفریحی برای دانش آموزان استثنایی در همدان را رفع می کند

‌محمدی با بیان اینکه طی دوسال گذشته مدرسه تخصصی اوتیسم و پنج مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخلات به هنگام در استان همدان در مناطق سردرود، قلقلرود، ثامن، جوکار و گل تپه افتتاح شده است، ادامه داد: اردوگاه فرهنگی-تفریحی امیرالمومنین ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه به همت سازمان نوسازی مدارس به زودی به بهره برداری خواهد رسید تا مکان تفریحی برای این دانش آموزان باشد، چرا که دانش آموزان با نیازهای ویژه، مکان تفریحی در استان نداشتند اما این اردوگاه می تواند خدمات بسیار ارزشمندی را به این کودکان ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha